Bukefalos 28 år!

C-körkort

Sporthorse

Trådstartare
Är det någon här som tagit C-körkort? Var det svårt? Vad var svårast? Kostnad? Hur lång tid tog det från första körlektionen?
Jag har haft lite funderingar på att ta c-körkort av olika anledningar så vore bra med lite tips och information.
 
Gick en enterminsutbildning som arbetsmarknadsåtgärd. Vi hade goda möjligheter att nöta på backningen och var ute och körde en hel del. Kan nog tycka det var en bra lösning, hade aldrig kunnat betala för så mycket körlektioner. Nu åkte vi oftast två i bilen och radiokontakt med läraren som åkte i en av bilarna samt att läraren klev ur och stod i något extra besvärligt kors och dirigerade om hur man trocklade sig förbi. Har man lärare försigsjälv kan det visserligen bli lättare på ett vis, men att få utrymme att tänka efter själv var med värdefullt och har haft sin nytta det med.
Lite kostnade runtikring med böcker, tillstånd och läkarundersökning mm blev inte så farligt. Lite användning av egna bilen försökte vi dela på så gott det gick när vi bytte grupp ute längs vägarna för att slippa ta tid till enbart transport istället för övningstid. Billigt i sammanhanget när själva kursen var betald. Var med bra att få hela paketet med CE, Ykb, Adr och truckkort i en sammanhållen utbildning.
 
Jag har gått med ungefär samma upplägg som @ptr
Jag tyckte inte att teorin var särskilt svår, det som var nytt var lastsäkringen annars var nog de flesta teorifrågor väldigt likt b-kortet. Och att backa med bara lastbil är ingen rocketscience. Man lär sig ganska fort hur stor den är.

Jag tror att de berättade att kostnaden för CE-körkortet var 60 000 kr. Men det här var 20 år sedan.

C-delen tog 2 månader för mig och mina kurskamrater. Men då läste vi YKB, arbete på väg, truckkort och ADR parallellt.
 
Är det någon här som tagit C-körkort? Var det svårt? Vad var svårast? Kostnad? Hur lång tid tog det från första körlektionen?
Jag har haft lite funderingar på att ta c-körkort av olika anledningar så vore bra med lite tips och information.

Jag tog C-kk på 4-5 veckor. En "heltidstjänst". Jag hade då nyss också tagit B-kk så teorin var lugn, lite nytt med lastsäkring och BK-vägar bara.
Körningen var inte heller särskilt svår. Jag tycker numera nästan att det är lättare att köra lastbil än personbil. Man ser bättre, kna planera körningen bättre och nya lastbilar är väldigt skön att köra och sitta i.
Jag har ingen aning om vad det kostar då jag fick det via jobbet.
 
Vi började väldigt tidigt med släp, först på körgården och sen ut i trafik. Var nåot med att med sammanhållen utbildning kunde de göra så.
 
Är det någon här som tagit C-körkort? Var det svårt? Vad var svårast? Kostnad? Hur lång tid tog det från första körlektionen?
Jag har haft lite funderingar på att ta c-körkort av olika anledningar så vore bra med lite tips och information.
Svårast tyckte jag var att våga ta plats. Och veta hur mycket plats jag behövde att svänga ut. Jag har ju heller ingenting framför mig som man har med bilen, så ibland kändes det som att jag skulle åka ner i diket. Men nu har jag haft c-kortet i 20 år så nu är det inget konstigt alls.

Teorin var det minsta problemet.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
939
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 837
Senast: Grazing
·
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
931
Senast: Gulis
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp