C.Plancks foderstater

Sv: C.Plancks foderstater

Nej din grund är byggd på vad grovfodret du råkade fodra med då , i kombination med kraft fodret du råkade fodra med då , råkade innehålla .

Silage , Hö och lusern är grovfoder .
 
Sv: C.Plancks foderstater

Här är artikeln om undersökningen. Den är från 2011 och det borde finnas en slutnot om projektet. Ska se om jag kan hitta det. Tror det är lite fel att säga att dom inte är högpresterande, faktiskt...

Tacksom om du kan hitta den.

Presterande på ett annat sätt, dom gå hög intensive.
Om dom hade också testet på distans hästar, det skulle vara intressant.
 
Sv: C.Plancks foderstater

kl Hästar mättnadskänsla kommer av antalet tuggningar eftersom hästens mage till skillnad mot våran inte har några sträckreceptorer. Hästen kan överfylla magen.

Det är sant att hästen är gjord för att tugga och får mättnad av att tugga mycket ca 20 timmar om dygnet .

Men du blandar äpplen med päron nu för det faktumet har ju inget att göra med vad , oavsett, hästen behöver näringsmässigt .
 
Sv: C.Plancks foderstater

Titta på fliken "träning" i den sista länken jag la in. Hela studien är oerhört intressant i mina ögon och jag kör stenhårt utan kraftfoder och här får hästarna jobba...
 
Sv: C.Plancks foderstater

Så utifrån att ditt sto inte gillar vanliga hönät så drar du slutsatsen att hästar i allmänhet drar ett stå i taget ur småmaskiga nät?
 
Sv: C.Plancks foderstater

Nej din grund är byggd på vad grovfodret du råkade fodra med då , i kombination med kraft fodret du råkade fodra med då , råkade innehålla .

Silage , Hö och lusern är grovfoder .

Sätt igång och kör i skogen med ditt foderstätt, kan du raportera hur det gå för hästen :)
 
Sv: C.Plancks foderstater

Tja 6 kg hö + kg havre....Måste ha varit ett sjuhelvittes hö de..:) Den mängden åt nordisen enbart på natte

Vad var de för häst du körde i skogen med...???

enstaka vedlass gick säkert.... men med 5 fulla dagar med timmerkörning är de inte möjligt med så lite mat
 
Sv: C.Plancks foderstater

Sätt igång och kör i skogen med ditt foderstätt, kan du raportera hur det gå för hästen :)

Istället för att bli dryg och sur , försök ta in det jag skriver .
Jag lovar nämligen att hästarna hade varit minst lika fina i min vård . Som jag skrev tidigare har du lyckats via slump .
 
Senast ändrad:
Sv: C.Plancks foderstater

Mellan 6-8kg. + 1kg havre, sen slaget Timothy, tro inte det var så kraftig, Fjordis hål lagom hull och blev inte för tjock, Varmblod hål också finn, behåll mycket av sina musklar från föra sommarn.

Full körning med Fjordis av den gamla grov typ.
läs vad jag skriv innan du svara nästa gång!
8kg + 6kg bland.
 
Senast ändrad:
Sv: C.Plancks foderstater

6 kg hö låter i mina öron väldigt lite oavsett näringsinnehåll för en häst.....mindre ponny eller.????
 
Sv: C.Plancks foderstater

2. Lucern är en balj/klover växt där näring ligga mellan hö och havre. Silage är ett konsoverings produkt.

Lusern räknas som grovfoder och har ungefär samma energi som havre men lägre protein så det är snarast havren som ligger mellan lusern och hö i näringsvärde. Nu kan för all del hö ha högre näringsvärde än havre det också.

Hö innehåller ofta balväxter också såsom klöver som du nämner.

Hösilage är konserverat ja, men fortfarande stråfoder.
 
Sv: C.Plancks foderstater

vet jag precis vad de är ..testade en fjording grov sak på 150 en vecka i skogen men blev för lite gjort....blev för lite pengar......gick över på bruksnordis o den klarade jobbet..:)

den stod på 16 kg hö + 2 kraft grov + betfor+ olja....jobba 5 dagar i veckan hela vintern .....
 
Sv: C.Plancks foderstater

De kan både sortera och ta större tuggor, även med smhn, iaf mina ponnyer. De är födgenier med höga behov. Än så länge...
 
Sv: C.Plancks foderstater

Dom kan inte sortera och ta sig en regal mums bit :d

Nej det är liksom det som är poängen, men det jag opponerade mig mot är att hästar med smhn bara kan dra enstaka strå. min kan och alla ndra jag hört talas om och sett, din information var helt enkelt felaktig. Min häst äter för övrigt lika gärna från nätet som från höhögen i boxen...
 
Sv: C.Plancks foderstater

vet jag precis vad de är ..testade en fjording grov sak på 150 en vecka i skogen men blev för lite gjort....blev för lite pengar......gick över på bruksnordis o den klarade jobbet..:)

den stod på 16 kg hö + 2 kraft grov + betfor+ olja....jobba 5 dagar i veckan hela vintern .....

Jesus Christ!!
Med det foder giv skulle jag har gått tillbaka till fjordisen och kört några mindre last, dom är känd att vara lätt föd ;)
Each to his own:up:
Prova du aldrig non ardenar?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
780
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 372
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag har sedan tidigare haft uppskrivet att kvoten kalcium/magnesium ska vara minst 2,7. Har i prakten legat på en högre kvot pga högt...
Svar
8
· Visningar
742
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 073
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp