C.Plancks foderstater

Sv: C.Plancks foderstater

6 kg hö låter i mina öron väldigt lite oavsett näringsinnehåll för en häst.....mindre ponny eller.????

Ja fast TS lär vara större problem på stor häst . Men visst , går den i skogshage och det finns gammalt gräs osv och värdena är kanon och man kompletterar med kraft så går det kanske som grund uppehållande .

En fjording lär klara sig fint i det längsta .

Kl
Sen rent objektivt måste jag säga att å andra sidan så generellt sett är 15 kg/dygn på en ponny rätt ovanligt i behov . Att de är växande osv oavsett . De flesta ponnyer är otroligt okomplicerade att fodra och har man analys på grovfodret och det är extremt lågt i värden så visst , bara att smacka på om man ändå får balans i foderstaten men det får man ju inte med dåliga värden i sig på grovfodret utan då behöver man balansera upp med lämpligt tillskott , oftast lusern på unghästarna . Då är ju stora mängder grovfoder av dåliga värden absolut inte på ngt sätt konstigt eller galet . Men ville ändå understryka för allmänheten och ev läsare för Sveriges största foderproblem år 2013 är övergödda ponnyer och hästar ....
 
Senast ändrad:
Sv: C.Plancks foderstater

Japp de var vad han fodrade fr att orka o hålla sig fin o ändå var de bra värden på de höet vill ja minnas....

Gå tillbaka til fjordingen...??? nu jobba jag i skogen med hästarna för mitt levebröd ingen hobby....körde åt skogsbolagen häromkring...så ville jag äta o bo så gällde att få in pengarna....

Nej ardennern tyckte jag var klumpig i skogen...bra att köra ut med på basvägar men inte i stormfälld skog eller gallring.....
 
Sv: C.Plancks foderstater

Mitt hö har inte ens låga värden, de har ätit dubbla tabellbehovet hela hösten, vintern och våren. Synnerligen praktiskt för mig (att ha kunnat ge fri tillgång) men lär ju inte fortsätta fungera.
 
Sv: C.Plancks foderstater

håller med dig där...:) antar man överskattar arbetet hästen utför eller har noll koll vad man stoppar i den.......verkar som många tror de är elitidrottsmän snarare än knappt motionärer....:) ( obs överdrift :)
 
Sv: C.Plancks foderstater

När magsäcken är full så åker maginnehållet vidare ner i tunntarmen. Hästmagen är konstruerad för gräs och då är det precis lagom tid för att hinna brytas ner så pass att det är precis lagom att fortsätta processas i tarmarna längre bak.

Alltså får det plats det som behövs? Eller?
 
Sv: C.Plancks foderstater

håller med dig där...:) antar man överskattar arbetet hästen utför eller har noll koll vad man stoppar i den.......verkar som många tror de är elitidrottsmän snarare än knappt motionärer....:) ( obs överdrift :)

Ja lite så , tror det handlar om
Att folk snappar upp Foderlära till hälften och sen utifrån det skapar ngn egen version . Som
Det här med tuggbehovet och att de behöver äta regelbundet osv . Folk drar det helt galet och tror hästarna behöver stå vid dukat bord när det räcker med en normal skogshage där man kan leta strån och gnaga träd som komplement till ngn liten strå foder giva som i princip kan vara halm .
Sen överskattar man arbetet som du skriver i kombination .

Finns massor med trådar utöver det där folk med häst på stall slår knut på sig själva för att fodra nattetid med korta intervaller . När sagda hästar står på halm och ändå morgon och kvällsfodras med Hö/silage ovanpå det :(
 
Sv: C.Plancks foderstater

Alltså får det plats det som behövs? Eller?

Exakt. Så länge vi snackar grovfoder. Problemen uppstår när man ger större givor kraftfoder, spannmål som innehåller stärkelse. Detta är så tätt att magsyran inte hinner göra klart sitt jobb innan maten rinner vidare till tunntarmen. Där kan det då hända att de goda bakterierna som ska processa maten helt enkelt dör och då blir det problem.
 
Sv: C.Plancks foderstater

Exakt. Så länge vi snackar grovfoder. Problemen uppstår när man ger större givor kraftfoder, spannmål som innehåller stärkelse. Detta är så tätt att magsyran inte hinner göra klart sitt jobb innan maten rinner vidare till tunntarmen. Där kan det då hända att de goda bakterierna som ska processa maten helt enkelt dör och då blir det problem.

:bow::bow::bow:
 
Sv: C.Plancks foderstater

Japp de var vad han fodrade fr att orka o hålla sig fin o ändå var de bra värden på de höet vill ja minnas....

Gå tillbaka til fjordingen...??? nu jobba jag i skogen med hästarna för mitt levebröd ingen hobby....körde åt skogsbolagen häromkring...så ville jag äta o bo så gällde att få in pengarna....

Nej ardennern tyckte jag var klumpig i skogen...bra att köra ut med på basvägar men inte i stormfälld skog eller gallring.....

Vad rolig, non som har en arbetande häst :banana:

Jag var hemma bruk och gjorde gallring i grannens skog, Fjordisen gick bra att ta sig fram och jag kunde hänge med.

Han som lärd mig var en gamle Nordis häst karl. Hans utfodering var samma som alla dom ändra häst karl på hans tid då det förfarenda fanns häst i skog och militär, långt innan Pro. Bengtssons bok kom ut:
Foderstat för Rid och Arbeteshästar vid Strängt Arbetet;
Hö 8kg.
Bland Säd ½/½ 6kg.
Melass .5kg.
Vetekli .3kg.
Det bil nästan 15kg total.

Har läs i gamle Lantbruks Husdjurshållning att så såg foder giv för hästarna ut också.
Din Nordis är upp i 15 + 2
Hur se fodaring ut från Sun Up - Sun Down?
Väldig intressant.
Leaf
 
Sv: C.Plancks foderstater

(hur många av SLU´s djur wizards har Hands On Hästhållning Effarenhet?)

Då kan jag ju berätta att de har väldigt mycket erfarenhet. Most of them have horses of their own, some just for recreation, others for breeding. But they all have a lot of experience as well as textbook knowledge. You don't become a scientist over night you know. ;)
I'm not sure you know how science work? You can't just sit in a lab and "make stuff up" just like that. Maybe you should try and read up on scientific methods?

Hi Stu, såg inte dig..........hows it going, any trail time?

Jo nu på gamle dar har jag lite tid att surfa Science ;)
Fanns inte tid att sitta vid skol bank före när det fanns hästar att skor och ved att kör.
Hur mycket tid har en hel tids student att ägna sig åt sin häst?
Jag vet hur det gick till Stu med SLU students när dom kom ner till sko halen, en del var liv rädd för hästar.....real hands on ;)
 
Sv: C.Plancks foderstater

Han som lärd mig var en gamle Nordis häst karl. Hans utfodering var samma som alla dom ändra häst karl på hans tid då det förfarenda fanns häst i skog och militär, långt innan Pro. Bengtssons bok kom ut:
Foderstat för Rid och Arbeteshästar vid Strängt Arbetet;
Hö 8kg.
Bland Säd ½/½ 6kg.
Melass .5kg.
Vetekli .3kg.
Det bil nästan 15kg total.

Har läs i gamle Lantbruks Husdjurshållning att så såg foder giv för hästarna ut också.
Din Nordis är upp i 15 + 2
Hur se fodaring ut från Sun Up - Sun Down?
Väldig intressant.
Leaf

Vi har kommit lite längre i kunskapen när det gäller hästars utfodring, förr visste man inte men nu vet vi att havre är svårsmält och socker något man bör undvika. Det är ju inte så att en häst faller död ner eller inte kan jobba med icke optimalt foder, men när man vet bättre är det dumt att inte göra rekommendationer utifrån de kunskaper som finns i ämnet.
 
Sv: C.Plancks foderstater

All tid när de inte rids, såklart, vilket ju blir ca 22 timmar dygn.

Och med tanke på att många hästar kan äta 1-2 kg per timme så är det inte direkt svårt att hinna med.

Om man har en arbetshäst med 10-timmars pass i skogen så kan det förestås bli knepigare att hinna med, men det hör till ovanligheterna i Sverige idag, men givetvis får man anpassa arbetsbördan och foder så hästen hinner med.
 
Sv: C.Plancks foderstater

Hur mycket alfalfa få dom nu?

Mina? Nu får dom bara strax under halvkilot så jag får i dom bakjästen och selenet. Normalt under höst/vår/vinter ligger stoet på 1,5 kg och valacken på 2,5 kg. Melassfritt...och mängden beror lite på hur hövärdena är.
 
Sv: C.Plancks foderstater

Jadu, andra kan jag inte svara för. Men jag själv (som är från SLU Skara) hade tid att ta hand om mina hästar. Ingen av mina kursare hade några problem att ta hand om sina djur. Sen är inte varenda student hästintresserad, men det är en annan femma.
Nåja, det är en annan diskussion som vi inte ska ta här.
Men tro mig, forskarna har både erfarenhet och kunskap om det djurslag de studerar.
 
Sv: C.Plancks foderstater

Och med tanke på att många hästar kan äta 1-2 kg per timme så är det inte direkt svårt att hinna med.

Om man har en arbetshäst med 10-timmars pass i skogen så kan det förestås bli knepigare att hinna med, men det hör till ovanligheterna i Sverige idag, men givetvis får man anpassa arbetsbördan och foder så hästen hinner med.

Det är det som är intressant Lob och som jag bli nyfiken på gubb´s fodering system.

Äta tid, jag se från köks fönstret hur long tid det ta för hästarna att äta färdig och det stämma, 4-5kg för dessa två ta 1-1½tim. innan dom är matt.

Så såg mitt arbetes dag ut:
04:30 matta hästen---2kg. hö 1kg. bl säd.
Frukost.
06:00 sela på och kör i skogen med 4kg. hö + 4kg säd, foder påsa. kaffee, smörgås.
Vid på avlästning platts hade jag camping där jag och hästen kunde vila och äta två gånger under dagen 11:00 och 15:00. Under på och avlästing hade jag havre säck om huvud så att hästen kunde äta. (Karl Xl uppfinning ut i sitt armé, så att havre må icke komma till spillo)
17:00 var det hem väg för mat och vila. 2+1
Sista mattning var 22:00, då fick hästen bara hö. (havre dras in på vila dager)
Då kunde jag vara upp i 10kg hö. Jag körd aldrig med kli och mellass.

Jag kan inte få det att gå ihopp Lob:
gubbtyv kan kör en hel dag på 15kg. hö 2kg. krafft..
och D-ponnies som måste har 15-20kg. foder som göra ingenting och man kan nästan se revben på dom?????????
That don´t sense to me.........but then I haven´t read Plank or the other experts ;)
 
Sv: C.Plancks foderstater

Men vad är det du inte förstår? Det är ju INNEHÅLLET som avgör hur mycket/lite mat en häst behöver för att vara fin i hull och rent allmänt må bra?

det blir lite ironi i ditt resonemang, när du skriver att folk är "tabellmänniskor" som räknar foderstater.

du kör ju en tabell med ditt eget resonemang i allra högsta grad? ;)
 
Sv: C.Plancks foderstater

Det du inte kan få att gå ihop är ganska lätt

1. Grovfodert har olika torsubstans, man måste ta hänsyn till om höet har 50% eller 85% torrsubstans.
2. Grovfodret har olika näringsvärde
2. Hästar har olika behov i grunden även om de är identiska när det gäller vikt.
4. Hästar gör av med olika mängd energi, det som påverkar är alltifrån temperaturer (går hästarna ute dygnet runt och det är -30 grader behöver de exempelvis några kg extra för temperaturen och något för att de går i lösdrift och rör sig mer).

Som exempel

Vi har ett grovfoder som är taget på samma äng, en del som hösilage och en del som hö. Hösilaget har en torrsubstans på 42% (för enkelhetens skull) och höet det normala på 84%.

Hästarna är av samma ras, har samma behov i grunden och gör av med lika mycket energi utifrån arbetet. Det är en kall vinter med temperaturer på 20-30 minusgrader.

Häst 1 står på stall mellan 16.00 och 8:00, den är väl täckad under vintern och inte klippt
Häst 2 går på lösdrift har sällan täcke och är dessutom klippt på halsen och en sträng under magen.

Häst 1 klarar sig bra på 8 kg hö
Häst 2 klarar sig bra på 22 kg hösilage.

Vad är då skillnaden? Häst 2 får i sig hälften så mycket näring per tugga mat, den behöver extra tillskott för att den rör sig mer på lösdriften, extra tillägg för att den är klippt och gör av med mer energi och dessutom är det svinkallt och den går ute i kylan hela dygnet och behöver då extra mat för det. Hade hästarna fått hö båda två hade det varit mindre skillnad, 3 kg i stället för 6kg.
 
Sv: C.Plancks foderstater

Du får inte ihop det eftersom du verkar ha svårt att förstå att olika hästar har olika grundbehov och att olika partier hö innehåller olika mängd näring.

Att mina ponnyer inte har blivit feta är mest troligt en kombination av att de växer och går på kladdigt där de rör mycket på sig. Det har varit massor av bus och spring. De har vuxit ganska mycket. Vintern som kommer lär jag behöva begränsa maten om jag inte hittar ett grovfoder med riktigt låga värden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
780
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 372
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag har sedan tidigare haft uppskrivet att kvoten kalcium/magnesium ska vara minst 2,7. Har i prakten legat på en högre kvot pga högt...
Svar
8
· Visningar
742
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 073
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp