BernT

Trådstartare
Kan man skriva c-uppsats utan att tillhöra/läsa något program? Aldrig hört om att någon gjort så innan därav frågan.
 
Fast man kan väl inte bara läsa random kurs för att skriva c-uppsats? Är inte alls insatt ska tilläggas 😁
Beror väl på om man läst motsvarade à och b innan.
Jag kan t ex skriva i pedagogik om jag vill men måste såklart söka c kurs i så fall
 
Kan man skriva c-uppsats utan att tillhöra/läsa något program? Aldrig hört om att någon gjort så innan därav frågan.

Jo man kan läsa fristående kurser, men för att få läsa C-uppsats så krävs det att man läst motsvarande a och b. Däremot för att få ta ut en kandidatexamen så krävs 180 HP, varav 90 ska vara inom en specifik ämne tex sociologi och kriminologi.
Jag själv läser fristående och sökte C-uppsats förra året. Man är inte beviljad plats om man läser fristående kurser, däremot är man det om man läser ett program.
 
Jo man kan läsa fristående kurser, men för att få läsa C-uppsats så krävs det att man läst motsvarande a och b. Däremot för att få ta ut en kandidatexamen så krävs 180 HP, varav 90 ska vara inom en specifik ämne tex sociologi och kriminologi.
Jag själv läser fristående och sökte C-uppsats förra året. Man är inte beviljad plats om man läser fristående kurser, däremot är man det om man läser ett program.
Var säker man det? På antagning?
 
Om du läser fristående kurs i ett ämne som kan vara examensämne på C-nivå så ingår det i kursen att skriva en C-uppsats.
Söks som alla andra kurser. A- och B-kursen krävs för behörighet.
Inte helt sant, det finns många kurser inom naturvetenskap (kanske även inom andra ämnen men) där man inte skriver uppsats. Sen finns det ju också kandidatarbetes kurser där man gör ett självständigt arbete som redovisas i en uppsats.
 
Inte helt sant, det finns många kurser inom naturvetenskap (kanske även inom andra ämnen men) där man inte skriver uppsats. Sen finns det ju också kandidatarbetes kurser där man gör ett självständigt arbete som redovisas i en uppsats.
Men utan uppsats kan du väl inte få ut en examen i ämnet?

Jag kanske formulerade mig otydligt, men meningen var att skilja ut de kurser som inte kan ge examen från sammanhanget.
 
Jag har gjort det. Skrev min (ena) c-uppsats i journalistikvetenskap och ska i och med alla andra poäng jag har plockat ihop kunna ta ut en Kandidatexamen i ämnet. Men för att kunna skriva en c-uppsats måste en ju nå upp till c-nivå genom att klara a- och b-kurs.
 
Men utan uppsats kan du väl inte få ut en examen i ämnet?

Jag kanske formulerade mig otydligt, men meningen var att skilja ut de kurser som inte kan ge examen från sammanhanget.

Helt sant, jag vile bar förtydliga att bara för att en kurs är en C-kurs betyder det inte att man skriver en uppsatts i i den. Däremot har du helt rätt i att man måste skriva en C-uppsats för att få examen, fast i naturvetenskapliga ämnen är fokus ofta inte på just uppsatsen utan på det praktiska arbetet som leder fram till den skriftliga vetenskapliga rapporten.
 
Helt sant, jag vile bar förtydliga att bara för att en kurs är en C-kurs betyder det inte att man skriver en uppsatts i i den. Däremot har du helt rätt i att man måste skriva en C-uppsats för att få examen, fast i naturvetenskapliga ämnen är fokus ofta inte på just uppsatsen utan på det praktiska arbetet som leder fram till den skriftliga vetenskapliga rapporten.
Som i konstnärliga utbildningar, där är den skriftliga delen snarare en rapport om den praktiska delen. Oftast. Kan även vara ett konstnärligt arbete även den.
 
Det är det som kallas examensarbete som är c-uppsatskursen eller hur?

C-uppsats är att jämföra med en kandidatuppsats då den krävs för en kandidatexamen. Ett examensarbete avslutar en utbildning tex inom universitet, yrkeshögskolan etc.

/Har jag missuppfattat så får någon rätta mig :o
 
Det är det som kallas examensarbete som är c-uppsatskursen eller hur?

Ibland, oftast inte, men alltid minst delvis. :).

C-kursen är samma sak som fördjupningskurs (A-kurs är grundkurs och B-kurs är fortsättningskurs) och omfattar 30 hp. På fördjupningskursen fullgör man ett ett självständigt arbete (examensarbetet) som ska omfatta minst 15 hp - vilket också är den vanligaste omfattningen. Resterande poäng upp till 30 hp utgörs av kurser. Det kan vara fördjupande delkurser som rör vetenskaplig metod och teori och fördjupande kurser inom ämnet.

Ser att jag kanske läste frågan lite fel, men jag låter ändå svaret stå kvar. Jag kan tillägga att strukturen kan se lite olika ut. Ofta utgör hela terminen en kurs och då utgör uppsatsen en delkurs i C-kursen - därav hur jag formulerade svaret. Men det kan så klart också vara så att terminen på fördjupningsnivå är uppdelad i separata kurser.
 

Liknande trådar

Kultur Nu börjar äntligen årets Så mycket bättre! Här kan vi diskutera avsnitten! Själv tjuvkikar jag på kvällens avsnitt nu men vi kan väl...
2
Svar
21
· Visningar
1 429
Senast: zaching
·
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
850
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Det finns ju några här som skrivit uppsats. Jag har kört fast lite i detta med teori och tidigare forskning. Jag är lite nyfiken på hur...
2
Svar
24
· Visningar
1 278
Skola & Jobb Jag har bestämt mig för att uppfylla en ungdomsdröm - ta en examen i historia på så hög nivå jag orkar och hinner. Jag har tidigare läst...
Svar
13
· Visningar
845
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp