Bukefalos 28 år!

C-vit till hästar?

milly

Trådstartare
Var får hästarna sitt C-vit ifrån? Det brukar ju inte finnas med på några färdigfoder elelr mineralfoder - är det då så att det finns i så god mängd i grovfoder att det inte anses vara NÅGON risk för brist alls?

Hur är det i så fall med FJOLÅRSHÖ som ju har tappat sina vitaminer??? Min medryttarhäst får nämligen fjolårshö just nu... Är orolig för att hon inte ska få i sig alla vitaminer. Hon får ju mineralfoder (Miner BLå just nu) men de innehåller ju inte just C-vit. Har köpt B-vit tillskott till henne (jag har mer kunskaper än ägarenom foder så jag har fått göra foderstat o ta ansvar för det) för DET finns ju inte heller i dessa mineralefoder.

Hon ska få lusernpellets 1.5-2kg om dagen pga att höet är oanalyserat och jag vill säkra proteinbehovet. Skulle gärna analysera höet om det inte vore så att det kommer bara räcka till ca årskiftet och då måste nytt hö köpas in - så väntar hellre tills dess.

Får hon av. i sig sitt behov av C-vit från LUSERNET i så fall??
 
Sv: C-vit till hästar?

Oj min klant! Kom på att jag har ju boken "hästens näringsbehov och utfodring" och kan läsa där om vitaminerna...

Och vad fick jag då fram om C-vit? Jo att det inte räknas som en vitamin för häst. "Hästen syntetiserar C-vit från glukos i vävnaderna."

Case closed! Nu vet ni också som inte visste detta om c-vit till häst :D .
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 335
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 003
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 663
Senast: Dopy
·
Hästvård Ponnyn har inte rört stolparna i hagen på över ett år, eller typ smakat på någon, men gnagt lite på sitt hus, normalt i mina ögon. På...
2
Svar
31
· Visningar
2 080
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp