Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hejsan! Undrar lite om andras erfarenheter av Wintecs luftfyllda putor; CAIR. Hur fungerar det? Tryckutjämnar bra? Formar sig efter hästen? Märker man någon skillnad? Övriga syntetsadlar, någon som har rekomendationer på märke? Både bra och dåliga erfarenheter intressant!
Jag har en Bates Maestro med cair i som jag har haft på prov nu runt två veckor kanske. Jag ska faktiskt åka och betala den idag!
I kombination med att du kan byta koppjärnen i sadeln och därmed reglera bomvidden på sadeln är stoppningen väldigt mjuk och verkar anpassa sig lite bättre än på en vanlig ullstoppad sadel.
Nu har jag bara hunnit rida i sadeln vid två tillfällen men det har fungerat bra. Jag tycker hästen gick som hon brukar, reagerade alltså inte just på cairstoppningen eller så. Vissa hästar påstås vara känsliga med denna stoppningen men jag vet inte hurvida det stämmer eller ej. Dock måste man ju ändå prova sadeln så att den verkligen passar!
Jag ser just att man kan byta koppjärn samt den mjuka stoppningen som en stor fördel eftersom jag har en unghäst. Just nu har hon stått ca två månader och har tappat mycket kondition osv. tyvärr, så jag tror att det kommer hända en hel del med henne nu när hon ska ridas i gång. Sedan räknar jag inte med och kunna ha sadeln i all evighet för i och med att du ändrar järnen så är de ju lite smalare/rakare resp. bredare/mer svängd beroende på vilket järn du har i. Detta speciellt med tanke på att jag har en unghäst. Har du en vuxen och välmusklad häst som förmodligen kommer se Ungefär lika dan ut i kroppen borde du ju kunna ha sadeln längre än vad jag troligen kommer kunna ha den på min unghäst, vars rygg, muskler osv. det kommer hända ganska mycket med.
Jag köpte en Bates Caprilli till min häst, och han slappnade av jättemycket i ryggen!! Jättestor skillnad på honom, men jag har också hört att inta alla hästar gillar dom... prova dig fram.
Juridik & Ekonomi Javisst är det så men arvet är ju fortfarande lika stort, eller hur tänker du att det skulle spela någon roll?
Till alla som undrat om...