cair sadlar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: cair sadlar

Det du länkar till är ju blandad posetiv negativ kritik...Precis som det jag länkade till...Du skrev att du bara hört negativt det var därför jag länkade till de trådar jag länkade till.. för att få dig att förstå att allt är inte dåligt med dessa system..

Jag håller helt och fullt med dig i faktumet att många okunniga tror att just pga luften så tror dom att sadeln passar på vad som helst..och så är ju inte fallet...
 
Senast ändrad:
Sv: cair sadlar

Fler...


It is definitely a try before you buy, my other mare's saddle had to go away for repair and I rode her in the WOW - she detests it and takes ages to go forward, although once she does go, she's moves really well in it. She hates all air bag systems (she bucks like mad with the CAIR) so it was actually a surprise that she would even go in it at all!
(http://www.ultimatedressage.com/forums/viewtopic.php?t=50951&highlight=cair)

I had a RP on trial for 3 weeks. It was fitted by an RP rep, so I know it was fitted correctly. Having previously owned an OrthoFlex, I did not believe that I could get the close feel that I had with a dressage saddle with panels. Boy was I wrong -- I *loved* the way the RP felt. It was very well made, felt great, close to Spell.

So why didn't I buy it? Spellbinder hated it. He hated the panels on his shoulders. Yes, I know that there are a lot of endurance riders out there riding Arabians, but my trainer has always said that Spell is not a typical Arab. When he doesn't like something, he lets you know. He didn't like this saddle.
(http://www.ultimatedressage.com/forums/viewtopic.php?t=49663&highlight=flair) + ganska många till på samma sida.
´
I don't like the idea of Cair. As far as I can see, when you trap air and then press on it, it gets hard. So how is this kind to the horse when the saddle gets hard as soon as a rider gets on?

(nedan är från en annan person)
Get your wintec reflocked - much cheaper and better for the horse.

If you look at pressure tests for the CAIR system it is no better than conventional flocking. The only air system that comes out better is the FLAIR which has better pressure tests than both the CAIR and conventional flocking. That was from research done by an independent investigator (although FLAIR use the info with great glee) who took the same saddle, horse and rider starting with CAIR. did pressure tests in W,T & C. Reflocked it with wool - retested, reflocked with FLAIR - retested.

The pressure on any air system is 'hard' when compressed the difference is that the pressure can be dispersed evenly. This is easy with the FLAIR because of the way it is designed and it is adjustable. The CAIR contains fixed 'pockets' of air so pressure dispersal is limited. I have also heard of the pockets shifting on the cair systems.

From personal experience my older mare hates all air systems - she bucks in a CAIR saddle and won't go forward in the FLAIR. My younger mare had a conventional flocked wintec isabell and went well in it. She was very stroppy and resistent in the same saddle with CAIR in. She now has a WOW saddle which has the FLAIR system incorporated in it and is going brilliantly.

(http://www.newrider.com/forum/showthread.php?threadid=40250&highlight=flair)

I have seen horses sore with CAIR.
(http://www.newrider.com/forum/showthread.php?threadid=44629&highlight=flair)
 
Sv: cair sadlar

Ni verkar ju inte kunna acceptera att det finns många som anser desa sadlar vara skadliga, och även varit personer på de forumen som har hört precis samma som jag. Då jag inte är medlem där har jag inte tagit kontakt med de personerna som har hört samma som jag om luftskillnaderna och vet inte från vilken sadelmakare/tillverkare de har fått det ifrån.

Nej, allt är inte dåligt med dessa sadlar. Många sadlar som ahr Flair och cair är bra sadlar, det är stoppningen jag ogillar. Jag har inget emot Wintec & Co, jag är emot Cair och flair systemen.

Jag visar bara att det finns många som ogillar dessa sadlar.
Sedan sp var det i en amerikansk tidning nyligen ett reportage om flair och cair sadlar (finns en tråd om det på ultimatedressage.com) där de har testat olika märken och deras flairsystem. I slutändan kom veterinärerna och sadelutprovarna fram till att det bästa var ullstoppning.
 
Senast ändrad:
Sv: cair sadlar

I de länkar du klistrade in finns det både negativa och positiva åsikter om luftstoppade sadlar. Många av de länkar du klistrade in är också åsikter av människor som TROR och HAR HÖRT och alltså inte har någon egen erfarenhet. Översta inlägget var inte något negativt om Cair utan om Wintec Syntetsadlar, det står ingenting om Cair.

Sen så står det i många inlägg i tråden "Ni med Cair och Flairsadlar" att många har sett en possitiv utveckling på HÄSTEN när det börjat rida i Cairsadlar.

Saxat från den tråden:

"Jag har en Cair sadel som både jag och hästarna älskar, de muskler i sadelläget som förut, trots riktigt inpassade sadlar, har varit underutvecklade växer så det knakar nu.
Den är underbar att rida i och hästen är ännu känsligare för vikthjälperna och arbetar hellre ordentligt med ryggen nu, och man känner av hästen mycket bättre och den rör sig tom. bättre."


"jag har en bates caprilli hoppsadel med cair, haft den i nästan en månad nu.
jag är jättenöjd med den, den sitter jättebra, funkar jättebra för hans känsliga rygg och hans har fått tillbaka muskler som var underutvecklade pga den sadeln han hade innan som han fick ont av ryggen. den var utprovad av en sadelutprovare, men felutprovad."


"Jag har haft luftstoppade sadlar på 3 hästar och dom hästarna har bara ÄLSKAT dom sadlarna dom har fått ett helt annat steg mm mm."

"Har inte haft några problem med min Wintec Cair sadel, den är bra ingen häst ömmar någonstans och då har jag ett halvblod som alltid har haft problem med ryggen då hon spänner sig och stressar upp hela tiden, men aldrig varit några problem efter att jag inköpt wintecen."

Är ovanstående inlägg något du bara vägrar att ta in eller?? Dessa människor OCH deras hästar är ju uppenbarligen väldigt nöjda med sina luftstoppade sadlar alltså kan inte Cair/Flair i sig vara skadligt. Visst en Cair/Flairsadel passar inte alla hästar, det har jag aldrig påstått men du är ju helt övertygad om att luftstoppade sadlar är skadliga oavsett!! Hur kan du säga så när det är så många som är nöjda och har sett en positiv förändring på hästen???
 
Sv: cair sadlar

Jag kan visst axeptera att vissa tycker det är skadligt.MEN riktiga bevis på detta finns inte ännu pga sytemen är för nya för det..Och för mig blir det en självklarhet att vetrinärerna och sadelutprovarna anser ull är bättre pga det är där mästa kunskapen finns...
Hurvida cair/flair är dåligt för hästarna är för tidigt att säga igentligen då luftstoppning inte funnits tillräckligt länge...
Som du kanske vet förespråkar jag ullstoppning före cair/flair eftersom det är ett tillförlitligt matreial där det finns duktiga fackmän som kan fixa om det skulle bli galet.Inget är änn så länge bättre än ull.
Men jag vill ändå inte säga att luftsystemen är kassa ..för uppenbarligen fungerar det bra på vissa hästar..förstår du vart jag vill komma?
 
Sv: cair sadlar

Antagligen inte.. först ville hon ha bevis på någon häst som det funkade för ..jag gav henne det...Sen ville hon ha bevis från buke..vi gav henne det...Vi kan ju i allafall säga att vi försökt...
 
Sv: cair sadlar

Tror att hon är ett hopplöst fall...

Jag tänker i alla fall inte lyssna på hennes "sadeltips" mer. Hon anser sig vara en expert på sadlar och kan minsan ALLT och alla andra är helt inkompetenta... :mad: :devil:

Jag ger upp nu i alla fall, hon får tro vad hon vill.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: cair sadlar

Diabolical_Kitten skrev:
Ni verkar ju inte kunna acceptera att det finns många som anser desa sadlar vara skadliga, och även varit personer på de forumen som har hört precis samma som jag. Då jag inte är medlem där har jag inte tagit kontakt med de personerna som har hört samma som jag om luftskillnaderna och vet inte från vilken sadelmakare/tillverkare de har fått det ifrån.

Nej, allt är inte dåligt med dessa sadlar. Många sadlar som ahr Flair och cair är bra sadlar, det är stoppningen jag ogillar. Jag har inget emot Wintec & Co, jag är emot Cair och flair systemen.

Jag visar bara att det finns många som ogillar dessa sadlar.
Sedan sp var det i en amerikansk tidning nyligen ett reportage om flair och cair sadlar (finns en tråd om det på ultimatedressage.com) där de har testat olika märken och deras flairsystem. I slutändan kom veterinärerna och sadelutprovarna fram till att det bästa var ullstoppning.

Minns du ens att jag skrev följande på sid 3 i denna tråd?

Jag köpte cair sadeln i ren nyfikenhet..många är i mot detta system det är jag fullt medveten om.. ( jag föredrar själv igentligen traditionellt ullstoppade sadlar) men efter min prövo tid med cair.. så kan jag faktiskt inte se vare sig det revlotionerande med cair och heller inte de mega nackdelarna som folk vill framvisa.. cair fungerar. Men man ska inte tror att det passar hela tiden.. bara för att det är luftpanel betyder inte det att sadeln passar förgämnan. hästen växer ur även denna typ av stoppning precis som med vilken annan sadel som helst när kroppen ändras.
MVH/Q
 
Sv: cair sadlar

En bra ullstoppad sadel är fortfarande bättre enligt mig. Dessa personer har väl inte provat en bra ullstoppad sadel . Deras hästar kanske behöver en sadel som kostar 20 000 och de istället har valt att köpa en billig cair sadel. De kanske bara har provat dåliga sadlar. Vill fortfarande se bilder om det är så stor skillnad. Inte kan det avra dså att ingen som har en cairsadel har digitalkamera?
 
Sv: cair sadlar

Diabolical_Kitten skrev:
En bra ullstoppad sadel är fortfarande bättre enligt mig. Dessa personer har väl inte provat en bra ullstoppad sadel . Deras hästar kanske behöver en sadel som kostar 20 000 och de istället har valt att köpa en billig cair sadel. De kanske bara har provat dåliga sadlar. Vill fortfarande se bilder om det är så stor skillnad. Inte kan det avra dså att ingen som har en cairsadel har digitalkamera?

Jisses! vilka fördommar du har :eek:
 
Sv: cair sadlar

De flesta personerna i trådarna verkar inte veta särskilt mycket om sadlar och verkar inte heller som att deras sadlar är utprovade.

Ja du, vissa hästar protesterar inte fast deras ryttare dunsar i sadeln eller sadeln klämmer. Hur många hästar blir inte kallade för problemhästar för att de sparkar etc dår man sadlar/hoppar upp och man vänjer dom av vid detta beteende men byter inte utrustning för att se om det är ngn skillnad. Det är ju hur många som helst som tror att en sadel är en sadel är en sadel och alla passar alla så länge det är rätt bomvidd. Kan inte ens räkna hur många hästar jag träffat på som har haft just detta problem men ägarna har inte vetat om det och 'uppfostrat' hästen så den inte gör så längre.

Och BTW: hästar ändrar bara steg om de får en bättre passande sadel, har de haft en ullstoppad sadel med knölig stoppning/hård/för mjuk stoppning så är det klart de ändrar steg så fort det blir av med densadeln. Men det finns inte några som helst studier som visar att cair skulle vara bättre för hästen. I den studien jag läste om på Ultimatedressage.com så hade det provat perfekt passande cair&flair sadlar och perfekt passande ullsadlar på ett tjugotal hästar utan ryggproblem. Alla hästar hade gått bättre eller likadant med ull. Alla blev ridna av samma ryttare och blev bedömda av dressyrdomare som konstaterade att steget förbättrades hos majoriteten med ullstadlarna. Majoriteten av hopphästarna hoppade bättre med en viss typ av Flairsadel (högre hinder, var ingen skillnad när det gällde under 1.40) och det var inte en Wintec, utan ett märke som endast finns i USA.

Klart, att hade jag satt en GP ryttare på min häst och en cair sadel, så hade han gått bättre, men det är endast pga ryttaren. Jag har ridit hästar med dåligt passande sadlar (har ridit till många hästar och ägarna har inte vetat om vitsen med en sadelutprovare och inte velat lägga ut pengar på en ny sadel) och man hade inte trott att sadeln låg så dåligt som den faktiskt gjorde när jag red, men hästen kunde inte sluta bocka när ägaren eller tränaren hoppade upp. Hästen var inte så känslig och därför gick det ändå att rida, men det hade gått bättre med en bttre passande sadel. Men ändå så betyder det mycket för hästen vad man har för ryttare. T.ex. så kan man inte rida i en ojämn sadel om man själv är ojämn, men en duktig ryttare vet hur man fördelar vikten. Inte att det är försvarbart att rida med dåliga sadlar, men har hästen haft en dålig sadel eller dålig ryttare så blir det alltid en stor skillnad om man byter ngn av dom.
 
Sv: cair sadlar

Skulle du vilja förneka att det händer? Fast människorna på Buke kan verka vettiga (med vissa undantag... :angel: ) så betyder det inte att dom är kunniga när det gäller sadlar.
 
Sv: cair sadlar

Det är ju tur att du kan allt om sadlar och sadeltillpassning så du kan berätta för alla andra här på buke som är helt bakom flötet hur det ska gå till...
 
Sv: cair sadlar

Nej! jag förnekar inte att det händer..Har aldrig påståt det heller...

Jag håller på att försöka scanna in bilder på pållen nu och hans rygg..(de dåliga bilder jag har)

*sätt dig inte på en pedistal...Det kan göra ont när du rammlar ner där i från*
 
Sv: cair sadlar

Köpte hon en Wintec Isabell cair. Efter en månad kunde man inte sadla hästen.
Enda anledningen till varför hon provade en cair sadel var för hon hade hört så mycket bra om dom och att det är bra för hästar med ryggproblem.

Men bara för att det är cair betyder det ju inte att just Isabellen passar i formen på just den hästen..

Och rent allmänt:
Isabell sadeln med cair är både ullstoppad och luftstoppad.

De sadlar med Flair är nog inte bra för alla hästar för vissa gillar bara inte att ha en sån sadel på ryggen, då går de säkert och spänner sig av obehaget om inte annat, hur väl den än sitter.

Jag har ridit i alla olika stoppningar på min ena häst ( cair/ull, Ull, och Flair. ) Min häst går bra med alla men allra bäst går hon med Flair.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: cair sadlar

Nu ska vi se...Hästen på de första bilderna har varit avställd..vilat och tappat en del(som synes)Han skrittades i gång med en ullsoppad utprovad sadel.Då såg han uta så här=)Sattes i gång på riktit med Cair sadeln.
macitossen.JPG

Och ryggen..
Macken%20rygg.JPG


Och efter en månad..Fick ju här lov att byta sadel..(säger ju sig självt)
macken%20g%e5ngen.JPG

Ryggen..
namnl%f6s.JPG


Jag provade alltså cair av ren nyfikenhet..för att se .

Som jag tidigare sagt..så måste sadeln passa och cair är ingen garanti för att sadeln passar hela tiden och på vad för rygg som helst.A&O är att ha en väl passande sadel..
 
Sv: cair sadlar

De flesta personerna i trådarna verkar inte veta särskilt mycket om sadlar och verkar inte heller som att deras sadlar är utprovade.
Du är väldigt duktig på att dömma andra..

Ja du, vissa hästar protesterar inte fast deras ryttare dunsar i sadeln eller sadeln klämmer. Hur många hästar blir inte kallade för problemhästar för att de sparkar etc dår man sadlar/hoppar upp och man vänjer dom av vid detta beteende men byter inte utrustning för att se om det är ngn skillnad. Det är ju hur många som helst som tror att en sadel är en sadel är en sadel och alla passar alla så länge det är rätt bomvidd. Kan inte ens räkna hur många hästar jag träffat på som har haft just detta problem men ägarna har inte vetat om det och 'uppfostrat' hästen så den inte gör så längre.

Ja! men det där gäller ju oavsett stoppning..(vi snackar cair/flair här)

Men det finns inte några som helst studier som visar att cair skulle vara bättre för hästen
Är det någon som sagt det i den här tråden? att cair skulle vara bättre?Om du fått för dig det tycker jag du ska läsa igen...I mina ögon har vi sagt att det fungerar inget annat...
I den studien jag läste om på Ultimatedressage.com så hade det provat perfekt passande cair&flair sadlar och perfekt passande ullsadlar på ett tjugotal hästar utan ryggproblem. Alla hästar hade gått bättre eller likadant med ull. Alla blev ridna av samma ryttare och blev bedömda av dressyrdomare som konstaterade att steget förbättrades hos majoriteten med ullstadlarna. Majoriteten av hopphästarna hoppade bättre med en viss typ av Flairsadel (högre hinder, var ingen skillnad när det gällde under 1.40) och det var inte en Wintec, utan ett märke som endast finns i USA.
Men dom sa heller inte att det var dålig :angel:
Jag har ridit hästar med dåligt passande sadlar (har ridit till många hästar och ägarna har inte vetat om vitsen med en sadelutprovare och inte velat lägga ut pengar på en ny sadel)
Jag till skillnad från dig sätter mig inte ens på en sådan häst..Finns inte en suck i skogen att jag skulle sätta mig och rida på en häst som har en dåligt anpassad sadel..Jag kan ju då inte kräva av hästen att den ska arbeta rättvist med mig.
Men ändå så betyder det mycket för hästen vad man har för ryttare. T.ex. så kan man inte rida i en ojämn sadel om man själv är ojämn, men en duktig ryttare vet hur man fördelar vikten. Inte att det är försvarbart att rida med dåliga sadlar, men har hästen haft en dålig sadel eller dålig ryttare så blir det alltid en stor skillnad om man byter ngn av dom.
Herre gud!! är det någon i den här tråden som påståt nått annat?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
610
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 410
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
948
Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
707
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp