cair sadlar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: cair sadlar

qodrofenia skrev:
Du är väldigt duktig på att dömma andra..
Ja! men det där gäller ju oavsett stoppning..(vi snackar cair/flair här)
Är det någon som sagt det i den här tråden? att cair skulle vara bättre?Om du fått för dig det tycker jag du ska läsa igen...I mina ögon har vi sagt att det fungerar inget annat...
Men dom sa heller inte att det var dålig :angel:
Jag till skillnad från dig sätter mig inte ens på en sådan häst..Finns inte en suck i skogen att jag skulle sätta mig och rida på en häst som har en dåligt anpassad sadel..Jag kan ju då inte kräva av hästen att den ska arbeta rättvist med mig.
Herre gud!! är det någon i den här tråden som påståt nått annat?

Ja, men det finns folk här som påstår att deras mår så bra av cair/flair, men det kan också vara att deras hästar hade en dåligt tillpassad sadel innan och deras nya kanske är bättre, men inte bra.
Många hästar funkar med kilbossor ett tag och hästen går såå bra och får så mycket muskler, men sen så visar det sig att sadeln är för lång och trycker på länden. Det dröjer ett tag innan problemen visar sig.

Nej, de har inte gjort en långvarig studie. Denna studie gjordes vid ett tillfälle per häst.
Kan ju tillägga att Wintec säljs inte i USA ens.. undrar varför.. :angel:

Jag gör hästen en tjänst om jag rider istället för ägaren (som i dessa fallen varit dåliga ryttare) då det gör mindre ont då jag rider än när dom gör det. Och då det inte är min egen häst kommer jag inte lägga ut 10 000 på en sadel + sadelprovarkostnader. Vill inte ägaren lägga pengar på sin häst så får dom stå för det sen, men jag försöker hjälpa hästen så mycket jag kan. Hade ridit barbacka om det hade varit ett bättre alternativ, men då man belastar ryggraden hur mkt som helst skulle jag inte vilja göra det om man rider regelbundet.

Jag säger bara att hästen kan få nya muskler väldigt lätt vid förändringar. Har de haft en sadel innan som inte passade så klart de jobabr bättre och friare med en ny sadel som kanske passar lite bättre. Vem säger att det inte var ryttaren som förbättrade hästen? Många har hästar med ryggproblem, men alla visar det inte lika tydligt. Man kan tro att bara för att hästen inte bockar iväg som en galning när man hoppar upp, så gillar den sadeln, men så är det ju inte.

Likadant är mitt svar på dina bilder: Sadeln du hade innan kanske var riktigt dålig och cairsadeln kanske hade bättre passform i förhållande till din hästs rygg, men vad är det osm tyder på att det är just CAIR som har gjrot förändringen?
 
Sv: cair sadlar

Diabolical_Kitten skrev:
Kan ju tillägga att Wintec säljs inte i USA ens.. undrar varför.. :angel:

Men gud!! Vad får du allt ifrån!!!???? Wintec säljs visst i USA!!!

Du spottar ju ur dig en massa lögner och vet inte alls vad du pratar om!! :mad:
 
Sv: cair sadlar

Men snälla männsika ......
Du har setat och påståt att cair/flair är skit kasst ..och alla deras nackdelar...Det enda jag ville visa med dessa blider är att min häst fungerade med cair precis som han gör med ullstoppad sadel..Förövrigt lång tidigare sadel oxå bra..precis som cair sadel..Jag köpte cair sadeln för att prova för hundra femtio elvfte gången...Jag köpte alltså inte sadel för att jag var i behov av ny..utan för att jag ville prova luftsystemen..
 
Sv: cair sadlar

först sitter du och förespråkar hur himmla viktigt det är med passande sadel.sedan säger du....
Jag gör hästen en tjänst om jag rider istället för ägaren (som i dessa fallen varit dåliga ryttare) då det gör mindre ont då jag rider än när dom gör det. Och då det inte är min egen häst kommer jag inte lägga ut 10 000 på en sadel + sadelprovarkostnader. Vill inte ägaren lägga pengar på sin häst så får dom stå för det sen, men jag försöker hjälpa hästen så mycket jag kan. Hade ridit barbacka om det hade varit ett bättre alternativ, men då man belastar ryggraden hur mkt som helst skulle jag inte vilja göra det om man rider regelbundet.

:eek: :crazy: :( det där kallar jag inte gott horsemanchip

Jag avsäger mig sådana hästar/ägare...Tycker nog de stackars hästkrakarna har nog med att konka runt med sina ägare på ryggen i illa passande sadel än att jag oxå ska sitta där och försöka få hästen att arbeta..Och föresten vadå arbeta? kan de ens det när sadeln ligger illa :crazy:Genom att vagra kan jag åt minstonde få ägaren att tänka till....
 
Senast ändrad:
Sv: cair sadlar

Så du tycker att hästen ska behöva bära runt på en ägare som inte kan rida?
Dessa personer bryr sig inte såpass mkt och lär sig inte förrän hästen har blivit halt. Dessa ägare red hästen med en sadel som var bruten i bommen t.o.m så dom hade skitit i vilket om jag hade sagt åt dom att köpa en bättre sadel. Dom hade istället letat efter en annan beridare. Och då hjälper jag hästen istället för att tvinga han att bli riden av såna människor.

Som 'tur' var så blev ägaren rädd för hästen efter ett jag hade slutat (tydligen var han alltför pigg och hade faktiskt muskler nog att orka bocka av henne... Vilket han antagligen hade velat länge så som hon slet i hans mun och slog med spöt.) och sålde honom. Förhoppningsvis till ngn som var bättre.

Men bara för att man säger till dom betyder inte att de lyssnar.
 
Sv: cair sadlar

Diabolical_Kitten skrev:
Kan ju tillägga att Wintec säljs inte i USA ens.. undrar varför..
Som sagt... Ta en titt på dessa sidor om du nu tror att de måste beställa från Australien..
http://www.dressageextensions.com/S...sp?cat=01_11_01
http://bottlesandbridles.net/Mercha...//www.horsedriver.com/cart/wintecsaddles.html
http://www.horsedriver.com/cart/wintecsaddles.html
Jag kan ge dig minst 20 länkar till till amerikanska nätbutiker som säljer Wintec sadlar..
 
Sv: cair sadlar

Diabolical_Kitten skrev:
Det var väl väldigt underligt då att folk blir tvungna att beställa från Australien etc?

Kom inte med en massa lama ursäkter nu! Det finns hur många ställen som helst i USA som säljer Wintec så erkänn att du hade fel! Riktigt jävla ordentligt FEL!!!!! :devil:
 
Sv: cair sadlar

Så du tycker att hästen ska behöva bära runt på en ägare som inte kan rida?
Nej det tycker jag inte.. jag tycker inte man ska sitta på någon häst alls fören utrustningen är oki...

Dessa personer bryr sig inte såpass mkt och lär sig inte förrän hästen har blivit halt. Dessa ägare red hästen med en sadel som var bruten i bommen t.o.m så dom hade skitit i vilket om jag hade sagt åt dom att köpa en bättre sadel. Dom hade istället letat efter en annan beridare. Och då hjälper jag hästen istället för att tvinga han att bli riden av såna människor.
:crazy: red du runt i en sadel som du viste hadde bruten bom? :crazy: Det är ju på snudd på djurplågeri... :( stackars häst....


Dom hade istället letat efter en annan beridare.
Är du utbildad beridare? :D
 
Sv: cair sadlar

Diabolical_Kitten skrev:
Dessa ägare red hästen med en sadel som var bruten i bommen t.o.m så dom hade skitit i vilket om jag hade sagt åt dom att köpa en bättre sadel.
Vad gjorde du idetta fallet då? Använde du någon annan, bättre tillpassad sadel på hästen då du red, eller använde du den med bruten bom bara för att du var en bättre ryttare?? Tja, jag behöver i detta fallet inte ens fråga om hur stor erfarenhet du har ridmässigt, eftersom om den andra frågan var fallet så har jag redan fått svar på min fråga.
AsMoDeUs
 
Sv: cair sadlar

Om två av länkarna inte fungerar,så kopiera dem och skriv in dem manuellt i ett nytt fönster istället.
 
Sv: cair sadlar

Det är inte några ursäkter, de skrev många ggr (kolla i länkarna jag har skrivit här) om hur de behövde beställa sina Wintec från Nya Zeeland, Irland och Australien då de inte såldes i USA.

Vilket tråkigt liv man måste ha om man blir så lycklig över en sådan grej? :rofl:
 
Sv: cair sadlar

Nej, du missuppfattade mig. Jag red INTE i en sadel som var bruten i bommen, men ÄGARNA gjorde det, innan jag kom.

Nej, inte utbildad, men har ridit många problemhästar och ridit in hästar och har varit beridare på en del olika hästar som ägarna inte klarat av av flera anledningar.
 
Sv: cair sadlar

Jag rider inte hästar som har sadlar som är brutna i bommen. Detta hände innan jag kom, och de köpte då en ny sadel, men desa personer hade inga som helst kunskaper om sadelinpassning utan köpte en sadel som en sadelmakare sa låg okej. (den var för svängd i bommen och glappade. Den låg inte helt åt helvete, men den låg inte bra.)

Jag skrev i inlägget att ägarna red hästen med en sadel som var bruten i bommen, jag skulle aldrig göra ngt sånt.
 
Sv: cair sadlar

Då lär dom inte tala sanning på det forumet då ,jag själv la in hela listan på alla butiker som säljer wintec i usa .. och det var ingen lite lista...

Listan finns i ett av mina tidigare inlägg i den här tråden..Och den kommer från wintecs egen hemsida.. och det vore väldigt konstigt om dom ljög för dom vill antagligen sälja så många sadlar som måjligt precis som alla andra sadelföretag.
 
Sv: cair sadlar

Då hade jag fel om det, men tycker det är märkligt att så många berättade om hur svårt det var att få tag på. Bates säljs tydligen på många ställen men enligt de på forumet såldes inte Wintec.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
610
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 410
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
948
Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
707
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp