cair sadlar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: cair sadlar

Jag ska också köpa en cair dressyrsadel. (isabell werth)
Är inte rädd för alla "varningar" då jag hellre får en egen uppfattning och den saken.
Skulle jag sen upptäcka att den inte verkar bra så får jag väl sälja sadeln igen...
Har dessbättre bara hört fler positiva saker om wintecs cair sadlar än negativa. Så jag är inte det minsta orolig. Har hört positiva saker både från tränare, säljare av sadlar samt förståss de som äger en sån sadel! Oftast då att hästen har börjat arbeta bättre och vågat använda hela sin muskulatur och vågat ta ut stegen ordentligt.
Det negativa jag har hört har dock bara kommit härifrån Buke..


Det konstiga verkar vara att fler och fler köper såna sadlar fast det hävdas av vissa att de är dåliga? Det största hotet för hästen ang skador på lång sikt är väl en sadel som sitter dåligt eller kanske bara liite dåligt? Råkar man ha en cairsadel som passar alldeles utmärkt, varför göra sig av med nåt som funkar?
Finns det nån som haft sin luftstoppade tillräckligt länge för att öht kunna se de här "skadorna på lång sikt" som tydligen visar sej?
Kan inte vilken sadel som helst ge skador på lång sikt?
 
Sv: cair sadlar

Jag tror att många är väldigt konservativa och rädd för allting som är nytt och tror automatiskt att det är skadligt. Sen finns det många som marknadsför andra sadlar som ser det som ett hot att det kommer sadlar med tex luftstoppning som är mycket billigare än sadlarna med gameldags stoppning som dom marknadsför och därför uttalar sig mot dessa sadlar enbart för egen vinnings skull.
 
Sv: cair sadlar

Skulle gärna vilja höra från någon sonm faktiskt har en sådan sadel o inte bara tror om den ,undrar lite över passformen på Bates o Wintec funkar dom på en kort något överbyggd rygg eller bara på raka ryggar? Någon som VET ?
 
Sv: cair sadlar

Jag gissar att vi känner varandra ;)

Kompisen nere i Skanör hade en Isabelle Werth tills in extremt kortryggade, lätt överbyggda tunna. Den låg så bra på honom att han snabbt musklade sig ur den. Men på den store grå funkade inte Wintec ALLS, det låg som SKIT.
 
Sv: cair sadlar

Jag vet :) Wintec passar min hästs korta, böjda ryggprofil, har förvisso widesadeln men även andra Wintecsadlar passar min häst, även om de inte är vida nog.
 
Sv: cair sadlar

Jag har provat en Wintec Cair på min varmblodstravare med kort, rak rygg och låg manke. Hon krävde en vid bomvidd vilket gjorde att sadeln glappade bak. Provade två olika koppjärn och sadeln glappade något mer med det vidare koppjärnet.

Så har man en vid häst som dessutom har rak rygg så passar den nog inte.
 
Sv: cair sadlar

Vad konstigt att märken som Jeffries, Crosby, Albion, Passier som är erkända bra märken, och tar avstånd från luftstoppning. Garantierna slutar g'lla så fort man installerar flair.
 
Sv: cair sadlar

Jezzie skrev:
Ursäkta mig att du inte vill ta den här disskusionen igen då men jag är ingen expert på kemi och fysik men luften krymper inte och växer inte så att man märker det utan det handlar nog om VÄLDIGT små skillnader.

Nej, förhållandevis så är det stora skillnader. Du märker det väl inte, men det gör hästen .
 
Sv: cair sadlar

Diabolical_Kitten skrev:
Du märker det väl inte, men det gör hästen .

Har du frågat??? :devil: :angel: Förlåt, men var bara tvungen! Synnerligen korkat uttalande då man de facto inte vet vad hästen gillar det utan vi gissar mest utifrån våra hästars reaktion. Det är väl som med människor, OLIKA! Vissa gillar att gå i högklackat och vissa hatar det!

//Alice
 
Sv: cair sadlar

Diabolical_Kitten skrev:
Vad konstigt att märken som Jeffries, Crosby, Albion, Passier som är erkända bra märken, och tar avstånd från luftstoppning. Garantierna slutar g'lla så fort man installerar flair.

Det är flair det! Det är en j***a skillnad på cair och flair! Du kan inte ens jämföra dessa system med varann. Personligen tycker jag cair är ett mycket bättre system än flair, vilket jag tycker är förkastligt.

//Alice
 
Sv: cair sadlar

har en bates caprilli chair.
skön att rida i och har en kort anläggningsyta. ca 48 cm
bra till korta breda hästar .
det är en nätt sadel som inte känns tung och klumpig
min häst fungerar bra i den och har inte ont i ryggen.
han är kollad flera ggr av massör.
har haft den 1.5 år
vet en isabell chair som är till salu men själv föredrar jag caprillin då man inte är fastlåst i bäckenet på samma sätt.
kan inte komma på något som jag tycker är dåligt med den sadeln jämfört med andra.
 
Sv: cair sadlar

Har pratat med 20 duktiga (och erkänt duktiga) sadelmakare/sadelutprovare och alla har sett många skadade hästar pga flair och cairsystem. För att de överhuvudtaget ska fungera som det var tänkt måste man justera bossorna varannan månad senast.
 
Sv: cair sadlar

Jag har inte hört/läst/sett en enda människa vars häst har fått ryggproblem av en Cairsadel.

Har du några uppgifter om det så dela gärna med dig, du får gärna PM;a mig namn på källor.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: cair sadlar

Det går inte att installera cair i andra sadlar då man då måste ha 'påsar' i bossorna.

Principen är ändå densamma. Luften ändras i cair sadlar med och är på sikt skadligt det med. Ullen gör det lite bättre, men ändå måste man justera dessa bossor med jämna mellanrum. Dessutom om ryttaren är sned minskar luften i ena bossan. Har hört flera ryttare berätta att det har blivit mindre och mindre luft efterhand.
 
Sv: cair sadlar

tänk att det finns så många skickliga sadelutprovare i sverige och att du känner dom allihop.
och alla 20 tycker samma sak!
har ej förstått om du själv har någon erfarenhet av sadlarna eller endast går på hörsägen?
 
Sv: cair sadlar

Men det beror väl på om du känner så många med hästar?

En tjej jag känner hade en häst som hade KS. Hon hade varit skadad under en längre tid och då hon skulle sättas igång igen Köpte hon en Wintec Isabell cair. Efter en månad kunde man inte sadla hästen. Hon åkte till veterinär och fick som råd att bara tömköra lite lätt och inte rida. Senare försökte hon med sadeln igen (ca 2 månader senare) och det gick bra i två veckor, sen ville hästen inte röra sig längre. Hon kontaktade kiropraktorer och sadelutprovare/massörer och så provade hon ut en ullstoppad sadel istället som låg bra och hästen fick aldrig mer problem igen. Då berättade massören/sadelutprovaren att hon hade träffat på ca 15 hästar som hade fått problem med ryggen efter Cair och flair sadlar.
Enda anledningen till varför hon provade en cair sadel var för hon hade hört så mycket bra om dom och att det är bra för hästar med ryggproblem.
Men det kostade henne 10 000 i veterinärkostnader att få reda på det.
 
Sv: cair sadlar

Du får gärna PM;a mig namnet på den massören/sadelutprovaren som träffat så många som fått problem av cair och flair sadlar.

Sedan kan man inte bara slänga på en cairsadel och tro att den alltid passar hästen, precis som med vilken sadel som helst så måste den ju passa hästen och provas ut ordentligt.
 
Sv: cair sadlar

Diabolical_Kitten skrev:
Men det beror väl på om du känner så många med hästar?

En tjej jag känner hade en häst som hade KS. Hon hade varit skadad under en längre tid och då hon skulle sättas igång igen Köpte hon en Wintec Isabell cair. Efter en månad kunde man inte sadla hästen. Hon åkte till veterinär och fick som råd att bara tömköra lite lätt och inte rida. Senare försökte hon med sadeln igen (ca 2 månader senare) och det gick bra i två veckor, sen ville hästen inte röra sig längre. Hon kontaktade kiropraktorer och sadelutprovare/massörer och så provade hon ut en ullstoppad sadel istället som låg bra och hästen fick aldrig mer problem igen. Då berättade massören/sadelutprovaren att hon hade träffat på ca 15 hästar som hade fått problem med ryggen efter Cair och flair sadlar.
Enda anledningen till varför hon provade en cair sadel var för hon hade hört så mycket bra om dom och att det är bra för hästar med ryggproblem.
Men det kostade henne 10 000 i veterinärkostnader att få reda på det.

Det kan inte vara så då att det berodde på S.I.S i stället för cairstoppningen? det är ju lätt hänt vid ryggproblem..
 
Sv: cair sadlar

Prata med 20 erkänt duktiga veterinärer istället! En sadelutprovare/sadelmakare har inte tillräcklig kompetens för att bedömma en skada på en häst. De kan sadlar och dess uppbyggnad. Lika så kan inte en skomakare kolla mina skadade fötter, det gör läkaren! Jag köper inte det!

Om man skulle behöva justera cair resp flair, som är "rörliga system" (luften rör sig) minst varannan månad, hur ofta skulle man inte behöva justera en ullstoppning som är ett "fast system"?!?! Nej, det låter inte logiskt i mina öron, oavsett hur många sadelmakare du än pratat med! :devil: Hästryggen är ju inte ett statiskt fungerande system utan den varierar ju dagligen beroende på hästens dagsform. Då låter det mer logiskt att en lagom "fast" luftstoppning (ej flair då jag tycker den verkar för "lös") är bättre då den kan forma sig omedelbart än en helt fast ullstoppning som måste ha x antal ridtimmar på sig för att forma sig efter just den ryggformen som gäller just nu. Formen på ullstoppningen blir ju ett "medelvärde" på hur hästens rygg ser ut oftast, medan luftstoppningen har förmågan att ändra sig omedelbart....Men vi pratar ju här om ytterst få förändringar i ryggprofil, även om jag själv kan notera på min egen häst att hennes rygg aldrig ser lika ut från dag till dag.

Att så många sadelmärken tar avstånd från luftstoppningar är ju inte så konstigt utan väldigt, väldigt logiskt. Både Cair och Flair skyddas ju av en patent vilket gör att konkurrenter stängs ute från användning. För att de skulle kunna ta del av vinsten med luftsystem måste de utveckla egna luftsystem. Det kostar pengar!!! Mkt pengar! Då är det lättare för dessa sadeltillverkare att säga att dom tar avstånd från denna typ av stoppning. Det är billigare och kanske gör att kunder som faller för denna typ av marknadsföring köper deras ullstoppade sadlar istället för att gå till konkurrenten med luft! Det ska bli mycket intressant och se vad som händer med marknaden och sadlarna när patentet går ut om x antal år....kommer dessa sadeltillverkare fortfarande att ta avstånd eller kommer de att ändra sig då de plötsligt kan utnyttja ett system som tilltalar kunden utan att behöva slänga ut miljonbelopp på att utveckla ett eget system...

//Alice
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
610
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 410
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
948
Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
707
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp