cair sadlar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: cair sadlar

Kan tillägga att jag gladeligen skulle köpa både hoppsadel och dressyrsadel med cairstoppning OM dessa passar hästen. Nu gör tyvärr inte den sadelmodellen det! Så jag får "nöja" mig med en traditionellt ullstoppad sadel.

Till Diabolical_Kitten: Nej, man kan inte installera cair i en ullstoppad sadel då det är ett mycket mer komplicerat system än flair samt att bates håller stenhårt i sitt patent! Det ger ju klirr i kassan!

//Alice
 
Sv: cair sadlar

Diabolical_Kitten skrev:
Vad konstigt att märken som Jeffries, Crosby, Albion, Passier som är erkända bra märken, och tar avstånd från luftstoppning. Garantierna slutar g'lla så fort man installerar flair.

Där har du fel, Jeffries är ett av de märken man kan få flairstoppad sadel! Står klart och tydligt på Flairs hemsida!

Övriga märken är bl.a Frank Baines, Cliff Barnsby, Ideal, Zaldi m.fl.
 
Sv: cair sadlar

Diabolical_Kitten skrev:
Vad konstigt att märken som Jeffries, Crosby, Albion, Passier som är erkända bra märken, och tar avstånd från luftstoppning. Garantierna slutar gälla så fort man installerar flair.
Är detta något som dessa tillverkare gått ut med officiellt? Alltså att de absolut inte kommer att ta efter Wintecs system efter att patentet gått ut, eller tror du bara ?
 
Sv: cair sadlar

Då berättade massören/sadelutprovaren att hon hade träffat på ca 15 hästar som hade fått problem med ryggen efter Cair och flair sadlar.
för att ovanstående skall ha någon ha någon relevant betydelse överhuvudtaget så måste man kartlägga vad det är för hästar som kommer för att få hjälp med ryggproblem och hur många.
vilka av ovanstående är direkt kopplade till dålig tillpassad sadel.
antal hästar som har använt chair som har ont i ryggen jämfört med antal hästar som gått med ullstoppade sadlar.
dessutom är det ju skillnad även mellan olika märken och hur dom passar hästen oavsett stoppning.
man kan ju tro att det är endast hästar med luftsadlar som har problem med ryggen.
eller är det det enda som behandlas just där?
 
Sv: cair sadlar

Vilken häst som helst kan ju få ont i ryggen av illasittande sadel, oavsett "system"...
Tror inte det är skadligt att använda nån sorts sadel bara den sitter bra.

Dessutom är det ju så att:
Alla negativa saker är ofta "har hört att..." eller "vet en häst som...." eller "min kompis kompis sa..." osv osv
Har verkligen inte hört NÅN som personligen sagt något negativt om dessa luftsadlar, oavsett system...(såna som äger eller använder en sån sadel)
Däremot har jag hört massa positivt från personer ifråga som verkligen äger och använder dessa sadlar.
Hur det nu kan komma sig.

Men det är som det skrevs nånstans i tråden, att folk är verkligen rädda för nya saker och vill ha "det gamla invanda". Men det är ju så människor är funtade, man vill helst inte bryta mönster, man vill ha saker som man vet hur de är och hur det funkar.

Men om nu de här luftsadlarna FUNKAR och PASSAR en viss häst då? Är det fortfarande "förkastligt" att använda/köpa en?
 
Sv: cair sadlar

Nej verkligen inte om allt fungerar, håller och passar. Tekniken går ju friskt framåt, så även inom hästsport så förkastligt är det väl absolut inte enligt min mening. Det är väl bara det detta huruvida dessa sadlar ser ut om några år man är lite fundersam över. De kostar ju trots allt en slant att köpa, och helst vill man väl att det ska hålla ett bra tag framöver också. Trä och ull är ju gamla redan beprövade naturprodukter som är erkänt bra och hållbara/t.

Men som sagt, det får vi veta om några år..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: cair sadlar

Jag har provat 55 olika sadlar på min häst innan jag hittade 2 som passade. Jag har pratat och lärt mig av de sadelutprovarna/sadelmakarna och dessutom läst böcker.

Dessutom så finns det många fler än 20 sadelutprovare i Sverige.
 
Sv: cair sadlar

Jo du, jag vet att sadeln ska passa hästen i övrigt, vilket Wintecen gjorde. Den låg perfekt så sett, det var cairsystemet det var fel på.

Pmar dig namnen
 
Sv: cair sadlar

alice skrev:
Prata med 20 erkänt duktiga veterinärer istället! En sadelutprovare/sadelmakare har inte tillräcklig kompetens för att bedömma en skada på en häst.
´
Att så många sadelmärken tar avstånd från luftstoppningar är ju inte så konstigt utan väldigt, väldigt logiskt. Både Cair och Flair skyddas ju av en patent vilket gör att konkurrenter stängs ute från användning. För att de skulle kunna ta del av vinsten med luftsystem måste de utveckla egna luftsystem. Det kostar pengar!!!

I de flesta sadlar, oavsett märke, kan man installera flair system. Finns flera sadelmakare som gör det, bl.a. Mustang.
Men märkenena tar avstånd från det då de också tycker det är skadligt för hästen.

Jo, jag kan ge dig namn på riktigt duktiga veterinärer som jag har pratat med, men inte fan kan dom ngt om sadlar.
I det fallet med min kompis så bedömde en veterinär skadorna på hästen. Sadelutprovare hjälpte henne bara hitta en ny sadel, så fattar inte vad du gapar om.
 
Sv: cair sadlar

orientalkatten skrev:
för att ovanstående skall ha någon ha någon relevant betydelse överhuvudtaget så måste man kartlägga vad det är för hästar som kommer för att få hjälp med ryggproblem och hur många.
vilka av ovanstående är direkt kopplade till dålig tillpassad sadel.
antal hästar som har använt chair som har ont i ryggen jämfört med antal hästar som gått med ullstoppade sadlar.
dessutom är det ju skillnad även mellan olika märken och hur dom passar hästen oavsett stoppning.
man kan ju tro att det är endast hästar med luftsadlar som har problem med ryggen.
eller är det det enda som behandlas just där?

Sadlarna passade hästarna på alla sätt och vis, det var cair och flair systemen som skadade musklerna då luften ändrade form.
Min kompis köpte sedan en ullstoppad Wintec allround och den låg bra och hon fick inga problem med den. Det var bara cair systemet som var problemet.

Till skillnad från vissa andra så vet både jag och alla i min bekantskapskrets som har hästar hur viktigt det är med en väl tillpassad sadel. Finns inte någon som skulle få för sig att köpa en sadel och försöka bedöma hur sadeln ligger själva. Alla tar hjälp av equiterapeuter och sadelutprovare då de faktiskt är rädda om deras hästar.
 
Sv: cair sadlar

Sadlarna passade hästarna på alla sätt och vis, det var cair och flair systemen som skadade musklerna då luften ändrade form.

Nu tar du i lite tror jag..

Hur är det med alla sadlar då som har permanetstoppning? :crazy: och alla dåligt ullstoppade sadlar.. sneda vinda mm. dessa sadlar jag har jag då sett otroligt många skador efter... och de är även av de märken du förespråkat i flertalet trådar...

Många gånger är det inte fel på sadeln i sig utan människan som har dåligt med kunskap..som inte kan se när den passar illa mm eller om sadeln förändrats eller hästen heller för den delen..

Jag är vare sig för eller i mot cair och flair..

jag vet vetrinärer som dessutom tvärimot ditt utalade faktiskt rekomederat dessa sadlar. ;)

Förövrigt vad är det för cair sadel du klämt på där du påstår att du nästan kan klämma rätt genom stoppningen?
 
Sv: cair sadlar

Wintec sadlar av alla de slag. Har provat 500 alround, 2000 AP (tror jag den hette, samma som 500 allround fast med mocka säte), flatbacken, Isabell, 500 dressyr. alla nya sadlar.

Jag känner flera veterinärer (var på den tiden då jag trodde veterinärer borde kunna ngt om sadlar) som tyckte en sadel med svängd bom passade en häst med rak rygg och tvärtom.

Jag är emot permanentstoppning och dåligt stoppade sadlar överhuvudtaget. Likaså sadlar som inte passar hästen, men jag pratar om sadlar som har passat hästen i längd på anläggningsyta, böjning på bom, höjd på framvalv, bredd mellan kanalerna och rätt bomvidd.

Vilka märken har då skadat hästen om
1. passande bomvidd
2. ryttaren har INTE varit sned och ändå har sadeln blivit sned
3. man har stoppat om sadeln efter max 60 h ridning
4. kanalen har inte varit för smal
5. korrekt ullstoppning som inte varit klumpig
som jag har förespråkat?
 
Sv: cair sadlar

Hur kom vetrinären fram till att det var stoppningen som skadat den hästen som du talar om då?

Först tar du upp ett vetrinärfall sedan säger du..
Jag känner flera veterinärer (var på den tiden då jag trodde veterinärer borde kunna ngt om sadlar) som tyckte en sadel med svängd bom passade en häst med rak rygg och tvärtom.


Om inte vetrinärer kan nått om sadlar hur kan då den vet du talar om veta att det var luftpanelerna som skadat hästen?

Du talar i mot dig själv fram och tillbaka...
Hoppas du verkligen har ett bra svar på detta ovan.. för jag vil verkligen veta vad det var i stoppningen som gjorde att en redan KS sjuk häst inte ville gå?

Jag tor mer på S.I.S och dåligt tillpassad sadel öht.

Jag har en cair sadel hängades här hemma.. den är använd på flertalet hästar i olika temperaturer..Hästarna mår ypperligt kollade av vet mm. nu har sadel hängt här hemma i skrubben i mer än ett år.. den har inte förändrats ett dugg.Har haft sadeln sen 2001 tror jag.. och fortfarande fast år har gått så har ingen av hästarna ryggproblem.
Min häst växte dock ur sadeln på ca en månad och den lång inte bra även om jag bytte koppjärn. så efter det har den hängt eller lånats ut till hästar den passat på.
Jag köpte cair sadeln i ren nyfikenhet.. många är i mot detta system det är jag fullt medveten om.. ( jag föredrar själv igentligen traditionellt ullstoppade sadlar) men efter min prövo tid med cair.. så kan jag faktiskt inte se vare sig det revlotionerande med cair och heller inte de mega nackdelarna som folk vill framvisa.. cair fungerar. Men man ska inte tror att det passar hela tiden.. bara för att det är luftpanel betyder inte det att sadeln passar förgämnan. hästen växer ur även denna typ av stoppning precis som med vilken annan sadel som helst när kroppen ändras.
MVH/Q
 
Sv: cair sadlar

Såg nu att jag missuppfattade ditt inlägg med KS hästen.. men undrar ändå om massören och kiropraktorn var utbildade ang sadlar?

Sen vem köper en ny sadel när hästen _ska_ sättas igång? :crazy:
det fattar väl vem som helst att det är som gjort att gå åt pipan.
Låter som dåligt påläst tycker jag.
 
Sv: cair sadlar

Men du sa att Jeffries var ett av de märken som tog avstånd från luftstoppade sadlar men så är det ju inte alls, Jeffries är ju ett av de märken där man kan få en sadel med luftstoppning.

Är tveksam till att verkligen har belägg för det du säger...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
610
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 410
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
948
Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
707
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp