Call again Cavalier avlivad.

Sv: Call again Cavalier avlivad.

Usch vilket hemskt fall. :cry:

Tycker också det är dåligt att de inte stannar tiden när man byter utrusning. Farligt att stressa med det, ett spänne som man missat att spänna ordentligt kan ju få förödande konsekvenser osv.

Det blir ju inte mindre sorgligt med tanke på att Call Again Cavaliers förra ryttare Caroline Pratt även hon avled under en fälttävlan för fyra år sedan.

Hur gick det för Linda? Hon skulle väl vara med?

Jag tror att hon var en av dem som utgick

Ja, hon utgick/blev utesluten. Kommer dock inte ihåg vilken hinderkombination det var på. Det hade varit stort och väldigt halkigt, Bullen som är väldigt försiktig av sig hade överhoppat sig så pass mycket att han förmodligen var matt både fysiskt och psykiskt. Linda kom in lite fel in i en kombination och Bullen tyckte då på B att nej, det här vill jag inte. Det blev för mycket av allting helt enkelt:grin:

Det blir ju inte mindre sorgligt med tanke på att Call Again Cavaliers förra ryttare Caroline Pratt även hon avled under en fälttävlan för fyra år sedan.

Man kanske skall tillägga att Caroline Pratt INTE avled när hon red Call Again Cavalier utan när hon red Primitive Streak.

Densamma dag som den olyckan hände hade hon ridit Call Again Cavalier först med mkt bra resultat och felfri i Burghley Horse Trails 2004

Fick ett tillfälle i somras att fika i Mary's häst transport. Hon var på en tävling långt hemifrån och berättade att hennes mamma (72 år) hade lärt sig att köra transporten till och från tävlingarna. Hennes barn brukar ofta följa med henne. Detta var strax efter Badminton och hon var fortfarande besviken för ägarnas skull att hon föll mot slutet av terrängen med Imperial Cavalier. Hon visade mig ett par egna uppfödningar som hon nu tävlade och dom var hon mycket stolt över.
Hon är en av mina favorit ryttare här i England

Fick ett tillfälle i somras att fika i Mary's häst transport. Hon var på en tävling långt hemifrån och berättade att hennes mamma (72 år) hade lärt sig att köra transporten till och från tävlingarna. Hennes barn brukar ofta följa med henne. Detta var strax efter Badminton och hon var fortfarande besviken för ägarnas skull att hon föll mot slutet av terrängen med Imperial Cavalier. Hon visade mig ett par egna uppfödningar som hon nu tävlade och dom var hon mycket stolt över.
Hon är en av mina favorit ryttare här i England

Kan inte mer än att hålla med.
Hon är mycket god vän med min förra arbetsgivare och vid en tävling förra säsongen så åt vi ett par middagar ihop och hon är verkligen helt underbar. Just på den tävlingen var både mamman och barnen också med och helgen efter skulle de på en annan tävling så hon hade även med sig hästarna som skulle tävla nästa vecka. De fick inte stå uppstallade på tävlingsplatsen så varje dag tog hon hela den enorma lastbilen och körde till ett annat stall för att rida de andra hästarna samtidigt som hon hade fullt upp med den hästen som gick veckan tävling. Mycket beundransvärd kvinna!

Går den här sporten ens att försvara längre... Att ryttarna dör är väl en sak, dem vet ju om riskerna, men hästarna... Visst ser dem ut att gilla det men att använda det som försvar är ju absurt... Man skulle väl aldrig försvara sig med att "hon älskade det" om ett barn drunknade för att hon inte visste riskerna med att simma så pass långt ut att hon inte bottnade... Visserligen har föräldern ansvaret för att det inte händer, men har inte ryttaren ansvar för sin häst?

Går den här sporten ens att försvara längre... Att ryttarna dör är väl en sak, dem vet ju om riskerna, men hästarna... Visst ser dem ut att gilla det men att använda det som försvar är ju absurt... Man skulle väl aldrig försvara sig med att "hon älskade det" om ett barn drunknade för att hon inte visste riskerna med att simma så pass långt ut att hon inte bottnade... Visserligen har föräldern ansvaret för att det inte händer, men har inte ryttaren ansvar för sin häst?

Tror du på detta själv??

Detta hade kunnat hända var som helst, har du sett olyckan??

Hur försvarar du att vi har hästar i hage tex???

Om vi skulle ta ett beslut att vi låter hästarna vara hästar, ja då vet i 17 var det skulle sluta.
Alltid tragiskt när våra djur dör,i samband med att vi har satt dem i en roll vi vill att de skall vara. Vi har djur(häst, hund, katt,mfl,mfl) runt omkring oss av olika skäl. T.ex; inom polisen, militären, bara för att föda upp till försäljning-vad de används till, är inte ett stort problem(för de flesta), inom handikapp& äldre vården,svampletning,ja´du kan säkert själv räkna upp många,många fler områden, där djuren får en plats hos människan.
En häst som får chansen att utveckla sin talang ,mår INTE dåligt på något vis.
Att det sedan inträffar olyckor, det är tragiskt, men de händer oavsett vilka försiktighets åtgärder vi sätter in. Vi kan aldrig förutsäga till 100% var och när en olycka är framme.jag menar naturligtvis inte att vi skall låta bli att leta efter fällorna!
Hittade denna film som är tillägnad Mary Kings häst;Rest in peace Call again
Titta på den och njut av lyckan dessa 2 förmedlar.Titta på uppmärksamheten häst och ryttare ger varandra, det är fantastiskt att se ett fältävlans ekipage som har så mycket rutin.

Vad vi än tror och tycker om vår inblandning i FT Vara eller Inte Vara, kan man bara konstatera att sporten är STOR utanför våra gränser. Vårt land är Lååångt,MEN litet på många vis;)

http://uk.youtube.com/watch?v=CHGs5vtIAnI&feature=related

Senast ändrad av en moderator:

Hej alla!

Jag var själv på EE i Cardiff när olyckan hände. Jag satt precis framför hinder nr 12.
Tävlingen var fram till olyckan rätt så trevlig tyckte jag även om det visst var en mycket svår bana och ovanligt många blev uteslutna. Något som jag hoppas arrangörerna kan lära sig av till en ev nästa tävling av liknande slag. Det var lite 'hairy' vid några tillfällen och man kunde se att det chansades mycket och ryttarna hade mycket svårt att komma ihåg banan.

Olyckan som inträffade var en ren olyckshändelse enl min mening men det var sorgligt att det skulle ske just där det skedde, inför en stor publik inomhus. Atmosfären på arenan ändrades blixtsnabbt. Cavvi gav ifrån sig en mycket uppgiven gnäggning och det la sig som nån sorts sorgdimma över hela tillställningen och jag tror att folk hade det mycket svårt att glädjas åt OT:s vinst mot slutet. Jag önskar jag inte hade varit där. Jag har sen det hände tänkt på olyckan dagligen. Jag skulle inte klara att se någon av dom länkarna som postats här på, med mary o Cavvy. Det är för mycket känslor som snurrar runt och de jag pratat med som oxå var där när det hände känner samma sak. Det diskuteras även mycket om varför Cavvy togs ut o inte avlivades med en gång. Det har rört upp allas känslor på olika sätt. Själva tävlingen i stort har även kritiserat mycket här. Mycket är befogat men på nåt sätt känner jag mig lite irriterad på alla som bara kritiserar. Efterklokheten är ljuv! Kan man inte försöka tänka konstruktivt istället? Det verkade som att alla tävlingsdeltagare var positiva inför tävlingen. Kanske blev de stora vinstsummorna förblindande.

Man kan undra om den här sortens tävling kommer locka publik i längden. man utsätter sig själv för att få erfara ganska hemska saker, som det ju faktiskt kan göra i fälttävlan. Men är det utomhus är det ju ganska stor sannolikhet att man inte ser själva olyckan, man behöver inte bära minnet med sig på samma sätt.

Skönt att få skriva av sig lite, på svenska.

tack

Bra beskrivet, jag förstår precis hur du känner dig. :(

Jag tror ju tyvärr att just den här olyckan kanske gav EXTRA mycket badwill till sporten, då det säkert var många i publiken som var på sin första ft etc. Och sedan har säkert tävlingen haussats upp en hel del när det gäller marknadsföring etc. Jag tror som sagt inte på att evenemanget kommer få så stort genomslag i den form det blev nu, men kanske på annat sätt...jag vet inte.

Och att olyckshändelser etsar sig fast, det är nog tyvärr så för många. Jag har själv en olycka jag kan se framför mig så fort jag blundar, även om det är drygt 2 år sedan nu så minns jag varenda detalj & kan t o m känna känslan man kände då. Tack & lov var det ingen som dog då.

Liknande trådar

Fälttävlan Stämmer det? Läste en artikel på SVT nyheter. https://svt.se/sport/tokyo-2020/schweizisk-hast-fick-avlivas-efter-terrangritt Där står: 3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 832
Hundhälsa Rubriken är något missvisande, men jag kom inte på något bättre. Ni får väl läsa vidare. OBS!! Jag vet att ni inte kan ta detta...
Svar
11
· Visningar
6 048
Senast: skuggi
·
Distans Kul artikel i Horse & Hound. Arrangörerna till The Golden Horseshoe bjöd in hästjournalister från olika tidningar i England. Så här...
Svar
1
· Visningar
1 079
Senast: TrixaLagom
·
  • Låst
Hästhantering Natural horsmanship har blivit poppis, men det finns vissa som är bra och vissa som inte är bra. Nu har Parelli skämt ut sig i England... 64 65 66
Svar
1 309
· Visningar
114 238
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka