Cane Corso!!

M

miffogreta

hur många här inne har en sånn eller känner nån som har en?
jag skulle vilja veta hur just dom hundarna är i psyket.. känner en corso, men han är så himla lömsk... :crazy:


skrev ju en tråd för några månader sen om att pojkvännen har en sånn å att jag är(va) livrädd.
nu har jag iallafall träffat "jansson" två gånger, båda gångerna har vi varit utomhus å hunden lös. första gången stod jag med händerna i fickorna för att inte utgöra nått hot.. andra gången så satt jag på en stol ute å han kom fram flera gånger, gjorde inga hastiga rörelser utan höll lugnt fram handen så att han kunde lukta.. gick jättebra. sen kom han å typ ställde sig å glodde å det var som att han sa "åmeh, är du feg? törs du inte peta på lilla söta mej?". när jag märkte (och fick tillåtelse av grabben) att han inte skulle döda mej så vågade jag mig på att smeka hunden lite fint. sen vart vi polare :D den lilla knähunden på 80 kg skulle promt sitta i mitt knä, hahaha :D
 
Min hunds bästa kompis är en CC. Alltså träffar jag en sådan åtminstone en gång om dagen :)

Totalt underbar liten sak, men väldigt underlägsen och väldigt feg av sig tyvärr. Men dom jobbar på det, jag lyckades ju med min, så varför skulle inte dom kunna? :D

Jag har bara bra erfarenhet av den rasen :) Dom ser srkämmande ut och låter väldigt farliga, men är oftast en hund som inte vill annat än att pussa ihjäl dig om dom får chansen.

Sen beror väl resten på hundens ledare, hur den blir.
 
Min syster har haft en Cane Corso, min mamma har haft tre st + en valpkull (en tjuvparning som iofs blev helt ok). De var alla helt ok hundar om man har kunskap att hantera dem rätt, trevliga att ha att göra med och med gott självförtroende. Ganska vaktiga, men inte opålitliga. De flesta var rejält skarpa mot andra hundar. Alla hade hd i olika utsträckning, så det kan ju också påverka humöret. Tyvärr är hd väldigt vanligt hos rasen och alla uppfödare är inte särskilt seriösa (i synnerhet inte den vi köpte vår första cane hos, men de är en av sveriges största uppfödare, trots att de avlar på hd-hundar). :mad:
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 406
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 337
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Ja jag har ju skrivit en del om min omplacering som är utåtagerande och rädd för människor. I onsdags åkte vi hem till mina föräldrar...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Viva
·
Kropp & Själ Jag behöver råd. Min granne... Vad ska man säga? Jag är fan rädd för den mannen. Allt började med att en polare var här. Vi inväntade...
2
Svar
22
· Visningar
4 582
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp