Bukefalos 28 år!

Vanlig tobak innehåller mängder av tillsatser som gör den ännu farligare än den är från början. Dessutom röker folk oftast ganska många cigarretter varje dag. Så jag tror inte att det gåt att jämföra rakt av.
Det tror jag, rök som rök. Vedrök, även från torr, fin ved är farligare än bilavgaser, (som också är ett slags rök). All varm rök som dras ned i lungorna är i grunden oerhört skadlig både på kort och lång sikt. Sedan finns det säkert nyansskillnader i skadligheten, men den största farliga faktorn är att det handlar om varma rökgaser, egalt vad det är som bränns.
 
Vanlig tobak innehåller mängder av tillsatser som gör den ännu farligare än den är från början. Dessutom röker folk oftast ganska många cigarretter varje dag. Så jag tror inte att det gåt att jämföra rakt av.

Hittade det här efter googling:

One minute of exposure to second-hand smoke (SHS) from marijuana diminishes blood vessel function to the same extent as tobacco, but the harmful cardiovascular effects last three times longer, according to a new study in rats led by UC San Francisco researchers.
https://www.ucsf.edu/news/2016/07/4...rijuana-smoke-impairs-cardiovascular-function

Intressant tycker jag. Håller dock med om att de flesta nog röker betydligt fler cigaretter än joints om dagen.
 
Det finns flertalet studier som visar att det är mindre påverkan på körförmågan om man är cannabispåverkad än om man är alkoholpåverkad så varför skulle den som använder cannabis få indraget körkort? Det är väl en sak att inte tillåta bilkörning med cannabis (eller alkohol för den delen) men att man inte ens skulle få ha ett körkort?
Man kan ju fortfarande köra nykter även fast man brukar cannabis ibland.

Ett annat problem är dock när en person kör bil och är både alkohol- och cannabispåverkad. Att ta båda de substanserna ihop är nog inte särskilt ovanligt tyvärr.
Förstår du inte själv varför får du kanske läsa på om hur cannabis påverkar kroppen och vad som är skillnaden på det och alkohol.
Inget av det är bra att vara påverkad av om man ska köra bil.
Alkohol är vattenlösligt och kroppen kan ganska enkelt hantera det och återställa sig till normala funktioner. Det också ganska enkelt att kontrollera hur mycket alkohol någon har i in utandningsluft. På det viset också då avgöra om personen klarar kraven för att köra bil.
Cannabis lagras i kroppens fettvävnader och alla som försökt gå ner i vikt vet hur länge kroppens fettvävnader finns kvar. Det går inte heller enkelt att avgöra om någon som använt cannabis är för påverkad eller inte för att köra bil. Det krävs blodprov och några dagars väntetid. Du säger ju själv att det finns påverkan på körningen hos den som är påverkad av cannabis även om den är mindre än av alkohol.
Jag merparten av alla som är ute i trafiken inte vill ha förare som är påverkade alls.
 
Förstår du inte själv varför får du kanske läsa på om hur cannabis påverkar kroppen och vad som är skillnaden på det och alkohol.
Inget av det är bra att vara påverkad av om man ska köra bil.
Alkohol är vattenlösligt och kroppen kan ganska enkelt hantera det och återställa sig till normala funktioner. Det också ganska enkelt att kontrollera hur mycket alkohol någon har i in utandningsluft. På det viset också då avgöra om personen klarar kraven för att köra bil.
Cannabis lagras i kroppens fettvävnader och alla som försökt gå ner i vikt vet hur länge kroppens fettvävnader finns kvar. Det går inte heller enkelt att avgöra om någon som använt cannabis är för påverkad eller inte för att köra bil. Det krävs blodprov och några dagars väntetid. Du säger ju själv att det finns påverkan på körningen hos den som är påverkad av cannabis även om den är mindre än av alkohol.
Jag merparten av alla som är ute i trafiken inte vill ha förare som är påverkade alls.

Helt enig. Cannabisen finns ju kvar i blodet i flera dagar dessutom, till skillnad från alkoholen. Röker man en joint i veckan tex, bör man enligt mig inte köra bil.
 
Att röka en joint. Nej.

Här i Aus är det såååå vanligt att röka gräs och long term, det gör dig verkligen slö i huvudet och paranoid.

Vore det inte varje människas rätt att bestämma vilken drog de vill använda? Alkohol är ju ett exempel där det finns människor som kan hantera det och människor som inte kan hantera det. Jag vet inte ens vad knark-lagen är till för. Vill därmed säga att jag inte knarkar, har rökt cannabis i min ungdom och det var 8 år sen eller nåt. Vill man bli slö i huvudet så är det väl så. Vore väl fan om ett gäng välanpassade människor skulle bestämma vad resten får och inte får göra...
 
Helt enig. Cannabisen finns ju kvar i blodet i flera dagar dessutom, till skillnad från alkoholen. Röker man en joint i veckan tex, bör man enligt mig inte köra bil.

Spårämnen (metaboliter) finns kvar, man är inte berusad i flera dagar. Jag har rökt en del cannabis i mina dagar och jag skulle köra bil dagen efter en joint, men inte efter en fylla.
 
Nej, jag vet att man inte känner sig berusad dagarna efter. Men det gör inte alltid en person som har 0,5 promille i blodet men det är ändå en rattfylla.

Vad är det du säger då? Att någon som rökt cannabis för två dagar sen är att jämställa med någon som har 0,5 promille i blodet?
 
Nej. Jag säger bara för att man inte känner sig påverkad betyder inte det att man inte är påverkad. Har du alkohol eller droger i blodet ska du inte köra bil, säger lagen. Sen vad man tycker om det är ju en annan femma.

Fast det är skillnad på att ha droger i blodet och spårämnen av droger. Förstår att du skiter i vilket, knarkare är knarkare.
 
Det här med att bruk av cannabis gör en 'slö i huvudet' är ju en väldigt vanlig föreställning grundat på bruk av odefinerad cannabis som jag inbillar mig är den allra vanligaste produkten ute på gatorna. Folk köper grisen i säcken och använder 'gräs' som 'gräs' medan det faktiskt finns väldigt specifika olika egenskaper för mariujana såld i legaliserad och kontrollerad form. Om en går till sajten leafly och tittar på de olika sorterna ser man exakt vad de har för egenskaper och det är sjumilakliv mellan sorterna, även inom grupperna sativa, indica och hybrid. Att 'slö i huvudet' skulle vara resultatet signifikativt för all cannabis är väldigt felaktigt.
 
Jag tycker medicinsk cannabis verkar funka rätt bra, stämmer det så får det gärna legaliseras.
Som berusningsmedel, nej. Men jag skulle gärna slippa överberusade människor också förvisso, så kanske färgad av yrket.
 
Tveklöst för legalisering. Och då vill jag ha det på samma sätt som i vissa stater i USA, där det endast säljs på små specifika apotek, statligt odlat, och förtjänster av försäljning ska gå till skola och omsorg. Endast tillåtet att ha två-tre plantor själv hemma.

Om fler länder gjorde så, skulle den illegala handeln av cannabis och - mycket annat skit som säljs som så kallade 'nätdroger' inte längre vara lika lukrativt.

Det har stammer inte riktigt. Allt monopol ar olagligt i USA, vare sig staten haller i det eller inte.

Ingen stat (vare sig man har legaliserat Cannabis eller inte) odlar och saljer i statlig regi. Daremot far vanliga manniskor/foretag licence pa att odla och det forekommer aven i stater dar cannabis inte ar legalt annu.

Det finns heller inte nagra "appotek" som saljer cannabis, det ar (licensierade i och for sig, precis som barer och restauranter behover alcohol licence) butiker som saljer cannabis och grejor som anvands till att anvanda det. Ofta ocksa som en "bar eller kaffee" dar man kan traffas och roka.

Staten Oregon tjanade $94 millioner dollar pa skatt av cannabis forra aret. Av de pengarna gar $85 millioner till skolor, polis, och ovrig service som ambulans, brandkar, etc.
 
Det var ju verkligen det jag skrev, att knarkare är knarkare. Inte.
Det stämmer ju dock att det är metaboliter du kan spåra flera dagar efter och det kan du göra med alkohol också. Skillnaden är att det är olagligt att ha metaboliter av det ena men inte det andra i blodet. Man är inte "påverkad" om det inte är aktiva ämnen i blodet mer än man påverkas av att vara bakfull men inte ha alkohol i blodet.
 
Det har stammer inte riktigt. Allt monopol ar olagligt i USA, vare sig staten haller i det eller inte.

Ingen stat (vare sig man har legaliserat Cannabis eller inte) odlar och saljer i statlig regi. Daremot far vanliga manniskor/foretag licence pa att odla och det forekommer aven i stater dar cannabis inte ar legalt annu.

Det finns heller inte nagra "appotek" som saljer cannabis, det ar (licensierade i och for sig, precis som barer och restauranter behover alcohol licence) butiker som saljer cannabis och grejor som anvands till att anvanda det. Ofta ocksa som en "bar eller kaffee" dar man kan traffas och roka.

Staten Oregon tjanade $94 millioner dollar pa skatt av cannabis forra aret. Av de pengarna gar $85 millioner till skolor, polis, och ovrig service som ambulans, brandkar, etc.
De odlingar och dispenseries som finns är starkt kontrollerade av staten, men inte ägda av dem. Viss del av omsättningen går rakt in i statskassan, i Colorado som jag nämner är dessa pengar öronmärkta för skola och äldreomsorg, polis etc. Det är i colorado också klart och tydligt utmärkt var en får röka eller inte, vissa hotell är 'cannabis friendly' där de har specifika patios eller rooms där man får röka.

All cannabis röks inte heller, det finns en uppsjö av produkter med cannabis, allt från salvor, vax, 'gummybears', bakverk, läsk (i uppstart: CBD i coca cola!) till intimprodukter.

På tal om gummybears. Typ många många vitaminer som säljs idag har form av 'gummybears'. I wonder why? :p

Bilden av en sleten pundare hög som en lyktstolpe hör lite till en viss typ av missbrukare, inte till den
moderna cannabisanvändaren idag.

Edit; kompletterande länk ang CBD i coca cola:
https://www.forbes.com/sites/koriha...e-cannabis-infused-drink-market/#6722f3f65e0e
 
Det här med att bruk av cannabis gör en 'slö i huvudet' är ju en väldigt vanlig föreställning grundat på bruk av odefinerad cannabis som jag inbillar mig är den allra vanligaste produkten ute på gatorna. Folk köper grisen i säcken och använder 'gräs' som 'gräs' medan det faktiskt finns väldigt specifika olika egenskaper för mariujana såld i legaliserad och kontrollerad form. Om en går till sajten leafly och tittar på de olika sorterna ser man exakt vad de har för egenskaper och det är sjumilakliv mellan sorterna, även inom grupperna sativa, indica och hybrid. Att 'slö i huvudet' skulle vara resultatet signifikativt för all cannabis är väldigt felaktigt.
Haha har du rökt de olika sorterna? Man blir liksom hög oavsett.
 
Det stämmer ju dock att det är metaboliter du kan spåra flera dagar efter och det kan du göra med alkohol också. Skillnaden är att det är olagligt att ha metaboliter av det ena men inte det andra i blodet. Man är inte "påverkad" om det inte är aktiva ämnen i blodet mer än man påverkas av att vara bakfull men inte ha alkohol i blodet.

Nej, det stämmer inte alls. Man blir inte dömd för drograttfylla om man har metaboliter av cannabis i blodet, bara för ringa narkotikabrott. Det krävs att man har THC i blodet för att dömas, men även det kan detekteras i flera dagar, beroende på hur mycket och hur ofta man rökt på.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle Tyskland legaliserar cannabis och jag gissar att Sverige på sikt följer efter även om det kan ta några år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
8 990
Senast: corzette
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
324
Senast: gullviva
·
Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
275
Senast: vilde
·
Fritid Mailade GHS och frågade om väskor och strikt väskförbud kommer råda. Gissar att det finns några här som var på SIHS eller annat...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp