• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Callitsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 5 327
Sv: Cantra?!

är det jag som har missat nått?:o Vad är CANTRA?!?! :eek: :o :rofl:

Den termen används oftast inom galoppvärlden, galoppera betyder det. Galoppera i ett hyfsat lugnt tempo.
Cantrar gör galopphästarna innan de går in i startboxarna, de galopperar en sväng för att värma upp sig och visa sig för publiken.

är det jag som har missat nått?:o Vad är CANTRA?!?! :eek: :o :rofl:

Kommer från engelskans "canter". Canter är 3-stegsgalopp (på engelska används "gallop" bara när man pratar om 4-stegsgalopp).

Tycker att det är bra om cantra smyger sig in i svenskan, det är ett ord som saknas, 3-stegsgalopp och 4-stegsgalopp är 2 helt olika gångarter tycker jag och bör inte fösas ihop under samma namn.

Jo, jag jobbade i ett galoppstall i Australien för många år sedan och då var det olika typer av jobb det gällde. "Canter" var 3-stegs galopp, men inte jättelångsamt (kanske motsvarigheten "ökad galopp" inom dressyr) och inte heller i eftersträvad låg form. "Galopp" var svenskans motsvarighet till "snabbjobb" och den kunde vara 4-taktig.

jag har använt cantra så länge jag kan minnas, för mig är det en lugn arbetsgalopp, använder den när jag konditions tränar.

Är det bara jag som har fel eller används det inom westernvärlden också?
altså, inte galopp i tretakt, utan själva ordet. Nu bli det bara krångligare... Hoppas någon förstår mig!

Cantar för mig är arbets galopp.

Jag blev tillsagd av vet att jag skulle cantra i galopp för att stärka upp svagare muskler runt skadan.
min häst hade inflamation i fram knä och kotan fram.
jag tyckte det kändes helt fel att galoppträna en häst som var sprutad :crazy:
Är frisk förklarad efter 4 veckor och ridit med klocka och följt anvisningarna noga. :bump:

Men 4 stegsgalopp är väl fyrsprång,eller hur?

så då blir det två skilda saker;
galopp=3steg
fyrsprång=4steg

eller är jag helt fel ute??:angel:

Senast ändrad:

Inom galoppsporten är "galopp" snabbjobb och galoppen blir då troligtvis oftast i fyrsprång.

Inom dressyren är även den snabbare galoppen (ökad), galopp fastän den är 3-taktig. Har med innebörden i översättningen att göra tror jag. Om man ska jämföra dressyr-innebörden med engelskan får någon fiska fram dressyrprogram på engelska.

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: yamyam
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka