Carlsson Löfdahl lämnar L men behåller sin plats i riksdagen (Utbruten från Vad gör vi nu då? Del XCVIII)

Men jag tycker att det finns skillnader beroende på vad det är man gjort. Vilka regler som brutits, om det varit grundläggande intentioner bakom dem som åsidosatts eller tekniska detaljer. Hur utstuderat det varit, hur stor egennyttan varit ... och en hel rad faktorer.

Så hur hårt man dömer ska inte alls vara lika. Precis som vi inte dömer snattare och de som förskingrar miljoner lika.
Dessutom så döms rikstagspolitiker i hög grad på de etiska och moraliska grunderna i det hela. Och de följer ju inte helt samma linjer som de formella reglerna om vad som är "brott" eller vilka som är mest alvarliga.
Det är precis vad jag försökt föra fram.
 
Nej, det tycker inte jag heller. Men jag tycker inte hon skall bedömas annorlunda än andra riksdagsledamöter som ser till att utnyttja systemet maximalt. Och de är inte få.

Om det stämmer? Söker du fem minuter på internet hittar du hur mycket som helst. Länk till artikeln om centerpartisterna. Jag tog tidigare upp att många skriver sig på annan plats för att få gratis lägenhet, traktamenten och andra förmåner fastän de bor i Stockholm. Innan var det också populärt att trixa med ledigheter så att riksdagsledamöter som var tjänstlediga eller föräldralediga gick in i tjänst under riksdagens sommar- och jullov, 4 månaders extra ledighet med full lön bara sådär, smart tyckte de. Miljöpartiets dåvarande språkrör var en av dem.

Men riksdagsledamöterna SKA vara skrivna i sin hemort eftersom det är där dom blev valda. Sen behöver dom vara på plats i Sthlm ca 3 dagar per vecka och behöver därför ett boende i där.
 
Det är precis vad jag försökt föra fram.
Jaha. Det jag ser mest i dina inlägg är att hon inte ska dömas hårdare än andra, alternativt att en massa andra ska hängas ut lika mycket som hon. Inte några argument om hur alvaret i de olika "förseelserna" graderas och varför som isåfall skulle vara det relevanta med en differentierad "straffskala" om du ska övertyga någon om att hin straffas för hårt.
 
Jaha. Det jag ser mest i dina inlägg är att hon inte ska dömas hårdare än andra, alternativt att en massa andra ska hängas ut lika mycket som hon. Inte några argument om hur alvaret i de olika "förseelserna" graderas och varför som isåfall skulle vara det relevanta med en differentierad "straffskala" om du ska övertyga någon om att hin straffas för hårt.
Då har du läst andra inlägg än mina. Jag har gjort just det istället för att bara haka på drevet mot henne.
 
Då har du läst andra inlägg än mina. Jag har gjort just det istället för att bara haka på drevet mot henne.
OK. Där jag gick in och kommenterade så ser inte jag ett drev. Jag ser en hel del som faktiskt motiverar varför de anser att det är så alvarligt det hon har gjort att hon inte borde sitta kvar. Och du svarar inte på diskussionspunkten om vad som är mer eller mindre allvarliga fel och proportionerliga konsekvenser och varför, utan bara på ett generellt plan att det är för hårt och orättvist. Därav påtalades att jag anser man ska ha betydligt mer nyanserade bedömningar än så.
 
Må vara att det kan finnas andra omoraliska och giriga politiker, det förtar inte att jag tycker att vederbörande beter sig som skit. Mitt största problem är inte heller att hon betett sig som just skit, utan att hon inte bara medger det. Ja jag har betett mig svinigt, har utnyttjat systemet pga min egen girighet. Over and out. Hon har ju inte brutit mot ngn lag (möjligen att BR-föreningen kan ha synpunkter dock) men som politiker är hon ju tvärkörd. Vore hon smart skulle hon fatta att be om ursäkt, kliva åt sidan och typ gå under jorden ett tag.
Jag hade inte sett intervjun med henne innan och den är ju fullständigt katastrofal sett från hennes synpunkt. Kanske har det en del i upprördheten? Jag känner faktiskt samma när jag ser den men det hur hon framstår har egentligen inte någon betydelse för sakfrågan. En mera slipad politiker hade aldrig gjort bort sig så som hon gjorde där.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp