Cavalier king charles

C

Cutie

Jag tycker att denna ras verkar urtrevlig, och skulle vilja veta om det är nån här inne som känner till nåt om dem?
Har de problem med nåt särskilt? Är de så glada och positiva som jag upplever dem?
Skriv gärna ner era erfarenheter och gärna tips på uppfödare osv!!

Tack på förhand!!
//Cutie
 
Vad jag känner till skall avelshundar kontrollera hjärtat eftersom rasen har hjärtproblem. Det är ju en sak att tänka på när du letar valp.
 
Vad bra att du sa det, precis sån information ville jag ha! Sånt man ska känna till när man letar valp! Tack så mycket :)
Inte så kul att de har problem med hjärtat förstås :(
Du vet inga som föder upp?

//Cutie
 
Dessvärre vet jag en som föder upp, men hos henne vill du inte köpa någon valp :crazy: Hon kollar förresten inte hjärtat på hundarna hon avlar på :p
 
Min gudomliga cavalier blev 12år gammal.
Med fin stam och en kanon uppfödare.
Tyvärr är uppfödare död men jag vet någon i Skåne som föder upp, vid Ystad trakten, slå på SKK om cavalier där finns en länk till henne.

Jag letar själv efter en cavalier igen.
Min var helt underbart snäll, pigg och glad, alltid med på noterna.

Önskar dig all lycka att finna en fin cavalier.
Ångrar aldrig mitt köp, saknar min hund så gudomligt mycket.
Har en labbe nu som är precis lika underbar!
 
Du kommer inte att ångra dig om du skaffar en Cavalier, har själv haft två st och de var helt underbara fanns inte ett ont ben i någon av dem... :love: :love:
Jag brukade säga att de var 99,9% barnsäkra speciellt den sista (egentligen kunde jag skriva 100% men det är bäst att vara garderad)... Dessy som nr två hette var så bra med barn hon sade aldrig nått inte ens om hon blev inträngd i ett hörn utan då tittade hon bara bedjande på en "snälla ta bort den här"....
Tyvärr så hade de båda hjärtfel men blev ändå över 12 år gamla.
Kommer ihåg en gång på Husdjursmässan i Karlstad när Cavaliersällskapet hade en monter där. Jag var där i en annan monter men hade Dessy med mig så jag gick och hälsade på dem och det finns nog knappast nån annan ras där man kan ta och släppa ihop 6-7 hundar som aldrig tidigare träffats utan att det blir det minsta bråk.... :)
Det är också en hund som passar väldigt bra om man tycker om att vara ute mycket, men den passar också bra om man är en soffpotatis. Det enda jag kan säga som man måste akta sig lite för det är att de kan ta över och bli aningen odrägliga men då gäller det bara att se till att de får veta vem som står högst i rang så fixar det sig också..... Fast de kommer givetvis att testa med jämna mellanrum... :D :D

Det bästa om du vill veta var det går att få tag på seriösa uppfödare är att kontakta Kennelklubben eller Cavaliersällskapet..... Lycka till.... :D

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:
 
jag har en härlig tik på 10 år som jag älskar!
tyvärr har hon nyss fått et hjärtfel, men hjärtat funkar som det ska när hon får medisin.

JÄTTEGLAD, POSITIV OCH PIGG!
 
Jag har en jätte trevliga cavalier hane på 6 år nu i höst. Som någon sa ska du kolla med hjärtat. Det gjorde vi, u.a. Har aldrig ångrat att vi köpte honom, han är verkligen den härligaste hunden på jorden. Skulle nog aldrig kunna tänka mig att skaffa en annan ras än en cavalier nu. :smirk:
 
hade en cavalier tjej som vi tyvärr fick ta bort p g a att hon blev blind och fick ett gravt fel på hjärtat när hon bara var 6 år gammal.
Kan varmt rekommendera denna rasen. Dom är hur trevliga och goa som helst.
Har tyvärr inte skaffat någon mer pga att vi skaffade BC, men jag kommer nog skaffa en till så småningom.
 
Sv: Re: Cavalier king charles

Hej!
Jag har hört, vet ju inte riktigt om det stämmer till fullo, men iaf. ska Cavalieren vara den hundras med flest ärftliga sjukdomar pga. att man har avlat så mycket på dem, för att de är så populära.
Det kanske ligger något i det??
Så ska du skaffa en borde du kolla upp föräldrarna noga, trist att köpa en sjuk hund...

De Cavalierer jag har träffat på har alla varit mysiga hundar med trevligt lynne. Så det är nog en underbar hund att vara ägare till.
 
Sv: Cavalier king charles

Det som är bra att tänka på vid köp av cavalier är att rasen har medfött hjärfel, var noga att kolla upp föräldrarna. Det är bra om föräldrarna är lite äldre och hjärtfria.

Kolla även in på cavaliersällskapet hemsida (www.cavaliersallskapet.net), där finns det länkar till seriösa uppfödare. De har även en valphänvisare som är trevlig.

det sägs att det finns cavalier som är lite " rädda", men det ska de inte vara. var därför noga med att kenneln har hundar som är framåt.
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 195
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 824
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 894
Senast: Bulldoozer
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp