cederoil+ allergisk reaktion (människa)

F

Fantasi

Om denna tråd nu ligger åt skogen fel så ber jag vänligen någon flytta den dit den bör ligga.


Igår hände det något konstigt, för ett par dagar sedan blistrade jag min häst på en kota med ceder oli, två dagar senare är jag där och tar med händerna på kotan för att känna. Glömmer att tvätta händerna efteråt. En stund senare får jag ont i halsen och huvudvärk, känns som om man vill svälja ner en "klump" men den sitter fast.. när jag far hem från stallet så tittar jag i backspegeln på bilen huir jag ser ut i halsen eftersom det känns så konstigt, upptäcker då att jag är alldelens flammig i hela ansiktet av nässelutslag samt även då i halsen.

när jag kommit hem så har nässelutslagen spridit sig till hela kroppen mer eller mindre och kliar ohyggligt, även rösten påverkades fast jag fick inga andningssvårigheter.

det går efter ett tag ner.

några timmar senare måste jag ut till stallet igen, där är jag en stund och sedan far jag ner till travet, vid den tidpunkten har inte utslagen försvunnit helt men är på god väg. i det stall där jag sedan stannar upp i är flertalet hästar behandlade med cederoil, och jag tar där på en utav hästarnarnas behandlade område (utan att tänka å det) och efter en stund känner jag hur utslagen börjar ta fart igen. skyndar mig hem, på kvällen har alla utslag äntligen försvunnit och idag är det enda men att jag har lite påsar runt ögonen men annars är det helt bra.


nu till min fråga, visst kan det vara så att det är cederoilen jag reagerat på? Har någon anna reagerat på samma sätt?

blir ju lite rädd att jag skulle ha blivit allergisk mot hästar, men skulle det i så fall bara uppstå så här plötsligt, när jag normalt sett är i stallet varje dag i hela mitt liv utan att känna något?

jag har varit i kontakt med cederoil några ggr tidigare, men har ej fått denna reaktion förr. Å andra sidan är jag lite förkyld nu så minn immun är väl kanske inte på topp..


men vad tror ni, inte blir man väl så kraftigt allergisk ot hästar över en natt? visst låter det logiskt att det kan vara cederoilen?
 
Sv: cederoil+ allergisk reaktion (människa)

visst låter det logiskt att det kan vara cederoilen?

Jo, det verkar rätt logiskt. Vissa människor kan vara överkänsliga för cedaroljan likväl som man kan vara överkänslig mot andra ämnen.
 
Sv: cederoil+ allergisk reaktion (människa)

skaffa dej ett par vinylhandskar så du inte har "närkontakt" med cedaroljan så kanske du inte får lika stora rektioner?
 
Sv: cederoil+ allergisk reaktion (människa)

men kan det bero på att jag är förkyld att jag reagerar på det nu då, och inte förut?
nu idag har jag ej varit i stallet, i stort sett det mesta av allergin har försvunnit bortsett från lite påsar runt ögonen men när jag gick ut en stund och hade på mig handskarna jag haft i stallet så hade jag lite utslag på händerna igen, fast dom gav sig fort, kände även att det var på g i ansiktet fast jag tog en tavegyl på en gång. jag vet att jag haft dom hanskarna på mig även då jag haft cederoil på händerna.

jag är bara så rädd att jag ska ha gått och blivit hästallergiker:crazy: :cry:

jag ska till stallet ikväl igen, men en kompis ska tvätta rent benet på hästen samt att jag ska se till att ha rena kläder på mig, ska stoppa handskar och mössor i tvätten oxå..
 
Sv: cederoil+ allergisk reaktion (människa)

kommer nog inte att använda detta igen överhuvudtaget..
 
Sv: cederoil+ allergisk reaktion (människa)

kommer nog inte att använda detta igen överhuvudtaget..

Cedaroljan luktar ju väldigt länge i stallet när man använt det. Är du överkänslig mot den så kanske det räcker med att andas in lukten för att reagera?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 233
Senast: Nevermind
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
4 671
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Någon som varit med om att kommit som en blixt från klar himmel? Fick ni veta vad det var som orsakade reaktionen? Jag vaknade, åt en...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp