Jävla skit

Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av. Hör pulsen ticka i örat, känner hjärtat slå hårt. Har fått röda utslag över hela händerna. Har försökt alla knep jag brukar kunna använda för att somna sedan klockan 22. 04 gav jag upp, skulle ju ändå upp snart igen.

Jag vill ha häst. Jag älskar min häst. Men det var inte såhär det skulle bli. Han lever rövare i hagen, uppenbarligen. Nu har han skador relaterade till att han springer som en tok i hagen och trampar sig/drar av skor för tredje gången. Han hann vara ute i hagen tre dagar denna vändan. Känns allvarligare den här gången. Det var inte såhär i somras, då funkade det bra. Förstår inte vad som hänt, han går i samma hage. Nu provade vi barfota bak. Han har inte ens gått barfota en vecka och hovarna är trasiga och han hade jätteont igår kväll. Stengalla? Läderhudsinflammation? Jag vet inte, men ont har han iallafall. Och hur vi ska få skor med sulor att sitta kvar på om det behövs nu, det är ett mysterium.

Satte mig i bilen för att köra hem igår kväll. Huvudet bara snurrade. Kom 50 meter från stallet, sen gled jag ner i diket rakt ner i grannens staket. Pang. Bom. Bilen av med en backspegel och helt repig på ena sidan. Tur det inte gick fortare. Jag vet inte ens vad som hände, hann inte reagera.

Jag mår illa. Jag tänkte ju igenom beslutet noga i somras, visste att det kunde bli såhär. Men ändå ville jag köpa hästen. Jag kunde fortsatt som medryttare, gratis tre dagar i veckan på en snäll häst. Men nejdå, jag ville ha just den här hästen. Det skulle bli så bra.

Nu måste jag ta tag i både häst och bil. Ringa veterinär, fota till försäkringsbolaget. Leta ny stallplats akut, för någonting är det ju som stör honom med nuvarande hage/miljö. Fan, idag skulle jag ju tentaplugga. Och i helgen tog jag extrapass på jobbet för att klara av veterinärkostnaderna från förra vändan. Nu vet jag inte ens hur jag ska ta mig dit, kan jag ens köra med bilen? Vet inte riktigt vad jag vill med det här, men ibland är det jobbigt att vara vuxen alltså. Önskar att någon bara kunde hjälpa mig. Eller ge mig en kram. Nu kom tårarna också.
 

Jag har en häst med problemhovar och vill bara säga att jag lider med dig💔
Man tycker man testar allt och så blir det skit ett ögonblick och det tar ju liksom typ 3 månader för hoven att återhämta sig igen. Hästen har ont, mitt hjärta har ont, plånboken skriker och man är så maktlös.
hoppas ni hittar rätt koncept tillslut, duktig hovslagare var guld för oss. Jag tror han var ute varannan vecka i början 🥹

140D6C7C-2D8D-49ED-89AB-97435593519D.png
 
Jag har en häst med problemhovar och vill bara säga att jag lider med dig💔
Man tycker man testar allt och så blir det skit ett ögonblick och det tar ju liksom typ 3 månader för hoven att återhämta sig igen. Hästen har ont, mitt hjärta har ont, plånboken skriker och man är så maktlös.
hoppas ni hittar rätt koncept tillslut, duktig hovslagare var guld för oss. Jag tror han var ute varannan vecka i början 🥹

Visa bifogad fil 105121
Usch ja, det är hemskt. Min häst ser nästan ut sådär nu... Förstår inte hur det kunde gå så fort.
 
Ville uppdatera med att det mesta faktiskt verkar ha löst sig (peppar peppar). Bilen är på verkstad för skadebedömning idag, och hästen trivs bra i det nya stallet och med kompisarna i hagen än så länge. Den nya hovisen kommer om exakt 1 v och kan förhoppningsvis hjälpa mig få bättre ordning på hovarna. Hästen är åtminstone inte alls lika öm nu när han får gå i en bra hage och inte springer så fruktansvärt, han har tom gått att arbeta lite försiktigt så länge jag håller mig på mjukt underlag (i det nya stallet har vi en bra ridbana och ridhus på gården). Har gjort några pass från marken och suttit på honom några gånger och han är pigg och glad, verkar uppskatta att få jobba lite :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 655
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 551
  • Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
1 771
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 413
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp