Cementåtgång gjuta stallgolv?

S

Sveipur

Hur mycket går det åt per kvm måntro? Vi har inte så stort utrymme som skall gjutas, så vi hoppas kunna klara oss på ett stort antal cementsäckar istället för att ta hit en betongbil (lite trångt att komma in med lastbil).

Sv: Cementåtgång gjuta stallgolv?

Vårat stall är ca 6,5x 6,5 m (2 boxar)och det gick åt ca 4 kubik betong. Jag minns inte säck antalet. Gruset hämtade vi av en som har ett grustag en bit bort. Vi gjorde allt själva och då krävdes det 2 st. betongblandare och 2 st. som jobbade och all gjutning tog ca 12 timmar, men det var det värt för det blev betydligt mycket billigare än att ta en betongbil. Sedan byggde vi stallet i lösvirke men byggde väggarna i block som vi reste upp.

Vi gjöt golv i en del av uthuset (blivande pannrum) som inte hade platta - ca 20 kvm, 10-20 cm tjockt, vi tog dit en betongbil, kostade ca 5000 kr. Nu hade vi öppnat upp ena väggen så att det bara var att hälla in betongen men det finns även möjlighet att pumpa in om det är längre avstånd. Det blir dock dyrare. Vår åtgång var ca 3 kubikmeter. Vi beställde 3,5 m3 så det blev lite över som blev tillfälligt golv i garaget.

Vi räknade på att blanda och gjuta själva men eftersom vi aldrig gjort det här innan och det verkade bli en hel del säckar och själva materialkostnaden bara blev ca 2000 kr billigare så valde vi betongbil, samt att vi tog hjälp av en kompis som är byggare som hjälpte till att få det plant.

Jag var själv inte med men jag tror att det tog ca 30 min att få ut betongen ur bilen sen att jämna till tog kanske ytterligare en timme. Sen fick man vattna lite då och då samt slipa av där vi skulle ha fall.

Alltså två personer, ca två timmar, och 5000 kr att jämföra med om vi skulle gjort det själv - det hade tagit minst tre gånger så lång tid om jag jämför med Milous svar och krävt ytterligare två personer.

Nu kan kostnaden för betongen bero på hur långt man har till "betongfabriken" - vi har bara ca 1 mil så det var inte så lång utkörning.

Jag hoppas att jag kommit ihåg alla siffror rätt.

Senast ändrad:

Helt klar beror kostnaden på hur långt betongbilen måste fara. I vårt fall skulle den åka ca 10 mil. Det blev dyrt.

Beroende på var man bor så kan en betongbil vara billigare i alla fall.

Hur tjock platta skall ni ha?
Vi har gjort en tunn platta utan armering för att hålla undan vegetation och vatten på ett ställe.
Då så gick det åt 2-3 säckar/kvm.
Men det är inget som håller som golv.
Så räkna med det dubbla.

Tack för svar. Det verkar jobbigt att göra det för hand :p . Anledningen att vi ville göra det själva är att vi har det lite trångt fram till stallet och en betongbil kommer att innebära rivning av staket och förstörd gräsmatta framför huset. Betongbilar kör i skytteltrafik utanför vårt hus p g a ett vägbygge, så jag tror inte de har så långt att köra.

Verkar som det är 1 dm som är den normala tjockleken på golv? Syftet med golvet är att ha en plan och slät plats att stå på vid skoning, så golvet kommer bara att använadas 2 timmar var 8:e vecka.

Vi har inte bestämt hus stor yta som ska gjutas men det blir nog max 25 kvm.

Hej

Nu har jag kollat lite mer. Enligt min man så skulle det bli dyrare för oss att gjuta själva med cement i säckar. En säck ger ca 13 liter, till 3 kubik går det då 230 säckar (om jag räknat rätt), en säck kostar ca 50 kr, det blir 11500 kr + mycket mer jobb. Man kan ju också blanda själv med grus och något annat? En sådan säck kostade också ca 50 kr och sedan skall man ha i en massa grus, då blir det billigare än att få dit en betongbil.

Om det är knöligt att komma till så går det att pumpa betongen, men det skulle för oss kosta 5000 kr extra, så vi började med att riva väggen (den skulle ändå rivas).

Ring betongbolaget som kör förbi er, de borde kunna ge ett pris samt säga om det går att pumpa betongen.

25 kvm, 1 dm borde bli 2,5 kubik - kanske någon av bilarna har en skvätt över en kväll?. 1 dm borde räcka, om det inte skall vara något bärande på betongen. Vi gjöt 20 cm där väggarna skall stå och resten 10 cm, nu skall det inte gå några hästar på vårt golv så 10 cm räcker för oss.

Om jag räknat rätt på Milous åtgång och yta så har de ca 10 cm platta - och det skulle ju vara till ett stall.

Jag hoppas att jag fått rätt på alla siffror.

En liten rättelse, det gick åt 6 kubik, kantbalken är tjockare och plattan är armerad och ca 13-14 cm tjock. Vi blandade själv med grus. Hela golvet gick på ca 8 tusen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 845
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 996
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 677
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 519
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025