Bukefalos 28 år!

central beslutat vargavskjutning

Sv: central beslutat vargavskjutning

Jag har lärt mig att om jag inte har kunskap själv så använder jag kunskap från källor jag respekterar. SLU är en av dessa källor
Men du verkar tydligen ha kunskap på en betydligt högre nivå:D Så du behöver tydligen inte respektera dessa källor, du verkar ju ha egna;)

Kan vara så att vi som har utbildning på området har lite bredare kunskapsbas än du samt har lite större koll på vilket anseende SLU och dess forskare har på detta område (inget ont om SLU, jag har pluggat där själv).

SLU kan liksom inte hitta på egna små vetenskapliga teorier. Det finns vetenskapligt vedertagna teorier inom populationsgenetiken som liksom inte är åsikter. De är fakta. Vill man utmana dessa teorier måste man komma med bevis som sedan granskas av internationell vetenskaplig expertis.

Crash course i populationsgenetik för den som är intresserad: http://press.princeton.edu/chapters/s12_9242.pdf
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Ett demokratiskt beslut som kan ifrågasättas precis som alla andra. Jag tycker mest det är märkligt att regeringen tar på sig att reglera detaljerna som antal vargar. Det borde rimligen ligga på ett departement kan man tycka.

Alliansen tror sig nog vinna röster på det här men jag tvivlar. Det kan bli tvärtom också.
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Kan vara så att vi som har utbildning på området har lite bredare kunskapsbas än du samt har lite större koll på vilket anseende SLU och dess forskare har på detta område (inget ont om SLU, jag har pluggat där själv).

SLU kan liksom inte hitta på egna små vetenskapliga teorier. Det finns vetenskapligt vedertagna teorier inom populationsgenetiken som liksom inte är åsikter. De är fakta. Vill man utmana dessa teorier måste man komma med bevis som sedan granskas av internationell vetenskaplig expertis.

Crash course i populationsgenetik för den som är intresserad: http://press.princeton.edu/chapters/s12_9242.pdf

om nu SLU och de andra inom skandulv har kommit fram med resultat som helt uppåt väggarna så är detta ju ganska enkelt att bemöta för en annan initierad organisation eller person genom att lägga fram fakta. Men knappast genom att spånförklara dem.

Jag accepterar de uppgifter som kommit fram, accepterar de slutsatser man dragit och konstaterar att jag som inte har akademiska meriter i ämnet fört fram liknande åsikter i flera år nu.
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Ett demokratiskt beslut som kan ifrågasättas precis som alla andra. Jag tycker mest det är märkligt att regeringen tar på sig att reglera detaljerna som antal vargar. Det borde rimligen ligga på ett departement kan man tycka.

Alliansen tror sig nog vinna röster på det här men jag tvivlar. Det kan bli tvärtom också.

Eftersom undersökningar visat att en majoritet av svenskarna vill ha varg och dessa siffror nog är kända av de flesta partistrateger så tror jag knappast det här sker med röstfiske i tankarna. Den infama iden att centern gör detta för att vinna glesbygdsröster måste ju stötas mot det faktum att centern kommer att förlora röster i de större tätorterna pga det här.

Och vad som framkommit är väl följande.
Vi ska ha ungefär 300 på årsbasis i Sverige (Valpar oräknade)
Vi ska tunna ut bestånden i de län som idag har den tätaste vargpopulationen
Länen ska får ngt mer att säga till om vad det gäller deras egna bestånd
Ersättningar för skador ska höjas.

Naturligtvis kan och ska beslutet ifrågasättas. men det ska ske på saklig grund. Med fakta som argument.

Det hela är ju inte slutligt klubbat än.Men det är rätt intressant vilka "vapen" man här har använt som motargument istället för fakta. Både konspirationsteorier och spånförklaringar används istället för fakta.
 
Senast ändrad:
Sv: central beslutat vargavskjutning

De röster C kan tänkas förlora pga. detta går sannolikt till andra Allians-partier så om C får röster i glesbygden pga. vargfrågan kan det nog totalt ses som en vinst för Alliansen.
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

De röster C kan tänkas förlora pga. detta går sannolikt till andra Allians-partier så om C får röster i glesbygden pga. vargfrågan kan det nog totalt ses som en vinst för Alliansen.

nja de centerpartister som inte accepterar detta lär nog gå till mp istället;)
vargfrågan skär ju genom partigränser

det alliansen kan tänkas vinna i glesbygd riskerar de att förlora i stan.

så det hela är nog hugget som stucket...
men allt detta är ju rena speckulationer
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Klart vi måste bli av med vargarna i landet, nu ger de sig ju till och med på älgar! :eek: Läs bara i Expressen, rubriken "Vargen slog till igen - en älgkalv blev offret"

Och nej, jag är inte seriös. Jag sitter och hoppas att artikeln inte är det heller...
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Klart vi måste bli av med vargarna i landet, nu ger de sig ju till och med på älgar! :eek: Läs bara i Expressen, rubriken "Vargen slog till igen - en älgkalv blev offret"

Och nej, jag är inte seriös. Jag sitter och hoppas att artikeln inte är det heller...

du är ju tämligen ensam om att vilja bli av med vargen. de flesta av oss här vill ju ha varg men olika antal vargar.

har har ju framförts önskemål allt från ett par hundra till ett,par, tre tusen vargar;)
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Det är en väldig skillnad på åsikter beroende på om man är storstadsbo eller lantis. Om man föreslog att varg skulle planteras in på Djurgården och Järvafältet så skulle nog åsikterna skifta. Då kan vi som bor på landet hojta till storstadsborna att dom kan flytta om det inte passar. Jag bor i ett vargrevir och helt ärligt så får vargen gärna försvinna. Vargen nöjesdödar!, det gör tex inte björnen. Vargen slår inte de får som det tänker äta, den dödar som många den kommer åt att döda.
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Det är en väldig skillnad på åsikter beroende på om man är storstadsbo eller lantis. Om man föreslog att varg skulle planteras in på Djurgården och Järvafältet så skulle nog åsikterna skifta. Då kan vi som bor på landet hojta till storstadsborna att dom kan flytta om det inte passar. Jag bor i ett vargrevir och helt ärligt så får vargen gärna försvinna. Vargen nöjesdödar!, det gör tex inte björnen. Vargen slår inte de får som det tänker äta, den dödar som många den kommer åt att döda.

Att vargen river fler får än den behöver i ett hägn är en naturlig reaktion.

Hans hjärna flippar över, ett bytesdjur ska fly, men här springer bytesdjuren bara runt i cirklar o skriker.

Ungefär som när finniga svenskar kom ner till skibaren i Österrike och upptäckte hur billig ölen var;)
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Vilket underbart argument!!?? Det är ok för vargar att döda alla får den kommer åt för att det är att likna vid fulla svenskar?? Bättre kan du väl?
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Vilket underbart argument!!?? Det är ok för vargar att döda alla får den kommer åt för att det är att likna vid fulla svenskar?? Bättre kan du väl?

Men vad var det där för svar? LBB skrev bara helt konstaterande att vargen får ett onaturligt beteende när den kommer in i ett hägn. Så är det, vad ska vi göra åt det?
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Du förstår inte att tamdjur går innanför staket och vilda djur gör det inte?
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Jag kan berätta att varg har inga som helst problem med att ta sig in i vilket hägn som helst.
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Och det är väl ungefär det här jag har trott.

http://www.dn.se/ledare/signerat/rovdjur-vulgart-om-varg-och-forskning/

Guillaume Chapron, docent (biträdande professor vid Grimsö) vid Sveriges Lantbruksuniversitet, talar om en vulgarisering av forskningsresultat. Han menar att det forskarna visat är att 100 vargar kan räcka för kortsiktig överlevnad. Men för att skapa förutsättningar för en långsiktig, demografiskt spridd och genetiskt livskraftig stam behövs sannolikt runt 700 vargar.

Från en forskare från SLU som du LBB trots allt respekterar.
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Det är en väldig skillnad på åsikter beroende på om man är storstadsbo eller lantis. Om man föreslog att varg skulle planteras in på Djurgården och Järvafältet så skulle nog åsikterna skifta. Då kan vi som bor på landet hojta till storstadsborna att dom kan flytta om det inte passar. Jag bor i ett vargrevir och helt ärligt så får vargen gärna försvinna. Vargen nöjesdödar!, det gör tex inte björnen. Vargen slår inte de får som det tänker äta, den dödar som många den kommer åt att döda.

Och alla som vill ha ner vargstammen på inavelsnivå igen kan inte fortsätta argumentera för att det bara är stadsbor som vill ha varg när flera undersökningar har visat att majoriteten även i vargområden vill ha kvar vargen.

Sedan har du uppenbarligen noll kunskap om de mekanismer som löser ut hos vilda rovdjur när de fastnar i ett hägn. Det beteende du beskriver ser vi hos flera olika rovdjur när de fastnar i tamdjurshägn, det är inte specifik för vargen. Det är ett normalt svar på en onaturlig situation skapad av människan. Kort förklaring som vem som helst bör förstå: http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/djur-och-natur/rovdjur/varg/Pages/fragor-och-svar-om-varg.aspx
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Vilket underbart argument!!?? Det är ok för vargar att döda alla får den kommer åt för att det är att likna vid fulla svenskar?? Bättre kan du väl?
jag har väl varken supportat att supa sig redlös eller det faktum att ett rovdjur inte reder upp en av människor konstruerad situation:D
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Och det är väl ungefär det här jag har trott.

http://www.dn.se/ledare/signerat/rovdjur-vulgart-om-varg-och-forskning/

Guillaume Chapron, docent (biträdande professor vid Grimsö) vid Sveriges Lantbruksuniversitet, talar om en vulgarisering av forskningsresultat. Han menar att det forskarna visat är att 100 vargar kan räcka för kortsiktig överlevnad. Men för att skapa förutsättningar för en långsiktig, demografiskt spridd och genetiskt livskraftig stam behövs sannolikt runt 700 vargar.

Från en forskare från SLU som du LBB trots allt respekterar.

speciellt detta citat:
Men för att skapa förutsättningar för en långsiktig, demografiskt spridd och genetiskt livskraftig stam behövs sannolikt runt 700 vargar.

om vi inte är intresserade av en demografiskt spridd stam, undrar hur många det går åt då?:D

dessutom konstaterar väl utredningen:
Ett provisoriskt referensvärde för den svenska delen av det
skandinaviska vargbeståndet bör anges till 450 vargar. Med erfarenheter
av de åtgärder som nu planeras för att öka genflödet och med ökad kunskap finns det anledning att göra en ny bedömning inför nästa rapporteringstillfälle 2019.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 201
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp