Bukefalos 28 år!

central beslutat vargavskjutning

Sv: central beslutat vargavskjutning

Jag kan berätta att varg har inga som helst problem med att ta sig in i vilket hägn som helst.

vargen agerar på liknande sätt om den kommer in i en fårflock i skogen eller en sammanhållen renflock i Norrland. men båda är ju av människan konstruerade situationer. släpp in en räv i en hönsgård så agerar den på ett liknande vis. hans hjärna kan inte hantera situationen,det har nada med blodtörst att göraO_o
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Och alla som vill ha ner vargstammen på inavelsnivå igen kan inte fortsätta argumentera för att det bara är stadsbor som vill ha varg när flera undersökningar har visat att majoriteten även i vargområden vill ha kvar vargen.

Sedan har du uppenbarligen noll kunskap om de mekanismer som löser ut hos vilda rovdjur när de fastnar i ett hägn. Det beteende du beskriver ser vi hos flera olika rovdjur när de fastnar i tamdjurshägn, det är inte specifik för vargen. Det är ett normalt svar på en onaturlig situation skapad av människan. Kort förklaring som vem som helst bör förstå: http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/djur-och-natur/rovdjur/varg/Pages/fragor-och-svar-om-varg.aspx

hur kan du då hävda att centern vill ta fram det förslaget för fiska röster? det är ju då kontraproduktivt;)
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

du är ju tämligen ensam om att vilja bli av med vargen. de flesta av oss här vill ju ha varg men olika antal vargar.

har har ju framförts önskemål allt från ett par hundra till ett,par, tre tusen vargar;)

Och om du läser mitt inlägg igen så skrev jag att jag inte var seriös. Jag tycker snarare att det är fullkomligt vansinnigt att det kan bli en nyhet av att en varg tar en älg...

Jag vill ha varg och jag vill ha en stark stam. Jag bor i Värmland, har jobbat och haft häst alldeles intill vargrevir, där folk sett varg på ridturerna inte långt från stallet och vi hörde vargar yla på eftermiddagarna/kvällarna, utanför stallet. Mina föräldrar äger en sommarstuga där det gått vargar över tomten, jag har inga problem med det. Jag kommer med största sannolikhet skaffa hund en dag och jag kommer med största sannolikhet ha med den dit. Släpper jag den lös där är det betydligt större risk för att den blir överkörd eller möjligtvis drunknar, än att den skulle bli tagen av en varg. Och skulle det hända skulle jag aldrig skylla på vargarna, för det var jag som släppte hunden i deras revir, precis som att jag aldrig skulle skylla på bilföraren om min hund blir påkörd för att den springer ut i vägen.

Visst, jag förstår de med boskap som blir tagna av vargar, att det är fruktansvärt tråkigt, men jag vet också de som bor mitt i vargrevir vars boskap aldrig blivit attackerade. Jag tror inte det har med storleken på vargstammen att göra, snarare tvärtom. Ensamma vargar löper nog större risk att söka sig mot människan och inhägnad tamboskap än en stark vargflock. Jag ser ju hellre att man lätt kan få skyddsjakt på de som attackerar tamboskap än att minska stammen så förbannat, för med en liten stam lär det ju bli väldigt mycket svårare även att få skjuta enskilda individer med oönskat beteende.
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Och om du läser mitt inlägg igen så skrev jag att jag inte var seriös. Jag tycker snarare att det är fullkomligt vansinnigt att det kan bli en nyhet av att en varg tar en älg...

Jag vill ha varg och jag vill ha en stark stam. Jag bor i Värmland, har jobbat och haft häst alldeles intill vargrevir, där folk sett varg på ridturerna inte långt från stallet och vi hörde vargar yla på eftermiddagarna/kvällarna, utanför stallet. Mina föräldrar äger en sommarstuga där det gått vargar över tomten, jag har inga problem med det. Jag kommer med största sannolikhet skaffa hund en dag och jag kommer med största sannolikhet ha med den dit. Släpper jag den lös där är det betydligt större risk för att den blir överkörd eller möjligtvis drunknar, än att den skulle bli tagen av en varg. Och skulle det hända skulle jag aldrig skylla på vargarna, för det var jag som släppte hunden i deras revir, precis som att jag aldrig skulle skylla på bilföraren om min hund blir påkörd för att den springer ut i vägen.

Visst, jag förstår de med boskap som blir tagna av vargar, att det är fruktansvärt tråkigt, men jag vet också de som bor mitt i vargrevir vars boskap aldrig blivit attackerade. Jag tror inte det har med storleken på vargstammen att göra, snarare tvärtom. Ensamma vargar löper nog större risk att söka sig mot människan och inhägnad tamboskap än en stark vargflock. Jag ser ju hellre att man lätt kan få skyddsjakt på de som attackerar tamboskap än att minska stammen så förbannat, för med en liten stam lär det ju bli väldigt mycket svårare även att få skjuta enskilda individer med oönskat beteende.

men jag var allvarlig då jag sade att allt från ett par hundra till några tusen vargar står på folks önskelista.
nu har vi ett förslag som jag anser ok.
det innebär såvitt jag kan se att vi kommer att ha en vårstam på mellan 300 o 400 individer.

att regionalt inflytande på den regionala vargstammen ökar

allt ngt jag pushat för ofta;)
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Jag tror att du misstolkat regeringens proposition. De siffror som nämns är nog minimivärden för en gynnsam bevarandestatus och inte ett mål som skall uppnås genom ökad avskjutning. Jämför med motsvarande siffror som anges för björn, lo, järv och kungsörn där de ligger långt under dagens populationl och det är väl inte rimligt att tro att alla dessa skall halveras (eller tom. mer än halveras) genom ökad avskjutning?

Nu har jag inte läst propositionen särskilt noga, eller egentligen knappt alls, men det verkar väldigt konstigt om förslaget är en så kraftig minskning för samtliga större rovjur.
 
Senast ändrad:
Sv: central beslutat vargavskjutning

Jag tror att du misstolkat regeringens proposition. De siffror som nämns är nog minimivärden för en gynnsam bevarandestatus och inte ett mål som skall uppnås genom ökad avskjutning. Jämför med motsvarande siffror som anges för björn, lo, järv och kungsörn där de ligger långt under dagens populationl och det är väl inte rimligt att tro att alla dessa skall halveras (eller tom. mer än halveras) genom ökad avskjutning?

Nu har jag inte läst propositionen särskilt noga, eller egentligen knappt alls, men det verkar väldigt konstigt om förslaget är en så kraftig minskning för samtliga större rovjur.

man nämner ett fönster på mellan 170 till 270 individer.
samt att med tanke på existerande inavel så nämner man ca 400 individer.
idag ligger väl stammen på ca 450.
för att före valpningarna vår 2014 hamna på någonstans 350- 400

men det håller jag med om att de flesta medvetet eller omedvetet blundar inför;)

björnen ligger i dag på ett för stort antal djur och även lo;n t¨ål en högre beskattning.
 
Sv: central beslutat vargavskjutning


självklart hotar man att som han säger "- Har man ett vapen och hotar att utrota alla vargar ska man inte längre ha rätt att ha vapen, anser överåklagaren." så är det ju ett uttalat hot om brott. och det är ju redan med dagens lagstiftning ett brott

Men jag vet att samme åklagare inte ens tänker tanken att frånta någon vapenlicensen för att han arbetar politiskt för att minska vargstammen...för det vore ett brott mot svensk grundlag:D

men det skulle vara intressant att veta exakt vad han menar.
om han menar att den som framför en avvikande mening bör fråntas licensen
Eller om den som uttalar hot dvs en som säger att "-jag ska skjuta varje varg jag kan" ska bli av med licensen

framförallt med vilken eller vilka paragrafer han ska genomföra det.
 
Senast ändrad:
Sv: central beslutat vargavskjutning

fast från Örebro kommer ju denna positiva nyhet

Minst 15 döda vargar har hittats i Örebro län under året, det visar länsstyrelsens rovdjursinventering för perioden maj 2012 till april 2013.

på det viset minskar ju behovet av skyddsjakten
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

det räcker väl att prata med en varghatare o spela in det

Det uppstår då en rad problem.
1 Uttalar personen i fråga ett reelt hot om att planera och utföra brott
2 uttalar personen in fråga en åsikt

Är det 2 som det gäller så är det ett brott mot grundlagen att bestraffa en människa för att framföra sina åsikter (kan ju knappast hamna under hets mot folkgrupp)

3 under vilka omständigheter är inspelningen gjord, det i sin tur bryter kanske mot andra lagar


:sneaky:
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Det uppstår då en rad problem.
1 Uttalar personen i fråga ett reelt hot om att planera och utföra brott
2 uttalar personen in fråga en åsikt

Är det 2 som det gäller så är det ett brott mot grundlagen att bestraffa en människa för att framföra sina åsikter (kan ju knappast hamna under hets mot folkgrupp)

3 under vilka omständigheter är inspelningen gjord, det i sin tur bryter kanske mot andra lagar


:sneaky:

Ja , fast har man varghataråsikter kommer det fram ganska enkelt ...jag har gjort mig osams med mååååååånga såna ....kunde dom så sköt dom mig med
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Ja , fast har man varghataråsikter kommer det fram ganska enkelt ...jag har gjort mig osams med mååååååånga såna ....kunde dom så sköt dom mig med

om man tittar på statistiken så är väl vargkramarna betydligt mer benägna att begå brott.

och jag förstår dig, att du har lätt att bli osams med folk om du framför saklösa anklagelser :D

men åsikterna är ju inte grund nog att frånta jaktlicenser, du måste ju kunna påvisa uppsåt o hotbilder också
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Villen statistik då? Och vad för brott skulle vargkramare kunna begå som har med varg att göra över huvudtaget? Brukar vargkramare slå ner varghatare på stan eller menar du att det är ett brott att inte skjuta varg?
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Villen statistik då? Och vad för brott skulle vargkramare kunna begå som har med varg att göra över huvudtaget? Brukar vargkramare slå ner varghatare på stan eller menar du att det är ett brott att inte skjuta varg?

Det finns fler saker i riket som är brottsliga än att tjuvskjuta varg.

Läget är ju så infekterat att tom myndighetspersoner som varit involverade i beslutsprocessen kring vargjakt har fått mottaga hot, från båda sidorna.

Och att hota myndighetsutövare är ett hot mot samhället och vårt demokratiska system.

Bilar har blivit saboterade, direkta hot mot individer har framförts av båda sidorna men då vargkramarna har till del samma kader ibland sig som vissa sk. djuraktivister har, med bland annat mordbränder i ryggsäcken så...:sneaky:

exempel:
http://www.dt.se/nyheter/falun/1.5826952-skulle-posta-brev-blev-nedslagen
 
Senast ändrad:
Sv: central beslutat vargavskjutning

Det var inte så länge sedan en äldre man blev nerslagen då han skulle ut och hämta posten av maskerade vargkramare
 

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 195
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp