CH Excelisor - ngn som har?

aprilia

Trådstartare
undrar hur det är i kvalité, storlek m.m.?

funderar på att köpa det, men vet inte om jag ska välja full eller xfull - ngn som vet hur de är i stl full? hästen jag tänkte köpa det till ligger typ mellan full o xfull..

tacksam för svar!

Sv: CH Excelisor - ngn som har?

Jag har det. :)
Kvaliten är faktiskt över förväntan lädret var mjukt redan från början, så jag kan nog inte säga något dåligt om det.
Ang. storlek så tycker jag det är ganska stort, jag har full på min häst som vanligtvis har det och jag har dom flesta spännena på innersta hålet.

ok, det låter ju bra :) hur var nosgrimman o pannbandet? min pålle har ganska stort huvud :angel: sidostyckena brukar fixa sig, men nosgrimman brukar alltid vara en smula för liten :p

kommer förmodligen köpa det i butik så jag ska mäta det, vill inte komma hem med ett för litet träns.. :crazy:

EDIT: har du (egen) bild på det?

Pannbandet är stort är ju nästan lite U-format, nosgrimman är nog ganska normal varken stor eller liten.

Tyvärr har jag ingen bild då jag är så oteknisk och inte vet hur man gör.:p

jag kollade på det, verkade mjukt och fint. dock var den bruna färgen hemskt tråkig!

neeej, var den bruna färgen tråkig? jag som hade tänkt köpa just det bruna :(

Jag har det i svart, dock har lädret töjt sig jätte mkt så det är nästan för stort nu, trots nya hål :P färgen har också blivit lite matt.
Men lädret är mjukt från början och det är stilrent och snyggt, tkr att dt helt klart är värt pengarna iaf :D

16326658.jpg

*kl*

Snor tråden lite då jag också funderar på det tränset
Kan man ta bort hela nosgrimman på träns med spännena i nacken?

Jag har det.
Upplever det nog som något stort i storleken, min häst har ibland cob ibland full och har dock full på detta ändå eftersom på cob som jag köpte först satt nosgrimman konstigt pga storleken. Då det är en fjording är jag van vid att nosgrimma och pannband behöver vara större, men det har funkat i full, dock har han alla andra remmar på innersta hålet. Har inte upplevt att det töjt sig, men om det skulle göra det får vi väl göra nya hål och klippa av! :p

Kvalitén är ju så klart ingen höjdare, till skillnad från andra Hööksträns jag känt på så var detta mjukt från första stund, dock känns lädret lite torrt trots smörjande. Sen är det som andra billiga träns inte helt genomfärgat heller, blir det nån ytlig spricka i färglagret så syns det ju direkt, men det är bara att putsa över det, det har trots allt bättrat sig efter hand..

Jag gillar det, det är snyggt på min häst och för de pengarna var det trots allt bättre än vad jag räknat med :D

svarar till flera..

Centaur: ok, himla tråkigt eftersom jag hade tänkt å satsa på brunt. vill ha ett hyfsat billigt brunt träns med inåtvända spännen. tycker du även att färgen ser tråkig ut på produktbilden på hemsidan? eller var det i verkligheten som du upplevde det?
men jag ska nog kolla på det i butik först, sen ska jag bestämma mig för om det blir köp eller ej..

Horse_power: oj då, låter ju inte bra att det har töjt sig.. :crazy: men för mig kankse det e bra så det kan passa pålles stora huvud :angel:

mumin: ja, skulle det töja sig så kan det ju fixas till på ngt sätt. men torrt? menar du att det ser ut o spricka i lädret?

det verkar iaf som de flesta tkr det är värt pengarna, så det bådar ju gott. :)

ingen som har den bruna färgen?

Jag har det oxå.

Är dock inte så nöjd med det, först köpte jag stl full till mitt fullblod, det var för stort, sen bytte jag till stl cob och det vart nästan för litet:confused: får ha spännena längts ut på sidostyckena o nosremmen...sen så tycker jag hela tränset är snett, får inte riktigt till det, men jag är inte van med träns med spännen i nacken så det beror nog lite på mig där:angel: men horse_power hade fått till det bra såg jag, tycker även att fodringen i nackremmen är lite plastig, men man får ju vad man betalar för:)

inte på detta för det sitter fast i nacken och är knäppning på båda sidor

okej. ja, ibland kan storlekarna vara helt knasiga :crazy: men jag får se hur det blir, ska ut nån dag o kolla på det.

Jo, det går ta bort nosgrimman, men de spännena som nosgrimman ska sitta i blir ju tomma då, men det kanske inte är nogåt problem om man sätter sidostycket i det spännen som är mot öronen? :idea:

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
172
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 410
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
R
Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
676
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka