Chefen bjuder...

Om chefen inte använder företagets medel utan egna skattade pengar tycker jag inte det skall tas upp till förmånsbeskattning.

Ja, Chefen ska väl skatta för pengar han tar ut ur företaget, antingen i form av lön eller....Du ska väl bara ha det trevligt.

Saknar betydelse om det är privata pengar.

Nja, skulle jag säga. Om det ändå kan ses som ersättning för arbete ska det tas upp till beskattning oavsett om pengarna kommer från ägaren eller ägarens företag. Men det ska nog mycket till för att det ska betraktas som lön om ägaren använder sina egna pengar.

Nja, skulle jag säga. Om det ändå kan ses som ersättning för arbete ska det tas upp till beskattning oavsett om pengarna kommer från ägaren eller ägarens företag. Men det ska nog mycket till för att det ska betraktas som lön om ägaren använder sina egna pengar.

Men är ägaren och chefen samma person?

I och med att det stod privat antar jag att det är just privat?

Nu har jag inte stenkoll på reglerna när det gäller just den biten, men jag tycker det låter vansinnigt om man ska behöva skatta dubbelt för att man använder privata pengar. Förmånsbeskattning existerar väl i syfte för att man inte ska kunna komma runt att betala moms.

Betalas något via företag kan man ju dra momsen, om företaget då betalar för en privatperson innebär det att privatpersonen skulle kunna få något utan att betala skatt för det - därav förmånsbeskattning - momsen kommer in ändå.

Skulle då någon i privat syfte, med privata pengar betala något för andra, oavsett anställda eller inte, betalar den momsen redan då i och med att den inte blir avdragsgill. Det låter ju inte rimligt någonstans att man då skulle behöva skatta dubbelt på en sån sak genom att även betala förmånsskatt.

Det handlar egentligen inte i första hand om momsen, utan om att betala skatt för den förmån som [någonting] utgör, på samma sätt som utbetald lön beskattas hos löntagaren. I de fall där förmånen/ersättningen är momspliktig kommer förstås momsaspekten in också.
Jag säger nog som @Hermelin, det ska nog mycket till för att någon skall behöva skatta för att ha blivit bjuden på något (fest? resa? whatever?) som den bjudande betalat med skattade pengar.

Skulle det påverka om chefen tar ut extra pengar från företaget för att betala gåvan?
Om chefen tar ut pengarna som lön och skattar för dem privat, så utgår jag från att det är jämförbart med att använda sin egen ordinarie lön.
Är det något slags kassauttag som chefen inte skattat för så är det ju inte frågan om att bjuda privat, och då faller ju hela frågan.

flott privat, ska det då förmånsbeskattas?
Privat är ju inte någon lön för de anställda. Man förmånsbeskattas bara på inkomst man har på sin tjänsteinkomst som inte är kontanter, tex mat på jobbet, tjänstebil, etc.

En privat fest har ju ingenting med gästernas inkomst av tjänst att göra.

Privat är ju inte någon lön för de anställda. Man förmånsbeskattas bara på inkomst man har på sin tjänsteinkomst som inte är kontanter, tex mat på jobbet, tjänstebil, etc.

En privat fest har ju ingenting med gästernas inkomst av tjänst att göra.

Jo, så är det ju. Om nu inte festen/resan/vaddetnuvarsomdetbjödspå uttalat var ersättning för en arbetsinsats. Då ska det betraktas som lön.

@Nebraska - Jag tror att det påverkar väldigt lite att företagaren har tagit ut extra lön för att kunna betala för det här. I och med att han har tagit ut pengarna så är de ju beskattade. Men vid en skatterevision skulle man se på helheten. Men det ska nog ändå mycket till för att det ska tas upp som förmån. Då måste ju Skatteverket bevisa att det bjudna var ersättning för arbete och att betrakta som lön. I och med att pengarna är beskattade en gång som lön när de togs ut ur företaget ska det nog mycket till.

Jag tror att det påverkar väldigt lite att företagaren har tagit ut extra lön för att kunna betala för det här. I och med att han har tagit ut pengarna så är de ju beskattade.
Sen får man ju göra vad man vill med sin lön, det ska ju inte skatteverket bry sig om vad man gör med den. Tar man ut mer i lön för att man ska kunna ha en stor fest så är det lika legitimt som att ifall man hade satt in dem på ett pensionssparkonto.

Sen får man ju göra vad man vill med sin lön, det ska ju inte skatteverket bry sig om vad man gör med den. Tar man ut mer i lön för att man ska kunna ha en stor fest så är det lika legitimt som att ifall man hade satt in dem på ett pensionssparkonto.

Skatteverket bryr sig inte om vad du gör med din lön. Men om den som sedan blir bjuden på något som motsvarar lön så ska ju den personen i sin tur skatta för pengarna. Och det oavsett om de betalats ut kontant eller som annan ersättning. Om jag t ex säger till snickaren att jag bjuder honom till Mallis om han lägger om mitt tak så är ju resan lön för utfört arbete. Alltså ska han skatta för inkomsten och jag ska betala arbetsgivaravgift.

Skatteverket bryr sig inte om vad du gör med din lön. Men om den som sedan blir bjuden på något som motsvarar lön så ska ju den personen i sin tur skatta för pengarna. Och det oavsett om de betalats ut kontant eller som annan ersättning. Om jag t ex säger till snickaren att jag bjuder honom till Mallis om han lägger om mitt tak så är ju resan lön för utfört arbete. Alltså ska han skatta för inkomsten och jag ska betala arbetsgivaravgift.
Fast en privat fest är ju inte likvärdigt med lön. Det är ju ingen förmån. Och även om det var företaget som hade bjudit stort så är det ju ändå inte någon förmån, bolag får ju bjuda sina anställda på tex julbord eller likvärdigt utan att det är en förmån. Mat varje dag är ju en annan femma dock.

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 297
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 495
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Min man jobbar som personlig assistent i ett privat företag. Han har varit på samma jobb i snart fem år, och blir då sjukt utnyttjad...
Svar
18
· Visningar
1 075
Skola & Jobb Behöver era tips på att hantera att man blir utfryst av en kollega. Finns det något snyggt sätt man kan ta det med kollegan eller göra... 2
Svar
21
· Visningar
2 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Husvagnsrenovering
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejting

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka