Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Saknar betydelse om det är privata pengar.Värdet är frågan om 10 000-tals kronor.
Saknar betydelse om det är privata pengar.
Nja, skulle jag säga. Om det ändå kan ses som ersättning för arbete ska det tas upp till beskattning oavsett om pengarna kommer från ägaren eller ägarens företag. Men det ska nog mycket till för att det ska betraktas som lön om ägaren använder sina egna pengar.
I och med att det stod privat antar jag att det är just privat?Nja, skulle jag säga. Om det ändå kan ses som ersättning för arbete ska det tas upp till beskattning oavsett om pengarna kommer från ägaren eller ägarens företag. Men det ska nog mycket till för att det ska betraktas som lön om ägaren använder sina egna pengar.
Nej inte om det är privat. Då är det han som skatta för uttaget.Skulle det påverka om chefen tar ut extra pengar från företaget för att betala gåvan?
Om chefen tar ut pengarna som lön och skattar för dem privat, så utgår jag från att det är jämförbart med att använda sin egen ordinarie lön.Skulle det påverka om chefen tar ut extra pengar från företaget för att betala gåvan?
Privat är ju inte någon lön för de anställda. Man förmånsbeskattas bara på inkomst man har på sin tjänsteinkomst som inte är kontanter, tex mat på jobbet, tjänstebil, etc.flott privat, ska det då förmånsbeskattas?
Privat är ju inte någon lön för de anställda. Man förmånsbeskattas bara på inkomst man har på sin tjänsteinkomst som inte är kontanter, tex mat på jobbet, tjänstebil, etc.
En privat fest har ju ingenting med gästernas inkomst av tjänst att göra.
Sen får man ju göra vad man vill med sin lön, det ska ju inte skatteverket bry sig om vad man gör med den. Tar man ut mer i lön för att man ska kunna ha en stor fest så är det lika legitimt som att ifall man hade satt in dem på ett pensionssparkonto.Jag tror att det påverkar väldigt lite att företagaren har tagit ut extra lön för att kunna betala för det här. I och med att han har tagit ut pengarna så är de ju beskattade.
Sen får man ju göra vad man vill med sin lön, det ska ju inte skatteverket bry sig om vad man gör med den. Tar man ut mer i lön för att man ska kunna ha en stor fest så är det lika legitimt som att ifall man hade satt in dem på ett pensionssparkonto.
Fast en privat fest är ju inte likvärdigt med lön. Det är ju ingen förmån. Och även om det var företaget som hade bjudit stort så är det ju ändå inte någon förmån, bolag får ju bjuda sina anställda på tex julbord eller likvärdigt utan att det är en förmån. Mat varje dag är ju en annan femma dock.Skatteverket bryr sig inte om vad du gör med din lön. Men om den som sedan blir bjuden på något som motsvarar lön så ska ju den personen i sin tur skatta för pengarna. Och det oavsett om de betalats ut kontant eller som annan ersättning. Om jag t ex säger till snickaren att jag bjuder honom till Mallis om han lägger om mitt tak så är ju resan lön för utfört arbete. Alltså ska han skatta för inkomsten och jag ska betala arbetsgivaravgift.