Chefen bjuder...

Men det är just det som är grejen. Om man belönas för bra arbete genom gåvor av arbetsgivaren är det att betrakta som inkomst av tjänst. Så det är en dålig ersättningsmodell om chefen gör det privat. Alla utom staten förlorar på krånglandet.

Är det något chefen satt i system så är det ju såklart en annan femma. Men en engångsföreteelse är ju inget som ska tas upp. Ett privat kalas för att fira en bra säsong tex är ju inget som skatteverket bryr sej om.

För att förtydliga.

Om man kan anta att gåvan delats ut även om anställningsförhållandet inte funnits, så kan det vara Ok. Annars absolut förbjudet. Om man väljer att inte redovisa korrekt.

Arbete ersätts genom lön som redovisas. Det finns inga sätt att göra annorlunda.

Är det något chefen satt i system så är det ju såklart en annan femma. Men en engångsföreteelse är ju inget som ska tas upp. Ett privat kalas för att fira en bra säsong tex är ju inget som skatteverket bryr sej om.

Ett privat kalas är väl överhuvudtaget svårt att se som en gåva till enskild anställd? I det fallet är nog det mesta ok. Jag tänkte på det fall att man lämnar över en gåva med monetära värde, som typ resa, resecheckar, bensinkort laddat, presentkort osv.

Ett privat kalas är väl överhuvudtaget svårt att se som en gåva till enskild anställd? I det fallet är nog det mesta ok. Jag tänkte på det fall att man lämnar över en gåva med monetära värde, som typ resa, resecheckar, bensinkort laddat, presentkort osv.

Ok, jag tänkte mej in i "chefen bjuder flott" privat. Det är ju inget som påverkar något. Chefen har då använt sina skattade pengar, inte gjort avdrag för inköp och bjuder på fest. Inga konstigheter alls. Det var väl det som va huvudfrågan?

flott privat, ska det då förmånsbeskattas?
så här står det på skatteverket:
Förmåner är alla former av "ersättning för arbete" som man som anställd kan få i annat än kontanter. En förmån uppkommer i princip så snart arbetsgivaren bekostar en privat levnadskostnad åt en anställd.

Huvudregeln är att en förmån är skattepliktig om det inte särskilt reglerats att den är skattefri. Den värderas normalt till sitt marknadsvärde. I vissa fall görs värderingen schablonmässigt.

Så frågan är väl om det är privat eller om du får för ersättning för arbete du gjort?

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 297
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 500
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Min man jobbar som personlig assistent i ett privat företag. Han har varit på samma jobb i snart fem år, och blir då sjukt utnyttjad...
Svar
18
· Visningar
1 075
Skola & Jobb Behöver era tips på att hantera att man blir utfryst av en kollega. Finns det något snyggt sätt man kan ta det med kollegan eller göra... 2
Svar
21
· Visningar
2 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka