Chefsproblem på litet företag - vad gör man?

Kanske inte... Men vågar man chansa? Ödmjukhet är som sagt inte chef B:s starkaste sida, så jag har svårt att se att hon skulle hantera det här på ett bra sätt (erkänna sina brister, be om ursäkt, ändra sig...) faktiskt.

Jag hade inte chansat. Som du säger ska det extremt mycket till för att B ska bli avskedad. Förmodligen kommer övriga chefer tycka att det är lättare att hitta en annan person än din kollega (och i förlängningen dig om B siktar in sig på dig istället) än att ersätta B.
 
Fast det innebär att B skulle riskera sitt jobb, tror du hon skulle gå så långt?
Det är inte helt otänkbart. Grundproblemet tror jag nämligen alltid kommer att vara att chef B aldrig kommer att förstå, eller åtminstone inte erkänna (varken för sig själv eller andra), att hon agerat fel. Risken för att hon ska falla tillbaka i gamla vanor, mer eller mindre medvetet, är därför stor.

Jag hade inte chansat. Som du säger ska det extremt mycket till för att B ska bli avskedad. Förmodligen kommer övriga chefer tycka att det är lättare att hitta en annan person än din kollega (och i förlängningen dig om B siktar in sig på dig istället) än att ersätta B.
Ja, precis så är det.

Det är du som jobbar där, du som känner alla inblandade. Gå på vad du känner, inte på vad folk på ett forum spekulerar om en arbetsplats de inte känner till.
Absolut!
 
Kanske inte... Men vågar man chansa? Ödmjukhet är som sagt inte chef B:s starkaste sida, så jag har svårt att se att hon skulle hantera det här på ett bra sätt (erkänna sina brister, be om ursäkt, ändra sig...) faktiskt.

Givetvis inte utifrån hur en person på ett forum VILL att det ska fungera på din arbetsplats.
Jag tycker att du resonerar superklokt! :bow:
 
Om chefen ser någon vinst i det.
Jag har träffat chefer genom åren som inte brytt sig om annat än svarta siffror. Att personalen trivs är underordnat.
Tyvärr
Fast min erfarenhet säger att i ett så pass litet företag går siffror och trivsel hand i hand.
 
Låt oss säga såhär att jag har olika erfarenheter från olika företag. Både bu och bä. :)
Javisst, det finns det ruttna chefer, och då bryr de sig inte och fattar inte kopplingen, men här lät det som A var en bra chef.
 
Det är inte helt otänkbart. Grundproblemet tror jag nämligen alltid kommer att vara att chef B aldrig kommer att förstå, eller åtminstone inte erkänna (varken för sig själv eller andra), att hon agerat fel. Risken för att hon ska falla tillbaka i gamla vanor, mer eller mindre medvetet, är därför stor.
Fast ärligt talat, vet hon ens om att hon beter sig illa? Är det någon som någonsin klagat på henne och sagt till henne? Hon kanske själv tycker att hon har ett relativt tufft, men rättvist och bra sätt att arbeta?!

Själv är jag förvånad över hur inkompetenta folk i denna tråden är. Prata med cheferna hit och dit och ringa facket. Eller helt enkelt gå och gömma sig för att man är rädd för att ta en diskussion och ett snack med chefen själv. Ärligt talat, är folk sådär menlösa? Man tar väl sin egen strid på ett bra sätt och just när det händer? Detta är ju dessutom på en arbetsplats där man professionellt inte ska vara för personliga och visa för mycket svaghet och känslor. Varför säger man inte till på en gång när chefen beter sig galet? Varför ifrågasätter man inte henne där och då? "Men du, hur tänkte du nu när du är så otrevlig?" "Hur mår du egentligen som beter dig såhär?" "Men varför är du så otrevlig?"
 
Fast ärligt talat, vet hon ens om att hon beter sig illa? Är det någon som någonsin klagat på henne och sagt till henne? Hon kanske själv tycker att hon har ett relativt tufft, men rättvist och bra sätt att arbeta?!

Själv är jag förvånad över hur inkompetenta folk i denna tråden är. Prata med cheferna hit och dit och ringa facket. Eller helt enkelt gå och gömma sig för att man är rädd för att ta en diskussion och ett snack med chefen själv. Ärligt talat, är folk sådär menlösa? Man tar väl sin egen strid på ett bra sätt och just när det händer? Detta är ju dessutom på en arbetsplats där man professionellt inte ska vara för personliga och visa för mycket svaghet och känslor. Varför säger man inte till på en gång när chefen beter sig galet? Varför ifrågasätter man inte henne där och då? "Men du, hur tänkte du nu när du är så otrevlig?" "Hur mår du egentligen som beter dig såhär?" "Men varför är du så otrevlig?"
Svaret på din fråga är maktasymmetri.
 
Oj, det var tråkigt att läsa. Jag har haft rövhattar till chefer, men majoriteten har varit bra.

I mitt fall har majoriteten varit rövhattar. Just nu har jag faktiskt en skinande exempel på hur en chef ska fungera. Annars är jag extremt nöjd med att vara halvchef via mitt egna företag (plus att åren jag jobbat gjort att jag är i den positionen).

Dock har jag fått en massa erfarenhet i hur jag INTE vill vara som chef :meh:
 
Fast min erfarenhet säger att i ett så pass litet företag går siffror och trivsel hand i hand.

Enkel matematik. Chefer är oftast svårare och dyrare att ersätta än underställda. Om än inte alltid.

Javisst, det finns det ruttna chefer, och då bryr de sig inte och fattar inte kopplingen, men här lät det som A var en bra chef.

Och se ovanstående.
 
I det tänkta scenariot, tror inte jag att stämningen på arbetsplatsen skulle bli otrevlig bara för att chef B fick krypa till korset. Jag tror faktiskt inte det.

Jag tror inte det är säkert att någon kommer "krypa till korset". Risken är betydligt större tror jag att det blir tvärt om - det slår tillbaka på de/den som kritiserat chefen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 728
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 703
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 386
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp