Chefsproblem på litet företag - vad gör man?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag jobbar på ett företag som har totalt 7 anställda, men bara 5 av oss sitter på samma kontor. Av de här 5 är 3 chefer, och jag samt kollega A jobbar främst under chef B.

Sedan jag började jobba här för 1,5 år sedan har jag märkt att chef B kan vara ganska taskig, skarp och orättvis mot kollega A. Det är som att hon har något personligt emot henne, och det känns ibland som att chef B redan från början bestämt sig för att vad kollegan än säger eller gör så är det fel. Det har varit väldigt frustrerande att bevittna, men jag vill inte blanda mig i för mycket och riskera att hamna i trubbel med chefen jag också (hon slår mig som en ganska långsint typ, om vi säger så). Ett fåtal gånger när det har gått för långt har jag sagt ifrån och stått upp för kollega A, men oftast försöker jag att tygla mig.

Idag kom kollegan till mig och var gråtfärdig efter att ännu en gång blivit illa bemött av chef B, och fått orättvist mycket skarp kritik. Jag satt med i samma möte och bevittnade det hela, och förstår att hon är upprörd. Kollega A är nu på vippen att säga upp sig på grund av detta, och säger att det finns väldigt mycket mer skit än det jag har bevittnat. Kollegan har nämligen jobbat här drygt ett år längre än mig och chef B har tydligen alltid betett sig ganska illa mot henne, men även mot en annan tjej som jobbade här förut.

Kollegan vill nu boka in ett möte med chef C och D, vilket är företagets VD resp. ägare, för att berätta om problemen. Chef C och D är världens underbaraste människor, och vi är övertygade om att de skulle lyssna och ta saken på allvar. MEN - det kommer ju att bli enormt tydligt för chef B att vi har klagat på henne, eftersom att vi är de enda två anställda som har henne som chef. Och hon är inte direkt den sortens person som skulle ta något sådant på ett bra sätt, då hon tyvärr saknar ödmjukhet. Det kommer alltså att bli jäkligt dålig stämning efter det här.

Så frågan är: Vad gör vi? Eller snarare: vad gör jag? Jag känner att jag gärna vill sitta med på mötet och hjälpa min kollega genom att agera "vittne", och jag har min beskärda del att säga om chef A jag också. Men så kan jag inte låta bli att vara lite rädd för vad det kommer att ha för effekt, och undra om det inte är bäst att jag ställer mig utanför ändå. Ännu en gång. Jag trivs fantastiskt bra med allt här annars, och vill inte att det ska förstöras. Så rent professionellt vore det nog bäst att ställa mig utanför, men samtidigt kan jag inte riktigt med att låta kollegan ta det här själv. Jag vill väldigt gärna vara med och stötta henne, och även få en chans att dela med mig av min bild och mina upplevelser.

Hur hade ni gjort?
 
Det är ju en strid som är svår att vinna. Ett sådant möte - vad skulle det ha för bästa önskvärda slutresultat? Att B får en tillsägelse? Hur kommer det att påverka er vardag efter det?
 
Jag har jäkligt dåliga erfarenheter av "möten" där saker ska redas ut.

För egen del hade jag tagit ett enskilt samtal med chef C eller D och berättat att det jag upplevt och betonat att jag är rädd att detta kommer att slå tillbaka. Att jag är rädd att budbäraren ska bli skjuten.

Förstår mer än väl att kollegan A vill ha stöd. Men att stå som support ger kanske intrycket av att ni två gaddat ihop er för att sänka B? Bättre att du tar dina egna upplevelser till chefen.

Med brasklappen att jag ju inte har en aning om hur cheferna är. Olika personer gör olika saker.

En nära vän blev aktivt mobbad av kontorschefen. Han gick till organisationens ordförande och berättade. Ordföranden gick till chefen och berättade och min vän fick det sju resor värre. Det accelererade till skriftlig varning för saker som inte var sanna. :mad:
Han slutade, det fanns inget annat att göra.
 
Jag har varit i liknande sits. I vårt fall var det chef A som behandlade kollega B illa, och chef C (som är chef över A) höll A om ryggen. Vi var tre personer till utöver B på arbetsplatsen, vi försökte hålla oss neutrala, men innerst inne höll vi med B och A var på oss också, om än inte i samma utsträckning.

Till slut gick det inte längre, och B blandade in en högre chef, som dock höll med chef C, och då fortsatte hålla chef A om ryggen. I det läget blev alla på företaget indragna eftersom den högre chefen ville höra allas åsikt, och även om alla visade en enig bild om A så gick cheferna på A:s linje. Jag är inte kvar där, men de andra är det, och jag vet att situationen absolut inte är bättre idag.

Enda lösningarna på det problemet hade antingen varit att A hade fått gå, eller att chef C hade fått gå (och att en ny chef inte hade tolererat A:s samarbetsproblem), men inget av det kommer hända inom en överskådlig framtid. B är en av de mest trevliga människor jag träffat i hela mitt liv, och hen är fantastiskt duktig på sitt jobb, vilket varken A eller C är.

I ditt fall tycker jag det spelar in vilken relation cheferna har till varandra. Men om utgången är att det enda som kommer hända att personen blir kvar men vet om att ni "skvallrat" hade jag försökt hålla mig utanför. Det är bäddat för dålig stämning.
 
Jag jobbar på ett företag som har totalt 7 anställda, men bara 5 av oss sitter på samma kontor. Av de här 5 är 3 chefer, och jag samt kollega A jobbar främst under chef B.

Sedan jag började jobba här för 1,5 år sedan har jag märkt att chef B kan vara ganska taskig, skarp och orättvis mot kollega A. Det är som att hon har något personligt emot henne, och det känns ibland som att chef B redan från början bestämt sig för att vad kollegan än säger eller gör så är det fel. Det har varit väldigt frustrerande att bevittna, men jag vill inte blanda mig i för mycket och riskera att hamna i trubbel med chefen jag också (hon slår mig som en ganska långsint typ, om vi säger så). Ett fåtal gånger när det har gått för långt har jag sagt ifrån och stått upp för kollega A, men oftast försöker jag att tygla mig.

Idag kom kollegan till mig och var gråtfärdig efter att ännu en gång blivit illa bemött av chef B, och fått orättvist mycket skarp kritik. Jag satt med i samma möte och bevittnade det hela, och förstår att hon är upprörd. Kollega A är nu på vippen att säga upp sig på grund av detta, och säger att det finns väldigt mycket mer skit än det jag har bevittnat. Kollegan har nämligen jobbat här drygt ett år längre än mig och chef B har tydligen alltid betett sig ganska illa mot henne, men även mot en annan tjej som jobbade här förut.

Kollegan vill nu boka in ett möte med chef C och D, vilket är företagets VD resp. ägare, för att berätta om problemen. Chef C och D är världens underbaraste människor, och vi är övertygade om att de skulle lyssna och ta saken på allvar. MEN - det kommer ju att bli enormt tydligt för chef B att vi har klagat på henne, eftersom att vi är de enda två anställda som har henne som chef. Och hon är inte direkt den sortens person som skulle ta något sådant på ett bra sätt, då hon tyvärr saknar ödmjukhet. Det kommer alltså att bli jäkligt dålig stämning efter det här.

Så frågan är: Vad gör vi? Eller snarare: vad gör jag? Jag känner att jag gärna vill sitta med på mötet och hjälpa min kollega genom att agera "vittne", och jag har min beskärda del att säga om chef A jag också. Men så kan jag inte låta bli att vara lite rädd för vad det kommer att ha för effekt, och undra om det inte är bäst att jag ställer mig utanför ändå. Ännu en gång. Jag trivs fantastiskt bra med allt här annars, och vill inte att det ska förstöras. Så rent professionellt vore det nog bäst att ställa mig utanför, men samtidigt kan jag inte riktigt med att låta kollegan ta det här själv. Jag vill väldigt gärna vara med och stötta henne, och även få en chans att dela med mig av min bild och mina upplevelser.

Hur hade ni gjort?


Jag tycker inte att du har pa motet att gora - konflikten ar mellan A och B, och kollega A far ta sin erfarenhet och asikt till chefterna C & D - varfor du ska behovas for vittne (i detta stadie, om ens overhuvudtaget) forstar jag inte alls.
Kollegan far istallet ga in och saga "jag overvager uppsagning av foljande anledningar, och jag ville prata med er for att se om ni kan erbjuda nagot stod som kan andra situationen"
 
Jag vet inte om du har på mötet att göra. För mig skulle det nog kännas bättre att det följde med typ en fackrepresentant. Risken är annars som någon skrev tidigare att det blir som om ni gaddar ihop er mot chefen. Det du kan göra är att prata med de andra cheferna och oberoende beskriva din bild av läget.
En sak som slår mig är att du säger att chefen betett sig på liknande sätt tidigare. Jag skulle i det läget fundera på att byta jobb. Risken är stor att ifall din kollega slutar så kommer du att bli den nya syndabocken. Jag har sett det hända. En person jagade iväg 4 medarbetare från ett företag på mindre än 1 år genom att hela tiden leta upp nya offer.
 
Jag vet inte om du har på mötet att göra. För mig skulle det nog kännas bättre att det följde med typ en fackrepresentant. Risken är annars som någon skrev tidigare att det blir som om ni gaddar ihop er mot chefen. Det du kan göra är att prata med de andra cheferna och oberoende beskriva din bild av läget.
En sak som slår mig är att du säger att chefen betett sig på liknande sätt tidigare. Jag skulle i det läget fundera på att byta jobb. Risken är stor att ifall din kollega slutar så kommer du att bli den nya syndabocken. Jag har sett det hända. En person jagade iväg 4 medarbetare från ett företag på mindre än 1 år genom att hela tiden leta upp nya offer.
Jag håller med. Koppla på facket.
Jag slutade, det var helt enkelt inte värt att jobba för en sådan chef.
 
Jag har inga vettiga råd att komma med men blev lite fundersam kring upplägget med 3 chefer på 7 anställda. Är det vanligt med så många överordnade i en så liten grupp? Har det med storleken på företag att göra?
 
Har själv varit med om att vara den mobbade av en chef. Jag och en annan kollega var utsatta och då inte av vår egen chef utan av vår chefs chef. Hen såg till att vi blev utan adekvat löneförhöjning t ex (trots att hen inte ens var vår lönesättande chef) och var allmänt otrevlig mot oss. Hälsade aldrig på oss utan bara på våra kollegor etc etc. Vår chef vågade ju inte säga något för att inte själv råka illa ut.
Att blanda in facket gav inte ett skit, varken för mig eller kollegan. Även om bådas fack sa att det var vidrigt att bete sig så så kunde de inte göra så mycket. Mitt fack rekommenderade mig att byta arbetsplats.

Både jag och kollegan sa till slut upp oss. Vi verkar i en bransch där vår kompetens är ganska attraktiv så vi har båda nya jobb där vi trivs betydligt bättre.

Min erfarenhet är att det är byte av arbetsplats som gäller om chefer agerar som psykopater. Det brukar aldrig bli bättre efter sådana där "samtal" utan snarare tvärtom.
 
Kontakta facket och vill kollegan inte kontakta ombudet på arbetsplatsen så vänder den sig till facket lokalt, det chefen gör är lagbrott, arbetsmiljölagen (AML) gäller även (enligt mig personligen: framförallt) cheferna.

Som enskild kollega hade jag inte valt att sitta med som stöd i ditt läge då du själv har det jobbigt med samma person, låt facket kan ta den rollen- bara att be om det om ni är medlemmar.
Inte ovanligt att man vill ha någon med sig i såna här situationer är man inte så kaxig som anställd och kom ihåg att facket har tystnadsplikt och även går under förtroendemannalagen.
Lycka till, ta inte skit.


Kort urklipp nedan, länk för vidare läsning. (Obs! det står SKA ska vidta alla åtgärder)

Kapitel 3 - Allmänna skyldigheter
2 §
Arbetsgivaren ska vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall. En utgångspunkt ska därvid vara att allt sådant som kan leda till ohälsa eller olycksfall ska ändras eller ersättas så att risken för ohälsa eller olycksfall undanröjs.

/hallonsaft som varit med vid flera möten som facklig representant ibland fått styra upp strikt och ibland bara varit tyst men varit stöd och minneshjälp/antecknare.
 
Jag har inga vettiga råd att komma med men blev lite fundersam kring upplägget med 3 chefer på 7 anställda. Är det vanligt med så många överordnade i en så liten grupp? Har det med storleken på företag att göra?
Jag undrade också. Vad är de chefer över?
 
Kontakta facket och vill kollegan inte kontakta ombudet på arbetsplatsen så vänder den sig till facket lokalt, det chefen gör är lagbrott, arbetsmiljölagen (AML) gäller även (enligt mig personligen: framförallt) cheferna.
TS varken bor eller arbetar i Sverige.
 
Jag hade inte velat sitta med i mötet med cheferna, jag har svårt att se hur det skulle kunna leda till ett konstruktivt möte. Jag hade varit orolig för att det istället skulle förvandlas till två personer som sitter och klagar på en tredje.

Hade jag varit din kollega hade jag börjat se mig om efter ett nytt jobb, det är svårt att förbättra kulturen på ett företag, särskilt om cheferna är en del av att arbetsklimatet är dåligt. Om jag av någon anledning gärna vill stanna kvar hade jag gått till VD (som jag antar är chef Bs chef) och sagt vad som konkret behöver hända för att jag ska stanna kvar.

Jag arbetade ett tag på ett företag med arroganta chefer och jag höll på att stånga mig blodig för att förbättra klimatet för mig och mina kollegor. Absolut inget hände trots en massa löften från chefer och HR, så nästa gång jag hamnar i en liknande situation skulle jag söka mig vidare snabbare än sist.
 
Hoppsan, jag hade inte en tanke på att facket och grejer kunde komma på tal och att det därför kunde vara bra att betona att jag inte bor i Sverige. Sorry @hallonsaft mfl!
 
Tack för alla era kloka svar - jag ska försöka svara alla i ett inlägg:

Egentligen visste jag att jag inte riktigt har på det eventuella mötet att göra, men jag behövde nog höra det från någon annan också. Men ja, risken för att det ska framstå som att vi gaddat ihop oss mot chef B känns lite för överhängande för att det ska kännas bra. Å andra sidan så har jag som sagt min beskärda del av mindre bra erfarenheter också, som jag gärna skulle vilja kom fram, men eftersom att de inte är särskilt annorlunda från vad kollega A har upplevt (och förmodligen kommer att berätta om) så är det kanske onödigt.

Sedan är det ju det här med vad ett eventuellt möte faktiskt skulle ge... Jag vet inte. Jag fick intrycket att min kollega hoppas på att det ska ta ner chef B på jorden lite grann, att hon ska inse hur hon beter sig och bli bättre på att både informera och bemöta. Det låter ju lite naivt hör jag nu, men jag uppfattade det som att ett möte är min kollegas sista försök och förändras inget efter det så säger hon upp sig. Så det kanske helt enkelt är så att min kollega känner att hon inte har så mycket att förlora, vilket dessvärre inte kan sägas för mig. Jag älskar mitt jobb, har väldigt sällan själv problem med cheferna och skulle förmodligen behöva göra något helt annat ifall jag slutade (vi är väldigt nischade i vad vi gör). Ännu en anledning till att jag bör avstå från att delta i mötet, antar jag.

Det blir intressant att se hur chefen beter sig ifall kollegan bestämmer sig för att sluta, tänker på det några av er skriver om att det lär gå över till mig tids nog... Jag upplever att chef B och jag har en mycket bättre relation från början; vi har umgåtts en del privat och är hyfsat lika varandra medan chefen och kollegan är som natt och dag. Sedan är det även så att de två gick exakt samma utbildning exakt samma år, medan jag har en helt annan bakgrund, och något säger mig att chef B:s behov att hävda sig och trycka ner kollegan kan bero på att hon känner sig hotad på ett annat sätt. Men jag vet inte, det kan vara rent önsketänkande också!

Min tanke just nu är att jag ska prata med kollegan igen, säga att jag tyvärr inte känner mig bekväm med att sitta med på mötet, och kanske uppmuntra henne att fundera en vända till på en del av de saker ni sagt här (vad tänker hon att mötet ska ge, är hon beredd på hur det kommer att påverka stämningen efteråt, hur pass redo är hon att se sig om efter ett nytt jobb, osv...). Och sedan lämnar jag nog resten åt henne att ta i faktiskt.

Tack igen för att ni fick mig att tänka efter!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 728
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 703
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 503
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 386
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp