cheval liberte bra eller dålig ?

Sv: cheval liberte bra eller dålig ?

Jag fick hem min nya cheval gold one i november. Är än så länge väldigt nöjd med den men har ju inte hunnit köra så mycket med hästarna än eftersom det har varit glashalt här.
Är väldigt lätt och smidig efter bilen och eftersom det är en enhästars så ser man jättebra i sidospeglarna, väldigt smidigt när man ska backa.
Även en stor fördel att man kan öppna lemmen åt sidan. Har varit väldigt smidigt att hämta spån i vinter. Trucken kör bara in det och vi behöver bara lasta av sen.
Enda nackdelen som jag kommer på är att bakbommen blir lite "hängande" när man ska lasta.
Ville egentligen haft med fronturlastning men då skulle den väga 150-200 kg mer så lastkapaciteten fick avgöra.
Om man skulle ha broddar på hästen rekomenderade återförsäljaren att man köpte en lös gummimatta över för att inte göra hål i den limmade mattan.

Här kikat lite på detta släp ja me, gillar att man kan lasta med el utan ramp, mkt släp för liten peng tycks de va

Har lånat ett av enklare modell (kan inte namnet, men årsmodell 2010?) några gånger, och det jag främst reagerat på är att det är otroligt tungdraget tomt.

Det känns nästan ingen skillnad om det är tomt eller om jag har 6-700 kg häst i det... :crazy:
Det är dessutom väldigt stumt och stuttigt efter bilen, med last går det mycket bättre.

Burkade låna ett Umesläp (B45) och en Värmlandsvagn (Classic 677) förr, och de gick båda väldigt lätt och mjukt bakom bilen även tomma. Tungt blev det först med last, vilket känns mer rimligt. ;)

Däremot verkar inredningen smidig att montera ner och bygga om om man vill växla. :)
Krokarna som håller presenningen bak gick sönder väldigt snabbt, de sitter numera med små spännband.

Rent spontant skulle jag nog hellre lägga samma pengar på ett begagnat släp av annat märke.

Jätteförvånad över din erfarenhet. Tycker precis tvärtom. Mitt gamla Umesläp vägde 645 kg och den nya CL 700 kg. Boggie bägge två. Vilken skillnad att dra!!!! Känner inte att jag har något på kroken även med häst i med CL. Går mjukt och fint efter bilen, inga ryck och knyck som med Umesläpet.

Jätteförvånad över din erfarenhet. Tycker precis tvärtom. Mitt gamla Umesläp vägde 645 kg och den nya CL 700 kg. Boggie bägge två. Vilken skillnad att dra!!!! Känner inte att jag har något på kroken även med häst i med CL. Går mjukt och fint efter bilen, inga ryck och knyck som med Umesläpet.
kan ju bero på vad man drar med och höjden på dragkroken, mitt kylinge kändes t ex väldigt mycket tyngre att dra med vår gamla jeep än volvon, trots att jeepen hade 4×4 och var starkare, dragkroken var dock högre upp.

Jag svarar trots att vår 2002XL är från -08.
Vår uppfattning är att det är väldigt mycket släp för pengarna, men med det sagt finns det brister i både materialval och konstruktionslösningar.
Ifråga om materialval ligger bristerna på detaljnivå - ffa skruvar och beslag som rostar, ytrost på galvade delar, lamphus som läcker in vatten varpå lampsocklar och lampor förstörs, gelcoat som mattas.
Konstruktionslösningar brister i bl a sammanfogning av kåpa och väggar (vatten samlas i skarven), elkablaget (oskyddade klämskarvar på utsatta ställen, dubbla kablar in i kontaktdonet mm) och dörrar till sadelkammare/skötardörr (regnläckage). Den mjuka gardinen lämnar också en del övrigt att önska ifråga om väderskydd.
Väghållningen har vi inget alls att anmärka på, transporten går som på räls oavsett olastad eller med en eller två stora hästar. Dock har vi C-däck istället för original. Hur stora skillnader man upplever mellan transporter beror nog till stor del, som andra redan skrivit, på vad man har för dragbil.
Bromsarna fryser i ungefär samma utsträckning som på andra transporter; vi drar aldrig handbromsen på vintern utan klossar istället.

Har lånat ett av enklare modell (kan inte namnet, men årsmodell 2010?) några gånger, och det jag främst reagerat på är att det är otroligt tungdraget tomt.

Det känns nästan ingen skillnad om det är tomt eller om jag har 6-700 kg häst i det... :crazy:
Det är dessutom väldigt stumt och stuttigt efter bilen, med last går det mycket bättre.

Burkade låna ett Umesläp (B45) och en Värmlandsvagn (Classic 677) förr, och de gick båda väldigt lätt och mjukt bakom bilen även tomma. Tungt blev det först med last, vilket känns mer rimligt. ;)

Däremot verkar inredningen smidig att montera ner och bygga om om man vill växla. :)
Krokarna som håller presenningen bak gick sönder väldigt snabbt, de sitter numera med små spännband.

Rent spontant skulle jag nog hellre lägga samma pengar på ett begagnat släp av annat märke.

Haha, jag kan faktiskt göra ett tillägg här, nu när jag använt släpet ännu fler gånger både själv och som medhjälpare med ägarens hästar.

Den sista meningen kan jag nog stryka, för de släp som finns ute begagnade har antingen 1) löjligt klen lastvikt, 2) är riktiga ruckel för inga pengar alls eller så 3) är de dyrare släp som inte kostar några 30-40-50000 i hyfsat skick utan gärna det dubbla.

Ett nytt CL för 50000 skulle ge mig ett nytt, fräscht släp med fabriksgaranti och den vikt jag önskar. :angel:

Man verkar dock få se upp med en del fabrikationsmissar, som sagt:
På detta släp används nästan enbart stepup:en, så det tog ett tag innan dämparna till luckan faktiskt small av när luckan fälldes ner. Nu drar man sig verkligen för att fälla ner rampen, den är fruktansvärt tung! Och att få dem bytta verkar vara ett evighetsprojekt, men det finns tydligen bättre och sämre ÅF att ha att göra med, och de har köpt av fel ...

Liknande trådar

Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
880
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 590
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 469
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 921
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023