Cheval Liberte Gt2 (upptypning)

Taefill

Trådstartare
Jag har suttit och läst om olika transporter och har av någon anledning blivit intresserad av Cheval Liberte Gt2.
Det jag funderar på är om jag skaffar mig en sådan med totalvikt på t.ex. 1300, då kan jag vad jag förstår det som typa upp (heter det så?) den upp till 2000 kg.
Gäller det alla Gt2 eller är det något speciellt som avgör?
Och hur går det till, är det en väldigt krånglig och kostsam grej att göra eller är det ganska smidigt?

Sv: Cheval Liberte Gt2 (upptypning)

Det kan vara väldigt krångligt, och det kan vara omöjligt. Det beror på årsmodell och regler vid tiden när de plockade ner den i vikt.

Är den invägd i 1300 kg från fabrik går det inte att väga upp den. Kontakta generalagenten för märket och hör.

Det är klart du kan, men du måste göra en teknisk förändring. Vi gör det hela tiden. nu när alla tar B96 körkort.

Det är inte alls klart. Det finns många släp som efter regeländringen inte går att väga upp.

Vad jag förstår - efter ha ringt runt typ överallt för två år sedan inför byte av transport - så är det betydligt svårare att typa om transporter av årsmodell 05 och nyare.
Därför siktade jag in mig på 04orna.

Jag tror det kan vara rätt årtal. Vi har försökt med ett äldre släp, där vi skulle ha intyg på bromsarna. Vilket efter långt tid och mycket jagande visade sig vara omöjligt. Vi sålde den i den längre vikten och skaffade ett annat, högre totalvikt, till slut.

Vi har aldrig nånsin misslyckats med att väga upp en kunds släp oavsett märke.. Det handlar om att vi ska ordna bromsberäkningar och vissa släpförsäljare vill väl inte vara tillmötesgående med det. Vi fixar alla släp iallafall.
Nu sist typade vi upp ett importsläp från tjeckien, av okänt märke, inga problem!

Grattis, det förändrar inte givna fakta. Det finns en hel hög med släp som inte går att väga upp. Bl a de som är uttagna i en lägre vikt än maxvikten, även om de är tillverkade för högre vikt.

Vissa årtal är också helt körda.

De släpen har vi inte stött på under alla år vi sålt o hyrt ut häst och bilsläp. Den dagen det grattiset...

Som du ser av diskussionen (och andra) har flera av oss gjort erfarenheten. Vi fick också informationen när vi löste ut ett nytt släp, att när vi satt vikten kunde den inte vägas om.

Typade upp en Atec förra året från 1280 kg till 1990. Fick köpa ny draganordning, beställa papper från återförsäljaren och göra en omreggning av släpet på bilprovningen. Kostade nästan 6000:- inkl moms.
Släpet är en -08.

Liknande trådar

Utrustning Jag funderar på att köpa en ny transport. Vad har ni för erfarenhet av cheval liberte gt2?
Svar
4
· Visningar
1 912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Shop to you drop, del 4
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka