S

sputte

Ni som använder det hur gör ni? Ska det blandas med vatten eller stryks det bara på som det är?

Hur mkt går åt på en sommar?
Har sett att vissa säjer att en flaska ska räcka en he sommar, men jag får inte det att gå ihop. På doseringsanvisningarna står det att man ska smörja ca 1 gång i veckan och 100 ml/300 kg kroppsvikt. En flaska innehåller ju 500 ml. Borde det inte bara räcka ca 5 veckor då?

Ni som använt/använder det kan väl berätta lite...
 
Sv: Chevalet

Jag brukar förbruka ungefär 1½ förpackning på en säsong. Värst är bitflugorna som kommer nu på våren och fram till midsommar ungefär, sedan kommer de en gång till framåt hösten och då är de om möjligt ännu ettrigare. Att smörja på bara en gång i veckan räcker då inte till. Stryker på outblandat med bifogade svampmatta men brukar få lov att ha något par handskar till förutom det par som medföljer förpackningen. Stryker inte på överallt, utan bara där angreppen är som värst och skinnet som tunnast.
 
Sv: Chevalet

Vi häller över det i en sprayflaska och sprayar på. Mycket bekvämare än att hålla på med handskar och dutta med svamp. Fungarar dock inte så bra utomhus om det inte är helt vindstilla.
Vi gör av med flera flaskor per säsong, men då är det 6 hästar.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 169
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
666
Hemmet Blöh, nu behöver jag bukes hjälp! Har i en vecka vaknat till eller t.o.m av att det luktat illa i mitt sovrum från badrummet som ligger...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 339
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp