Cheyenne Barefoot

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 278

jos

Trådstartare
Har läst en del om sagda sadel och tycker att det mesta låter väldigt bra, och jag är väldigt sugen på att låna hem en på provning. Innan jag gör det skulle jag dock vilja ha de svar jag inte hittat än så länge.

Jag rider en c-ponnykorsning med arab i sig, han är rund med ganska kort rygg. Kan jag använda Barefoot på honom? Ridningen vi talar om är framförallt bus och mys i skogen.

Hoppa ska man inte göra har jag förstått, men hur är det med lättridning? Och fältsits i exempelvis uppförsbackar?

Övriga synpunkter och åsikter är också välkomna, jag återkommer säkerligen med fler frågor.. Tack.

Sv: Cheyenne Barefoot

Jag har provat både Barefoot och Torsion dressage. Jag köpte en Torsion kan jag säga! De ser mycket lika ut, men känns väldigt olika. i Barefoot upplevde jag att det var mycket brett att sitta och jag fick kämpa för att få skänklarna intill hästen. Den kändes lite tjock och klumpig helt enkelt. Stigläderfästen satt längre bak än på Torsion och på båda sadlarna sitter stigläderfästena längre bak än på en engelsk sadel. På Barefoot satt de för långt bak tyckte jag (det kan vara så att det går att ändra på nyare Barefootsadlar). Fördelen om de sitter långt bak är att det blir väldigt lätt att stå upp i sadeln i tex galopp och uppförsbackar. När de satt väldigt långt bak som på Barefootsadeln var det svårare att rida lätt i trav utan att slå låren i framvalvet. Där tycker jag att Torsion har hittat en gyllene mellanläge där det är mycket bekvämt i alla gångarter och lätt att stå i sadeln. På Torsion dressage finns knästöd som inte fungerar om du vill rida med ganska korta/normala läder. De är gjorda för dressyrlängd! De är inte ivägen om lädren är kort tycker jag men de gör ingen nytta då. Då skall man nog prova någon annan modell av Torsion. Jag tycker du skall försöka prova båda märkena. Jag var skeptisk till det högre priset för Torsion innan jag red i den, men jag tycker absolut det var värt de pengarna! Dessutom är Torsions pad bättre anpassad till sadeln i formen än Barefootens pad som är lite för stor till sadeln och har en smalare kanal än Torsions.
Vi busar i skogen, rider lite dressyr och tävlar distans. Det funkar den super till! :banana:

Hoppas det var till någon hjälp!

Tack så mycket, jag ska absolut kolla upp torsion också! :)

Jag tyckte Barefooten var värdelös ärligt talat! :(

Den är som skrivet bred att sitta i.
Jag tyckte den var sladdrig och instabil. Jag hade den tillhörande padden och den gav väldigt lite tryckfördelning och hade en alldeles för smal kanal för ryggraden.
Min häst utvecklade "motmuskler" bakom sadeln ganska snabbt. Dessutom var underredet svårt att rengöra med allt sitt ludd!

Tacka vet jag en mer stabil bomlös sadel med ordentlig tryckutjämning och bred kanal! :banana: (Ex Star Trekk)

Ojdå. Det lät ju inte alls bra, haha.. Jag ska kolla upp star trekk också. Är sadeln sladdrig känns det som jag lika gärna kan fortsätta rida barbacka..

Om det är nån med bra erfarenhet av barefootsadeln skulle det vara kul att höra sånt med.. :angel: Annars kommer jag aldrig ens låna hem och prova, vilket jag verkligen vill.. De andra sadlarna var en aning dyra med tanke på att de inte ska användas så fruktansvärt ofta ändå.

Jag har 2 barefoot sadlar. Cheyenne och Nevadan. Båda är suveräna. Inte alls sladdriga o instabila. Man kan rida lätt i mina iaf. Jag har inte märkt vare sig ömhet eller mer tryck nånstans.
Klättrar gör jag o busar o hoppar små skutt nångång ibland. Det går lysande. Att man sitter brett är inget jag märker av. Lika som att sitta barbacka i stort sett. I bredd sett då.
:D

Tack, nu fick jag lite pepp i alla fall. :D Då ska jag nog våga låna hem en ändå..

Klart du ska våga :D

De som testat mina blir lyriska.

Men det gör inget att den är bred, jag rider som sagt på en c-ponny.. :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka