Bukefalos 28 år!

chihuahua ätit kycklingben

CurlySue

Trådstartare
Min chihuahua och border collie skäller alltid ute när de vill in igen men i tisdags var de ute längre än vad de brukar.
jag öppnade dörren för att ropa in dem men såg att de hade slitit upp en soppåse som stod på trappan och där i gottade de sig båda två... tänkte inte så mycket på det utan sa till dem. (trodde ju inte att killarna lagt kycklingen i den påsen)

senare sen skulle min sambo och lillebror åka in till stan och chihuahuan ville så gärna med så han åkte med dem i bilen. sen när de var på G hem kännde de att det började lukta starka kryddor.. de såg då att hunden hade spytt upp TVÅ HELA kycklingvingar!!!

han brukar sällan tugga utan han sväljer som en orm/krokodil och fort :crazy:

därför är vi noga med att ge honom små matbitar, en gång tappade vi en köttbulle på golvet och hann inte ta upp den innan han kom och svalde den hel..

så jag kan tänka mej hur han har stress svalt kycklingbenen pga att border collin oxå var med i soppåsen..

vi köpte en färdiglagad kyckling som var upp delad som man värmde i ugnen.
den var så slibbig så vi åt typ inget av den. så kycklingvingarna han spydde upp hade vi inte ätit på... tänk er en liiiten hund som får upp hela kycklingvingar!

han spydde även lite på natten. de var inget i spyan utan bara galla.
inatt spydde han galla igen..
han är även lite off, hängig ibland pigg ibland.

grabbarna berättade ju inte för mej att han hade spytt i bilen, de sa de idag när jag sa att jag tyckte han betedde sig konstigt och hade spytt galla på nätterna..:(
jag är jätte rädd och orolig nu! killarna fick en hel predikan utav mej när jag fick reda på det, men de visste ju inte.

tänk om han har kvar ben i magen?? kanske revbenen..
hur illa är det egentligen när en hund ätit kycklingben?
jag har hört att de kan vara jätte farligt?

ska ringa veterinären i morgonbitti.
 
Sv: chihuahua ätit kycklingben

Risken är ju att det kan bli vassa splittror av tillagade kycklingben. Hur det påverkas av att det är såpass länge sen hunden åt kycklingen vet jag inte, men för att skydda magen mot det vassa kan man ge sparris.
 
Sv: chihuahua ätit kycklingben

kan man ge sparris till hunden nu när han åt kycklingen i tisdags kväll?

han är inte riktigt sig lik, hängigare.

när jag inte visste om detta har jag inte haft koll på hans avföring och det han spydde upp inatt slickade han upp så hann inte se färgen på spyan..
 
Sv: chihuahua ätit kycklingben

Om han är allmänpåverkad skulle jag kontaktat vet. för att eventuellt röntga hunden.
 
Sv: chihuahua ätit kycklingben

Det skulle jag också göra, särskilt om hunden fortsätter kräkas två dagar efter händelsen. Jag skulle inte våga chansa på att det "bara" handlar om gastrit och/eller enterit efter kycklingmåltiden.

CurlySue: Ring närmaste akutmottagning och fråga om råd!
 
Sv: chihuahua ätit kycklingben

har ringt veterinär men fick lämna namn och telefon nr så de ringer upp.

typiskt att soppåsen inte kom längre än till trappan och inte till tunnan... :(

är det någon som vet hur lång tid det tar innan symtom visas? och vad för symtom?

visst han spydde i förgår natt och denna natten men när blir det akut? blod i avföring eller i spyan?

det har ju gått 2 dagar. tänk om de är försent om det har fastnat något?
 
Sv: chihuahua ätit kycklingben

Det är just kräkning (särskilt på fastande mage) och att hunden är hängig och inte äter som är symtom på att något kan vara galet, dvs. att ben har fastnat i tarm/mage. Det är symtom som man måste se upp med.

Hoppas att det går bra för den lilla krabaten!
 
Sv: chihuahua ätit kycklingben

En av mina hundar snodde kycklingben för några år sedan. Eftersom jag ringde veterinären en liten stund efter han ätit så räckte det med att ge honom sparris. Han fick enbart sparris (burksparris) i 3-4 dygn. Jag märkte ingen skillnad på honom och benen kom ut rätt väg, han var lite lös i magen bara.

Eftersom det har gått så lång tid och hunden är allmänpåverkad hoppas jag att veterinären röntgar. Hur är det med vätska? Får han behålla det han dricker? Lyft lite lätt i nackskinnet och se om det faller tillbaks snabbt. Om det står kvar uppe eller går tillbaks väldigt sakta är hunden uttorkad. Om den är det så hade jag åkt in direkt, det kan bli jättefarligt (läs fara för livet) annars.
 
Sv: chihuahua ätit kycklingben

pratat nyss med en veterinär och hon tycker att jag ska vänta till imorgon och se hur han är då.
hon tyckte inte att han hade jätte stora symtomer... hade han spytt mer och på dagarna hade det varit värre.

dpmatte: han åt förut och jag satte vattenskålen framför honom så han drack lite. jag vet inte hur mycket han har druckit för border collin dricker ur samma skål. kände på nackskinnet på honom men tycker att det syns/känns dåligt för det är där han har mest långt hår.. så finns det ett annat ställe man kan testa på?

avföringen har jag inte sett än så nu får han ha koppel på sig så jag ser. sambon har varit ute med honom idag med då har han inte gjort något.
 
Sv: chihuahua ätit kycklingben

jo jag skulle även ge honom skonkost och inte hans vanliga mat. korkad som jag är frågade jag inte vad det var för sorts mat....:(
tänkte fråga henne men då sa hon något annat som jag började tänka på sen när vi väl la på så tänkte jag Jädrans! glömde ju fråga...

så någon som vet vad skonkost är?
 
Sv: chihuahua ätit kycklingben

Jag tänker risavkok, kokt kycklig och kokt vit fisk.

Edit: Kokt ris verkar vettigare än risavkok eftersom hunden fick äta.
 
Senast ändrad:
Sv: chihuahua ätit kycklingben

Min hund är liten och äter ofta kycklingben, jag vet inte hur ofta men antagligen i snitt en gång i veckan. Vi har ju hönor och hälften av de som kläcks är tuppar som åker i grytan vad det lider, resterna har i alla år åkt ut i kompost eller gödselstad så även om jag skulle vara extremnoga nu med att inte slänga tupprester den vägen så finns det så det räcker och blir över gömt i marken lite här och där.
 
Sv: chihuahua ätit kycklingben

Hade jag varit dig hade jag åktin direkt och röntgat hunden, bättre en ång för mycket än för lite. Han har ju bevisligen ätit kycklingben och är dålig i allmäntillståndet. Så åk in nu. Sitter det ett ben så kan det gå riktigt illa. Jag vet en jack russel som dog av samma skäl.
 

Liknande trådar

G
Hundhälsa Min hund är en chihuahuatik på 11 år. Hon har aldrig tidigare haft några sjukdomar eller varit speciellt sjuk. I tisdags började hon...
Svar
8
· Visningar
1 502
Senast: granebo
·
Övr. Hund 1. Skulle ut med hunden idag (chihuahua) o tog hissen ner, det kommer in en dam på våningen under som börjar klappa min hund....o vi...
2 3
Svar
50
· Visningar
12 382
Senast: Misiaczek
·
0
Hundhälsa Jag och min kille tar hand om en rottweiler och en chihuahua åt min moster för hon jobbar så mycket. Vi tar alltså hand om dom ca 5...
Svar
18
· Visningar
4 640
Senast: 0000
·
C
Övr. Hund Hej alla! Våran hund är en dobbis tik på snart 3 år. Hon är själv hemma max 4 timmar på vardagarna och det går alltid jätte bra att...
Svar
1
· Visningar
847
Senast: Modett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp