chihuahua hjärta rottweiler och schäfer?

Sv: chihuahua hjärta rottweiler och schäfer?

Riktigt så enkelt är det inte. Jag vet som sagt fler än en som stolt skrutit över att hans hund minsann aldrig skulle våga titta åt en löptik i ägarens närhet. Så kom då dagen när den fina hanen skulle para en lika fin tik och det blev bara pannkaka av det för hanen visade inget intresse. Han vågade inte göra ett dugg så länge föraren var i närheten. Nästa löp fick hanen åka till tiken direkt löpet började och bo där utan sin husse tills löpet var över. I andra fall har det inte blivit någon parning alls.

Min hane går att kontrollera även i höglöpande tikars närvaro, men jag skulle inte direkt lita på honom om han gick lös med en löptik hemma. Det krävs bara några sekunder för att en parning ska ske.
 
Sv: chihuahua hjärta rottweiler och schäfer?

Jag hade en vuxen chihuahua hemma i några dagar, min schäfer va då ca 9 månader, och jag kan säga att jag var LIVRÄDD att den lilla skulle bryta nacken av sig. Visst var min jättesnäll och försiktig, men tänk vad 22 kg kan göra mot 2 kg :grin:

Jag har en schipperke och min far har en gråhund. Gråhundstiken är väldigt burdus och "hårdhänt" och har alltid varit, dessutom snarare i jämtesize än gråhundsize. Ganska dålig kroppskontroll har den också. Även om min schipperke var vuxen när gråhunden köptes samt att schipperke är en väldigt robust hund så ÄR det ändå +20 kg mot 6 kg.
Min schipperke flyger som en vante när gråhunden kommer farande för att "leka" och man får alltid ha koll på dem. Jag skulle ALDRIG utsätta henne för två unghundar av schäfer resp rottissize, än mindre om hon vägde 4 kg mindre...:crazy:
 
Sv: chihuahua hjärta rottweiler och schäfer?

Du ska vara väl medveten om att dina tikar mycket enkelt kan skada din chi hane, blir en chi trampad av rottis/schäfer kan jag garantera skada.

Har själv en schäfertik och dessutom en liten westie. Skillnaden är att westien är väldigt robust, men min tik kan i all sin iver kliva över honom/stöta till honom. Jag förstår inte riktigt hur du ska hålla hundarna? Utan att mena elak så tycker jag att det är oschysst att utsätta en liten chihuahua för sådana uppenbara risker.:(

Ja, två ettåriga brukhundar som brottas eller jagar kan lätt råka trampa eller knuffa till en chi så att den blir mos.
Min lilla är större än en westie och min stora försöker verkligen undvika att göra illa honom - Den lilla blir komplett rabiat om man blir trampad eller knuffad - men det hände ändå titt som tätt att den lilla råkar bli klämd, trampade eller knuffad.
En hund som väger fem gånger mindre än min lilla och som är betydligt ömtåligare skulle jag definitivt dra mig för att ha i närheten av två stora unghundar.
 
Sv: chihuahua hjärta rottweiler och schäfer?

Chihuahua är ju heller inte kända för att vara så "hållbara"... :grin: Även fast folk säger att det fungerar skitbra med stor och liten hund, så säger jag nej till chihuahua + brukshundar. Min funkar skitbra med mammas dvärgpudel, men där är man med i svängarna och låter dom aldrig leka själva. Jag vet inte om jag skulle våga utsätta en sån liten för 2 stora unghundar...
 
Sv: chihuahua hjärta rottweiler och schäfer?

Jag är väl medveten om vilka risker det finns. Men jag har pratat med både nära och uppfödaren. Hon själv har chihuahuaer, irländsksetter och grand danois. Så hon vet hur jag menar. Jag kommer aldrig sätta chihuahuan i något läge där dom stora hundarna leker hårdhänt bredvid honom.

Anledningen till att jag skaffar tre hundar med så kort mellanrum. Den har jag faktiskt inget svar på. Men jag skulle aldrig ta mig till någonting jag inte skulle klara av. Så jag vet vad jag gör. Det är mycket jobb, men det är också ett jobb jag njuter av till max. Jag vill att mina hundar ska växa upp tillsammans. Och just nu har jag all tid i världen så det passade bra att skaffa dom med kort mellanrum. Nu säger jag inte att jag inte kommer ha tid om ett år. För det kommer jag. För min arbetsplats ligger bara 10min ifrån mitt hem.
 
Sv: chihuahua hjärta rottweiler och schäfer?

Dom kommer självklart vara separerade!

En fråga vad är "HELT OT och KL!!" ?
 
Sv: chihuahua hjärta rottweiler och schäfer?

Men snälla du, HUR i allsin dar ska du kunna se till att ALDRIG utsätta chihuahan för dina två stora hundars lek? Ska du lyfta runt på den tills den blir gammal o dör? Nej du, gör dig själv en björntjänst och skaffa ingen chihuahua, åtminstone inte fören om några år när dom andra vuxit till sig och mognat.
 
Sv: chihuahua hjärta rottweiler och schäfer?

Är inte det lite inhumant att chihuahuan ska tvingas bort från flocken bara för att de andra hundarna är för stora?
Jag tror att det är jobbigare med en liten hund och två stora drullsar än vad du inser.

Dessutom undrar jag stilla, som egentligen inte har någonting med det här att göra och det är inte i aklagande ton jag frågar, men varför ska du ha en liten mer eller mindre "meningslös" hund när du har två brukshundar? Vad ska du göra med chin som du inte kan göra med de stora?
 
Sv: chihuahua hjärta rottweiler och schäfer?

Jag är väl medveten om vilka risker det finns.

Hur i hela fridens namn kan du då komma på tanken att skaffa en chinhuahua?
Det räcker ju att den stora hunden lägger tassen över ryggen på den lilla för att det ska kunna gå riktigt illa..
 
Sv: chihuahua hjärta rottweiler och schäfer?

Som sagt, jag vet vad jag ger mig in på.
 
Sv: chihuahua hjärta rottweiler och schäfer?

kl

Fast det är faktiskt en hel del som har chis och stora hundar, Unos uppfödare hade tex även en doberman och en dogo argentino unghund när de hade Unos kull. Viktigast är att ha pli på hundarna, innomhus är det inga problem, för personligen vet jag ingen som tillåter hundarna att röja runt innomhus. Endel separerar på hundarna med ex en grind när de inte är hemma dock.

Stor-Uno och Lill-Uno
29563005.jpg

29563006.jpg


Jag skulle inte tveka att skaffa en stor hund trotts att jag har chi, vilket nog nästa hund kommer att bli. Fast skulle nog inte rekomendera att skaffa tre hundar så tätt på varandra.

liten mer eller mindre "meningslös" hund

Det var väll ändå lite onödigt formulerat...
 
Sv: chihuahua hjärta rottweiler och schäfer?

Ainon, jätte fina bilder. :)


Hur gammal jag är, jag är 19.
 
Sv: chihuahua hjärta rottweiler och schäfer?

Ok. Men du, när jag var 19 så trodde jag verkligen att jag hade allt på det klara med vad jag ville, och nu nästan 4 år senare så har det ändrats radikalt. Varför dra på dig mer "problem" än nödvändigt. Det känns inte riktigt som att du insett hur mycket jobb det krävs att ha 2 brukshundar, som förmodligen kommer att bli jävligt jobbiga om några månader.
 
Sv: chihuahua hjärta rottweiler och schäfer?

Du, jag har växt upp med brukshundar hela mitt liv. Och ett djur skulle aldrig, aldrig bli ett "problem" som du uttrycker det! Djur överhuvudtaget är min passion och någonting som jag alltid vetat att jag ska ägna mitt liv åt. Och jag vet exakt hur mycket jobb det är. Så kom inte och säg att mina hundar bara är något som jag tycker är "kul" just för tillfället.
 
Sv: chihuahua hjärta rottweiler och schäfer?

Det har jag väl aldrig påstått heller, jag påstod bara att det händer väldigt mycket i den åldern. Jag tror inte alls att du har hundarna för att du tycker det är kul för tillfället, men att köpa på sig 2 st brukshundar i samma ålder är nog att bädda för problem. Då spelar det ingen roll hur länge du håll på.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 290
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 693
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 185
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp