Chipmärkning av uppstoppad fågel?

MonteRose

Trådstartare
Nån här som vet hur man bär sig åt för att få en uppstoppad fågel chipmärkt?

Har ärvt en fågel och förstått att om jag vill sälja den så måste jag ha ett CITES-intyg och för att få det så är det bäst om fågeln är chipmärkt.

Har mailat jourhavande biolog på Naturhistoriska Riksmuseet men ej fått svar än.
 
Sv: Chipmärkning av uppstoppad fågel?

Det är Jordbruksverket som hanterar den här sortens frågor.

info här:

http://http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hotadeartercites/uppstoppadefaglarochfagelprodukter.4.3a3862f81373bf24eab80003758.html

CITES-intyget kostar 350 kr.

Men snälla, avstå från att försöka få ett CITES-intyg, och att sälja fågeln. Släng den i lämplig container på återvinningsstationen istället, det gjorde jag!

Varje uppstoppat djur som som det handlas med, och som används som "trevlig inredningsdetalj", skapar en potential för att öka intresset för uppstoppade djur.
Eftersom det anses häftigast att ha det mest ovanliga djuret, så bidrar varje köp/försäljning till att uppmuntra till tjuvjakt (och efterföljande "uppstoppning") av utrotningshotade arter.
 
Sv: Chipmärkning av uppstoppad fågel?

Din länk funkar tyvärr inte fastän jag tagit bort ett http:// men jag tror att det är ett ställe jag redan varit inne på och försökt läsa mig till vad jag behöver veta.

Har hittat kostnader samt blanketter som ska fyllas i.

Jo, ett alternativ är att destruera den och det kanske är det mest rätta men jag är kanske lite närig då jag förstått att fågeln är värd en del pengar. Det är en kungsörn.

Jag har googlat efter konservatorer i skåne men här verkar inte finnas någon.
 
Sv: Chipmärkning av uppstoppad fågel?

Jag slängde tre st rovfåglar (fiskgjuse, duvhök, sparvhök) samt en Uggla (Berguv) som jag fått i arv. Allesammans var monterade under 1930-talet. En urblekt Gräsand fick gå samma väg. Det hade säkert gått att få ett antal tusenlapar för dessa fåglar.

Med tanke på att det finns alldeles för många personer som är beredda att döda för att tjäna pengar på utrotningshotade djur genom allt från äggsamlande till illegal jakt och senare montering, så kände jag att det var rätt att göra, även om det hade varit möjligt att få ett CITES-intyg för dessa fåglar.

Dessutom har jag rejält svårt för samlingar med jakttrofeer och/eller uppstoppade djur i hemmet. Jag ser helst djuren levande i naturen, alternativt som föremål för jakt på vår gård UTAN trofehämtning (jakt gäller i synnerhet vildsvin :devil:).
 
Sv: Chipmärkning av uppstoppad fågel?

Jag tycker det är respektlöst mot en antik uppstoppad fågel att destruera av moraliska skäl. Ja egentligen respektlöst mot hela arten ifråga- utrotningshotad eller ej. Precis som när det gäller gamla pälsar så anser jag att man brukar och återbrukar tills det som är kvar är så slitet att det inte kan användas längre..

Samma resonemang som att det är respektlöst att slakta ett djur och så bara äta tex filen och slänga resten....

HAR man haft ihjäl ett djur så ska det banne mig användas till sista smulan & så länge det bara går.

En uppstoppad fågel vittnar ju dessutom om mänsklighetens dumhet- att döda ett djur för att ha det som prydnad. Undantaget självklart när man gjorde preparat av djur i forskningssyfte FÖRR när det inte fanns alternativa metoder.
 
Sv: Chipmärkning av uppstoppad fågel?

Att jämföra en päls med ett uppstoppat hotat djur är att gå lite långt tycker jag.

Att använda gamla pälsar tills de är sönderslitna kan jag förstå, men att fortsätta handeln med uppstoppade hotade arter är något helt annat (även om de må vara lagligt med intyg från CITES).

Men visst kan även jag hålla med om att det är synd att bara destruera den. Jag hade kollat med muséer om jag kunde få donera fågeln.
 
Sv: Chipmärkning av uppstoppad fågel?

Att använda gamla pälsar tills de är sönderslitna kan jag förstå, men att fortsätta handeln med uppstoppade hotade arter är något helt annat (även om de må vara lagligt med intyg från CITES).

Men om de fåglar som redan finns uppstoppade och som säljes med citesintyg får cirkulera så länge de är hela och fina då minskar ju risken att nån köper en olaglig fågel. Troligen blir också en antik uppstoppad fågel billigare än en dito tjuvjagad dvs en samlare väljer hellre en begagnad fågel så att säga om den är i bra skick.

Sedan finns ju också ett alternativ - man kan använda en plastfågel om man klistrar fjädrar på för att efterlikna äkta fåglar, och återanvända fjädrar som fåglarna tappar vid ruggning ( tex då från fåglar på djurparker). Jag har nåt i den stilen som ska föreställa nån kråka eller korp. Den är i plast och man har klistrat på svartfärgade fjädrar ( antagligen från höns eller nåt) ser faktiskt realistisk ut. ( Införskaffades som teaterrekvisita för en himla massa år sedan..)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 418
Senast: geting
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 973
Senast: Lhas
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 269
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp