• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Lillan09
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 5 020
L

Lillan09

Min chiuaua darrar väldigt mycket (valp) på 8 månader.
Har pratat med uppfödaren x antal ggr. Frågat om den fryser men uppfödaren säger nej, hundarna gör de när dom är små.

Stämmer detta?? Jag tycker det ser ut som att hon fryser och brukar lägga på hennes täcke tills hon slutar darrar/fryser. Vovven är en korthårig bäbis med:p

Sv: chiuaua

Slutar hon darra när du lägger på henne ett täcke fryser hon antagligen! Men annars är det inte särskilt ovanligt att korthåriga (små) hundar darrar en del, t ex Whippet brukar göra det i förebyggande syfte, för att hålla värmen helt enkelt.

Ja, hon slutar när jag lägger på det. Men tycker det är så konstigt att uppfödaren säger att hon inte gör det.

Hej

Kan säga av egen erfarenhet att de flesta små chihuahuor jag träffat (oftast korthåriga) darrar ofta. Ju mindre de är desto svårare har de o hålla värmen. Min vuxna chihuahua på 1,2kg darrar oftare än han inte gör det. Men det är inte alltid han gör det pga kyla, han darrar alltid om han vill ha nåt. Vill han ha mat, eller hjälp med att gå ner från soffan, eller vill ha min uppmärksamhet, är upphetsad, eller vill gå ut...så darrar han :p Jag var också väldigt orolig i början då jag träffat chihuahuor som inte gjorde så. Men var på hälsokontroll med honom, pratat med uppfödaren, o läst mycket på nätet...och det är tydligen inget allvarligt att bry sig om :) Så tror faktiskt inte det är något du behöver oroa dig över :)

Hej!

Min chihuahua darrar också, slutar när hon får ett fleecetäcke eller ligga hos mig.

Susanne.

Okej, då fortsätter ja att har täcke på lillen när hon darrar :)

Glöm inte att många chihuahuaor darrar när de är exhalterade också. När mycket händer börjar många vavvor darra.

Glöm inte att många chihuahuaor darrar när de är exhalterade också. När mycket händer börjar många vavvor darra.

Är nog inte bara vavvor,min 30 kilos klump darrade som ett asplöv i går inne på granngården! :angel:

TS: Håller med dom andra,ifall den slutar darra när du lägger på täcke,så låt den ha ett litet täcke på sig när den darrar. Och att dom darrar verkar som sagt vara vanligt,våran förra grannes vavva darrade jämt! :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 376
Senast: Zoya
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 804
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 926
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 629
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Dalmatiner