Empalie

Trådstartare
Håller för tillfället på att spara ihop till en ny transport och jag tänkte att det ändå är lika bra att köpa en splitterny när man ändå håller på! Jag hoppas på att få ca 20 000 för min gamla.
Det finns ett ställe som säljer hästtransporter nära oss och de säljer framförallt alla Christ modeller, de släpen tycker jag är kanonfina ch jag vill gärna ha ett i helglasfiber men det är verkligen en djungel av modeller och massa tillbehör. Nu behöver jag råd vad jag ska välja. Har tänkt mig en prisklass runt 60 000!
Har ni andra förslag är de också välkomna!

Sv: Christ???

Jag har en Christ Comet som jag köpte helt ny hösten -06. Den har använts väldigt mycket (1-5 dgar/vecka) och är fortfarande som ny! Det enda jag retar mig på är att det är väldigt lite plats framför hästen pga sadelkammaren. Är trångt att tränsa i släpet. Annars ligger det mycket bra bakom bilen och är väldigt användarvänligt.

Jag köpte ett cheval år 07. Modellen heter 2004 och är helt i glasfiber med sadelkammare. Jag är jättenöjd med släpet och framförallt med servicen och kontakten med återförsäljaren. Ett handtag gick sönder på min transport pga dörren blåste upp kraftigt när det var blåsigt ute. Jag ringde och sa vad som hänt och fick genast hemskickat ett nytt handtag.
Mitt släp har gott om plats framför hästen trots dadelkammaren, men sadelkammaren är också ganska liten.

Jag tror nog att ett svenskt märke är av lite bättre kvalitet, men jag är ändå glad att jag köpte min transport, den passar mina behov bra och dessutom är den snygg! Hästarna har gott om plats (stort halvblod på 170 )och luften är bra inne även om det är varmt ute.

KL

Har också en Christ Comet och säger samma sak - rejält , hållbart, fint släp som ligger jättebra efter bilen och som hästen åker väldigt bekvämt i.
den inbyggda foderkrubban och sadelkammaren är smidiga, lite trångt att tränsa inne i trailern som sagt, men min häst som tyckt det varit jobbigt att åka transport förr, pga att han inte gillar trånga utrymmen, åker som en prins i denna.

Rekommenderar den varmt! :bow:

Använd sökmotorn så hittar du många gamla trådar om Christ där du kan läsa om för- och nackdelar med det märket och olika personers erfarenheter.

Jo, men det var längesen det fanns en Christ-tråd! Kansk finns nytt folk på forumet som inte har skrivit i den gamla tråden.

Olika märken. Cheval är franskt, Christ tyskt/polskt.

Har ingen själv, men var inne på att köpa en... det som gjorde att jag inte gjorde det var rullgardinen bak (som jag vet att man kan beställa i en hård lucka) och sen att väggarna är så himla tunna. Måste låta hemsk i dem för hästarna.
Köpte en star sen, och är väldigt nöjd :love:

Min har inte ett dugg tunna väggar - snarare väldigt rejäla? :confused: den är från 2000.

ang. rullgardinen tycker jag den är super smidig :D

För dem jag var och tittade på så var väggarna bara ett par cm tjocka. öppnar man skötardörren så ser man det.
Rullgardinen faller varken mig eller min häst i smaken, men det är väl olika!

Menar du kanske glasfiberdelen framför framför bommarna (alltså framdelen på släpet)? Den konstruktionen har nog mer eller mindre alla glasfibersläp.

De väggar som bär upp släpet är däremot mycket tjocka (tack vare plyfastommen som är ingjuten i glasfibret).

Menar du kanske glasfiberdelen framför framför bommarna (alltså framdelen på släpet)? Den konstruktionen har nog mer eller mindre alla glasfibersläp.

De väggar som bär upp släpet är däremot mycket tjocka (tack vare plyfastommen som är ingjuten i glasfibret).

Precis! Tack!

Min har inte ett dugg tunna väggar - snarare väldigt rejäla? :confused: den är från 2000.

ang. rullgardinen tycker jag den är super smidig :D

*trådlån*

Det med rullgardin, under rullgardinen är det någon form av metallgaller eller liknande eller? Och i så fall, får man köra med rullgardinen öppen då? Det känns som om det skulle vara bra att ha möjligheten till "öppen" lucka då jag har en ardenner som i största allmänhet svettas mycket och är lite inne på att köpa nytt släp så fort jag får loss lite pengar.

Nej det finns inget galler, det är en rullgardin.

men det finns ingen lag på att du inte får köra med luckan öppen oavsett.

Se till att det inte blir baksug (mer öppet bak än fram) bara. En av fördelarna med rollon, förutom att den är tyst och lätt, är att du kan ha ett eller två hörn uppvikta, och därigenom anpassa ventilationen bak.

Uppvikta hur då? :) Du råkar inte ha en bild på hur du menar?

En annan fördel med rullgardin är att den är så tyst :laugh:

Ja och det är skönt att den inte fryser fast på vintern. Enda nackdelen jag kan komma på är att den kan vara svår att dra ner om man är kort.

Här är en bild på hur du kan vika upp ett hörn:
christ%20agard%20vent.JPG

Senast ändrad av en moderator:

Har en Christ Champion, total vikt på 2600kg. Fungerar mycket bra, pga av lång produktionstid(pga. av vikten) fick vi låna ett släp gratis hos importören i 2 månader. Det är bra service.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 952
Träning Är på gång att köpa stor häst och budgeten är begränsad. Ponnyerna ska säljas så jag kommer få loss en del pengar, men behöver ändå... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 878
Senast: Ray
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 530
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 466
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Surkål