Bukefalos 28 år!

Cockerpoos ,varför så populära ?eller ?

Jag svarar er alla här :)
Aveln av cockerpoo är jag själv inte insatt i.
Priset handlar förståss om tillgång och efterfrågan, som vid allt annat. Det är kö på valparna och sällan det kommer ut omplaceringar. Sen kan du ju hitta cockerpoovalpar på blocket ibland runt 8000 kr också. Att hålla ett högt pris för ett blandrashund kan givetvis sticka i ögonen på många, men det kan ju också göra att man undviker fel sorts köpare där hunden omplaceras på blocket som 1 åring (vilket ju är ganska vanligt vid somliga andra blandraser).
SKK är givetvis en mycket större och mer trovärdig organisation.
Jag vill också säga att om jag nu har uppfattats syrlig i något inlägg så är inte det min tanke på något sätt, så jag ber om ursäkt för det :heart.

Fast man tar ju 50 000:- och mer för de hemskt paddavlade "Bullyhundarna" och ju dyrare hundar ju oseriösare avel och köpare. De dyraste hundarna kostar runt 150 000:-, kan knapt gå och har kuperade öron.

Det finns seriöst uppfödda, friska raser för 10 000:--15 000:-, så det där med priset håller jag INTE med om. Snarare ser jag att ett överpris attraherar fel folk för det blir en statussymbol.
 
Det är labradoodle eller goldendoodle du menar då va?
Cockerpoo har jag inte sett för över 12 000.

Labradoodlarna är väl mer för ett syfte , de blir ofta vårdhundar och har väl blivit poppis därifrån.
Cockerpoo känns bara som en Hollywoodfluga
var tvungen att googla på både labradoodle och goldendoodle då jag helt missat att det ens fanns. Blir lite konfunderad av bilderna. Varför skaffar man sig inte bara en softi om man vill ha det utseendet? :confused:
 
Antar att min bror gjorde ett fynd när han köpte sin Lurke för ca 2000 spänn. Storpudel, Golden och Flat. Eller är det flaten som drog ner priset?
 
Om cockerpooföreningen vore serös hade de haft sin sk databas över hälsoprogram offentlig med en länk från hemsidan. I dag kan köpare själva inte studera hälsa och linjer i dessa hundar, bara förlita sig på intyg uppfödaren visar upp. Vilket i sin tur innebär att man måste åka hem till var enda uppfödare som finns i linjerna och sitta vid deras kaffebord och studera allt på plats för att sen tacka för sig och gå om något inte ser bra ut. Hur många gör det?
Ett smart sätt att fånga in valpköpare. Få backar när de väl sitter vid en uppfödares fikabord och klämmer på söta valpar.
 
Vad i hela friden såg jag nyss på Google?! Bernedoodle? Verkar finnas alla möjliga doodles där ute.:crazy:
 
Ja det är det jag undrar också.
Som jag sagt innan - argument ett verkar vara en fällfri hund - är inte redan pudel just det ?? :D
Problemet är väl att de av nån anledning inte tycker att pudel passar utan vill ha en hund med egeskaper från den andra rasen. Så blandar man och tror (och ibland påstår) att alla valpar får perfekt pudelpäls och bara de bästa egenskaperna från båda raserna (alternativt bara egenskaper från icke-pudeln).
För det är ju veeeerkligen så det funkar. :banghead:

Jag skulle älska om alla raser jag var intresserad av hade bedlispäls så jag kunde skaffa dem. Men inte fasiken skulle jag få för mig att blanda dem för det! Jag får helt enkelt leva med att bedlis är en av få raser som passar mig.
 
Ja det är det jag undrar också.
Som jag sagt innan - argument ett verkar vara en fällfri hund - är inte redan pudel just det ?? :D
Hade man fött upp pudlar är det kanske bättre att marknadsföra dem som "Poodlepoo" / "Pudelpoo". Typ

"Multigenerations pudel ursprungligen från Frankrike. Fällfri familjehund för lugna hemmakvällar eller till träning och tävling. Går att ställa ut, men bara om man själv vill det. Pälsen på valparna blir lockig och fälfri, går att formklippa eller snagga allt efter tycke och smak! Föräldrarna är friska och välanpassade familjehundar; [insert registreringsnummer till båda eller länk till hunddata/dylikt]. Valparna är registrerade i SKK och du får med stamtavla när du hämtar valpen." :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Idag fick jag reda på att en släkting till mig (med registrerad kennel) har låtit para sin blandrastik som har den värsta mentaliteten...
2
Svar
23
· Visningar
4 252
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp