Blandrasavel

Nu har jag fått veta lite mer.

Länsstyrelsen tyckte ju som sagt att det inte var något fel på tiken, men i samband med deras besök hade valparna flyttats till ägaren av hunden för att de skulle vara där men sen flyttats tillbaka till de som har hand om hunden då tiken blev stressad. Valparna var då ca 2 dagar gamla vid flytten och eftersom det är olagligt att flytta så unga valpar har nu ägaren och de som haft hand om hunden hamnat i polisregistret och väntar nu på vad som hända skall. Troligtvis böter.

Naturligtvis ser de nu detta som mitt fel för om jag aldrig anmält och länsstyrelsen inte kommit dit skulle de inte blivit påkomna. De säger också att de inte visste om att man inte fick flytta så unga valpar... men bör inte ägaren till hunden som har kennel veta om detta? Har man inte som skyldighet att som kennelägare veta om alla regler som gäller?
 
Men vilka trasselmänniskor... Självfallet har man som hundägare en skyldighet att hålla koll på regler och lagar och tar du valpar så blir det ju mer att hålla koll på, försöker man dessutom smita undan allt ansvar hela tiden så blir det ju jäkligt svårt för annat folk att informera och berätta vad som gäller på annat sätt än med polisanmälningar när de upptäcker hur allt står till... :banghead:
 
Jag fick ett brev från hundägaren idag som inleds med:

"Först o främst konstateras att din förmåga att kunna bedöma hundars lämplighet för avling, är mycket låg." :meh:

Hon skriver också att min anmälan kan ses som obefogad eftersom länsstyrelsen inte hade någonting att anmärka på. Och att hon överväger att anmäla mig för detta OM jag inte ger henne en uppriktig ursäkt och 1600:- som hon krävs på att betala för utredande personals kostnader.

Hon tror att jag har anmält henne därför att vi har en mindre dispyt angående en hund jag tog över från henne för några år sen. Jag stod för alla veterinärräkningar som behövdes då hunden hade mycket allergier där det krävdes veterinärvård som hon inte hade gått till veterinären för då hon inte ansåg att det var något problem. Jag förväntade mig aldrig att få tillbaka dessa pengar och det var heller inte en överenskommelse mellan oss. MEN hon tog också alla pengar som kom tillbaka från försäkringsbolaget eftersom hon ansåg att de var pengarna jag var skyldig henne som köpesumma på hunden. Jag tyckte istället att det räckte med de 10.000++ jag lagt ut på veterinärkostnader för att "köpa" hunden. När dessutom inköpspriset på hunden var 5000:-. Men som sagt har jag lagt de där bakom mig och det hade absolut ingenting att göra med denna anmälan. Jag tyckte helt enkelt inte att tiken är lämplig att gå i avel... och det är hon inte heller. :banghead:
 
Jag fick ett brev från hundägaren idag som inleds med:

"Först o främst konstateras att din förmåga att kunna bedöma hundars lämplighet för avling, är mycket låg." :meh:

Hon skriver också att min anmälan kan ses som obefogad eftersom länsstyrelsen inte hade någonting att anmärka på. Och att hon överväger att anmäla mig för detta OM jag inte ger henne en uppriktig ursäkt och 1600:- som hon krävs på att betala för utredande personals kostnader.

Hon tror att jag har anmält henne därför att vi har en mindre dispyt angående en hund jag tog över från henne för några år sen. Jag stod för alla veterinärräkningar som behövdes då hunden hade mycket allergier där det krävdes veterinärvård som hon inte hade gått till veterinären för då hon inte ansåg att det var något problem. Jag förväntade mig aldrig att få tillbaka dessa pengar och det var heller inte en överenskommelse mellan oss. MEN hon tog också alla pengar som kom tillbaka från försäkringsbolaget eftersom hon ansåg att de var pengarna jag var skyldig henne som köpesumma på hunden. Jag tyckte istället att det räckte med de 10.000++ jag lagt ut på veterinärkostnader för att "köpa" hunden. När dessutom inköpspriset på hunden var 5000:-. Men som sagt har jag lagt de där bakom mig och det hade absolut ingenting att göra med denna anmälan. Jag tyckte helt enkelt inte att tiken är lämplig att gå i avel... och det är hon inte heller. :banghead:
Fortfarande heja dig och stå på dig!:bow: Och kudus att du ändå varit så öppen - men när det gäller sådana här människor är det enligt mig anonyma anmälningar som gäller

PS skicka i framtiden skärmdumpar från Blocket till Skatteverket :devil:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 927
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 741
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 463
Senast: Gnist
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är inne på att köpa en omplacering men vill först se mig för vad som gäller med tidigare köpeskontrakt. Nuvarande ägare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 751
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp