Cockerpoos ,varför så populära ?eller ?

Med aussie har jag mest sett aussie/labrador-blandningar. För det är väl så det funkar? Blandar man in lite labbe blir det väl soffpotatisar av valparna? Och inte bara det, soffpotatisar med snygga färger och blå ögon! :banghead::yuck:
 
Nån corsoodle har jag i alla fall aldrig sett - prisa herren!
(Poorso?)

Edit: Canoodle förstås! ... Fanken, det finns det garanterat en marknad för. :meh:
Här är en Canedor i alla fall.

LabradorCorsoRetrieverCaneItalianoHybridDogsMolly2YearsOld1.jpg



http://www.dogbreedinfo.com/l/labradorcorso.htm
 
Hade man fött upp pudlar är det kanske bättre att marknadsföra dem som "Poodlepoo" / "Pudelpoo". Typ

"Multigenerations pudel ursprungligen från Frankrike. Fällfri familjehund för lugna hemmakvällar eller till träning och tävling. Går att ställa ut, men bara om man själv vill det. Pälsen på valparna blir lockig och fälfri, går att formklippa eller snagga allt efter tycke och smak! Föräldrarna är friska och välanpassade familjehundar; [insert registreringsnummer till båda eller länk till hunddata/dylikt]. Valparna är registrerade i SKK och du får med stamtavla när du hämtar valpen." :D
Folk skulle säkert gå på det. Sen skulle dom gå runt och skryta om deras poo som är så exklusiv :banghead: men det vore ju helt klart värt att pröva, om inte annat så för att få sig ett gott skratt över hur korkade folk är :D
 
Trots att jag har en trimras och 3 schäfrar som hårar som f*n just nu så skulle jag inte vilja ha en poopäls att slåss med ett helt hundliv. De ser oerhört opraktiska ut i de där lockiga mjukispälsarna.
 
Anledningen till att det är flera års väntetid på Cockerpoos, Cavapoos osv är helt enkelt att det är väldigt bra avel och ofta väldigt trevliga hundar.
Om ni tittar på avelspolicy i resp förening så ser ni att är mer noga med funktionsmedicinsk testning och kräver bättre resultat än i respektive ras.
Lägg på att de har en öppen stambok och därav kan vara proaktiva vad gäller att ta in nytt blod. Lägg på att de kan använda sig av heterosis-effekten i någon grad.
Jag har vart och föreläst i genetik under många år för rasklubbar och så även för ex Cockerpoo-uppfödare. Jag har inte hittat något sammanhang där uppfödarna är genuint intresserade och kunniga i genetik som hos ffa Cockerpoo-uppfödarna.
Det är väl självklart att det är mer attraktivt med en cockerpoo än en ren pudel eller en ren cockerspaniel om man vill ha en mindre sällskapshund, tänker jag. Andra tänker annat och vill ha sin Cocker eller sin Pudel.
Förhoppningsvist är det mer än en trend att man vågar tänka utanför boxen när våra slutna populationer uppenbarligen blir sjukare och sjukare.
 
Anledningen till att det är flera års väntetid på Cockerpoos, Cavapoos osv är helt enkelt att det är väldigt bra avel och ofta väldigt trevliga hundar.
Om ni tittar på avelspolicy i resp förening så ser ni att är mer noga med funktionsmedicinsk testning och kräver bättre resultat än i respektive ras.
Lägg på att de har en öppen stambok och därav kan vara proaktiva vad gäller att ta in nytt blod. Lägg på att de kan använda sig av heterosis-effekten i någon grad.
Jag har vart och föreläst i genetik under många år för rasklubbar och så även för ex Cockerpoo-uppfödare. Jag har inte hittat något sammanhang där uppfödarna är genuint intresserade och kunniga i genetik som hos ffa Cockerpoo-uppfödarna.
Det är väl självklart att det är mer attraktivt med en cockerpoo än en ren pudel eller en ren cockerspaniel om man vill ha en mindre sällskapshund, tänker jag. Andra tänker annat och vill ha sin Cocker eller sin Pudel.
Förhoppningsvist är det mer än en trend att man vågar tänka utanför boxen när våra slutna populationer uppenbarligen blir sjukare och sjukare.
Jag har väldigt svårt att förstå vad som är attraktivt med en sjukt jobbig päls och varför just en blandning av cocker och pudel skulle vara intressant. Själv skulle jag självklart köpa rasrent om något av alternativen var aktuella.
 
1. Lägg på att de har en öppen stambok och därav kan vara proaktiva vad gäller att ta in nytt blod. Lägg på att de kan använda sig av heterosis-effekten i någon grad.

2. Det är väl självklart att det är mer attraktivt med en cockerpoo än en ren pudel eller en ren cockerspaniel om man vill ha en mindre sällskapshund, tänker jag.

3. Förhoppningsvist är det mer än en trend att man vågar tänka utanför boxen när våra slutna populationer uppenbarligen blir sjukare och sjukare.

1. Det är ju en fin omskrivning av att avla blandras, att de har öppen stambok.. de HAR ju ingen stambok. De kan kasta in en collie eller en tax oxå om de vill.

2. Varför? Jag undrar ärligt och hoppas på svar :)

3. Fast det där med sjukare och sjukare, var finns bevisen för det? Snarare skulle jag tro att det handlar om en ökad medvetenhet. Alla rasklubbor jag har koll på jobbar för mindre inavel och många har kommit mycket långt, från ganska höga tal till under 1,5-2%, eller var de nu sätter sitt mål. SKK har srd och många länder jobbar internationellt med hälsofrågor och där är Sverige i framkant. Det är inte tillräckligt men en bit på väg och definitivt åt rätt håll. Att som tex labradoodlefolket avla fram en "ras" med frekventa problem med päls/hud, hur är det att göra saker bättre?
 
En gammal skolkamrat som jag har på fejjan köpte i början av sommaren en Cockerpoo. Nu är den till salu. Anledning: Allergi i familjen. Uppfödaren är en sån där som erbjuder handpenningen tillbaka om köparen visar allergi innan valpen hämtas. Nu är den ju asgammal, 14 v så nu får de inte ett öre och inte tar uppfödaren tillbaks den heller :grin:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Idag fick jag reda på att en släkting till mig (med registrerad kennel) har låtit para sin blandrastik som har den värsta mentaliteten...
2
Svar
23
· Visningar
4 206
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp