Comfort food

Och sen finns det de som inte blev trygga och omhändertagna utan fick fixa sånt på egen hand. Alla har inte haft förmånen att få ha det du beskriver.
Men ingen har väl heller sagt att comfort food är nåt som alla har? En del har rätter som de tycker är comfort food, andra inte.

För mig är det nybakat bröd (ska vara en deg på bara jäst, vatten, salt och mjöl, ingen mjölk eller sånt) och pannkakor enligt mammas recept. Pannkakor gör liksom varje trist dag lite bättre. Orsakat delvis av mammas pannkakor, delvis av mycket Rasmus Nalle som liten. Pannkakor är liksom alltid bra.
 
Försöker att inte ha mat/annat ätbart som tröst och liknande.
Jag ser en skillnad mellan tröst och comfort food.

Mat som får mig att må bra har nog inget med tröst att göra? Mera sinnesstämning.

En len mixad grönsakssoppa med broccoli som bas, Eller squash om det är den årstiden.
Egentligen allt som utvecklats från litet frö till makalöst god mat, ute i mitt land.
Då får jag ro och lugn.
 
Men ingen har väl heller sagt att comfort food är nåt som alla har? En del har rätter som de tycker är comfort food, andra inte.

För mig är det nybakat bröd (ska vara en deg på bara jäst, vatten, salt och mjöl, ingen mjölk eller sånt) och pannkakor enligt mammas recept. Pannkakor gör liksom varje trist dag lite bättre. Orsakat delvis av mammas pannkakor, delvis av mycket Rasmus Nalle som liten. Pannkakor är liksom alltid bra.
Särskilt om någon annan steker dem! Men ja, pannkakor är bra.
 
Jag ser en skillnad mellan tröst och comfort food.

Mat som får mig att må bra har nog inget med tröst att göra? Mera sinnesstämning.

En len mixad grönsakssoppa med broccoli som bas, Eller squash om det är den årstiden.
Egentligen allt som utvecklats från litet frö till makalöst god mat, ute i mitt land.
Då får jag ro och lugn.
Jag hade aldrig hört ordet förut och gick på beskrivningen i startinlägget där bla ordet tröst fanns med.
 
Alltså, comfort food = term som används om mat som man blir lite varm och nostalgisk över, och/eller som ger en extra "göttig" känsla att få äta. Typ bästa vännens morsas pannkakor, eller grannens kåldolmar, eller en happy meal.

"Tröstäta" är inte detsamma som comfort food. Där snackar vi andra faktorer och känslor.
 
Antagligen något med pasta/potatis. Så då blir det nog Wallenbergare eller en carbonara, lr hmmm lite mer vardags matigt, fiskpinnar med potatismos, gröna ärtor, massa dill, citron och dansk remuolade sås. Det är mysig & god mat ☺️
 
Jag har svårt att se comfort food utanför det amerikanska begreppet och då är det väl ganska etablerat med "southern cooking" typ friterad kyckling, macaroni cheese, collard greens och så vidare. Jag tror inte att jag har någon egen. Det är det första jag tänker på helt enkelt, trots att jag aldrig smakat de specifika rätter jag tänker på. 😅
 
Det också, men det verkar vara det som dyker upp som comfort food generellt. Det och chicken noodle soup. (Passus: jag har aldrig ätit en god chicken noodle soup.)

Nja? Comfort food upplever jag är ett ganska vitt begrepp, även i dess amerikanska kontext. Om jag bildsöker "comfort food" får jag främst upp olika typer av pastarätter, casseroles/gratänger, friterat, bröd i olika former etc. Söker jag på soul food däremot så kommer det absolut upp typiska maträtter som man kopplar till just amerikansk söder, precis exakt de du tidigare skrev. Jag vill fortsatt påstå att det är två olika termer (men soul food kan givetvis vara en typ av comfort food).
 
Nja? Comfort food upplever jag är ett ganska vitt begrepp, även i dess amerikanska kontext. Om jag bildsöker "comfort food" får jag främst upp olika typer av pastarätter, casseroles/gratänger, friterat, bröd i olika former etc. Söker jag på soul food däremot så kommer det absolut upp typiska maträtter som man kopplar till just amerikansk söder, precis exakt de du tidigare skrev. Jag vill fortsatt påstå att det är två olika termer (men soul food kan givetvis vara en typ av comfort food).
Då har jag kanske blandat ihop begreppen, alternativt tittar på en särskild typ av youtubekockar. :) Det är i alla fall det första jag tänker på.
 
En simpel rätt som mormor gjorde, en som jag fortfarande längtar efter men själv inte lyckas göra. Någon gång har mamma nästan lyckats, men bara nästan.

'Mormorskött' är små tärningar nötkött som steks. Salt och peppar. Serveras med ris och skyn från stekningen. That's it. Hur svårt kan det vara? :cry:
 
Tyvärr blir det nästan alltid att jag köper chips och choklad och vräker i mig allting på en gång.
Äter i övrigt rätt nyttigt men när jag är trött sliten eller mår mentalt dåligt blir det alltid alltid onyttigheter.
 
Jag tänker att comfort food inte handlar så mycket om barndom och sådant, utan om mat som man äter helt utan utmaningar och motstånd. För mig är det tex pasta med pesto (man är lite ur slag samtidigt och vill ha något lättlagat). Men jag fattar så klart att med en ätstörning i bakgrunden, finns det inte alltid någon mat som är helt utan utmaningar.

Comfort food har för mig inte med att tröstäta eller hantera känslor med mat, som en del andra i tråden antyder. Comfort food är bara en del rätter, och man äter comfort food när man ändå skulle ha ätit.
För mig är comfort food sånt som är gött att äta OCH gött att laga. Sånt som man liksom vill laga och äta - varje gång. Så utan motstånd är en bra beskrivning men det handlar inte om att det är snabbt eller lätt - för jag gillar att lägga ned själ, kärlek och hjärta i framställandet av det ätbara.

För mig är comfort food inte lika med onyttigt och halvfabrikat, utan snarare tvärtom.
 
Jag har nog aldrig funderat över en sån sak och har nog ingen sån rätt. Extra trött eller bråttom så hemlagad matlåda från frysen.
 
Comfort food är för mig mormors pannkakor, farfars fiskrätter och hembakt fika, exsvärmors spaghetti och köttfärssås plus skållad limpa, ena avkommans smash burgers. Mina enchiladas och vitkålssallad tror jag är kidsens comfort food.
 
Hmm..
Te och mackor (av något slag).
Kelda tomatsoppa med ostmackor/baguette
Fryspizza
Korv stroganoff

Mer te och mackor?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Efter att ha följt en del trådar så upplever jag det som ganska vanligt att ettåringar äter dåligt. Min son är väl i en klass för sig...
2
Svar
20
· Visningar
8 025
Senast: Freddie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp