Comfort food

För mig är comfort food sånt som är gött att äta OCH gött att laga. Sånt som man liksom vill laga och äta - varje gång. Så utan motstånd är en bra beskrivning men det handlar inte om att det är snabbt eller lätt - för jag gillar att lägga ned själ, kärlek och hjärta i framställandet av det ätbara.

För mig är comfort food inte lika med onyttigt och halvfabrikat, utan snarare tvärtom.
När du säger det. Att tex stå och röra en risotto kan vara både "comfort cooking" och sen blir det comfort food. Men oftast när jag behöver comfort food, är jag för trött/sliten för att riktigt ha något till övers av själen att lägga i matlagningen. Utom just risotto då. Stå där och röra.

Tråkig färdigmat glider inte ner på samma motståndslösa icke-utmanande vis och är alltså inte comfort food (men det är ju en smaksak).

Den tidigare nämnda peston är inte köpt på burk, utan vanlig hemmagjord. Burkpesro glider inte ner motståndslöst i mig.
 
Jodå, jag fattar. Men även konceptet comfort food är kopplat till min ätstörning, dvs det finns inget relaterat till mat som ger mig comfort/trygghet.

Det finns mat jag tycker är god och det finns mat som är nostalgisk men det finns ingen mat som ger mig en känsla av trygghet. Däremot kan ljud och dofter ge den känslan.

Jag har inte heller nagon direkt "comfort food" men har ocksa haft ett lite speciellt forhallande till mat.

Jag har svårt att se comfort food utanför det amerikanska begreppet och då är det väl ganska etablerat med "southern cooking" typ friterad kyckling, macaroni cheese, collard greens och så vidare. Jag tror inte att jag har någon egen. Det är det första jag tänker på helt enkelt, trots att jag aldrig smakat de specifika rätter jag tänker på. 😅

Som @Fruntimber sager sa ar southern cooking "soul food" medan comfort food ar mer det allmanna som du namner; Mac 'n cheese fried chicken (som "the south" definitivt inte har monopol pa) och finns (och har funnits mycket lange) i stort sett over hela USA.
Termen "Comfort Food" var forst sedd 1958. (Tank vad man lar sig nar man googlar:p)

Sa har definierar Merriam Webster dictionary Comfort Food:
"food prepared in a traditional style having a usually nostalgic or sentimental appeal"

Jag tittade ocksa pa ett par andra stallen och det var aven dar definitionen pa "Comfort Food".
 
Men alltså, det finns ju massor med mat som är comfort food, men som egentligen kanske inte är speciellt gott. Mormor gjorde alltid fläskkotletter och kokt potatis med sås, det var skitäckligt då och det är fortfarande ingen höjdare, men nog är det comfort food, tryggt och mysigt.

Samma sak med plättar. Farmor kunde steka hundratals plättar till oss barnbarn och vi hade tävlingar i vem som kunde äta flest. Hon gjorde samma med pannkakor iofs. Det är gott, men det är ju främst en härligt barnslig känsla att få äta plättar.
 
Men alltså, det finns ju massor med mat som är comfort food, men som egentligen kanske inte är speciellt gott. Mormor gjorde alltid fläskkotletter och kokt potatis med sås, det var skitäckligt då och det är fortfarande ingen höjdare, men nog är det comfort food, tryggt och mysigt.

Samma sak med plättar. Farmor kunde steka hundratals plättar till oss barnbarn och vi hade tävlingar i vem som kunde äta flest. Hon gjorde samma med pannkakor iofs. Det är gott, men det är ju främst en härligt barnslig känsla att få äta plättar.
Åh, farfars plättar med hemkokt hjortronsylt hade jag glömt bort. Också comfort food :love:
 
En simpel rätt som mormor gjorde, en som jag fortfarande längtar efter men själv inte lyckas göra. Någon gång har mamma nästan lyckats, men bara nästan.

'Mormorskött' är små tärningar nötkött som steks. Salt och peppar. Serveras med ris och skyn från stekningen. That's it. Hur svårt kan det vara? :cry:

Det är som med äggröran min farmor gjorde till mig när jag var liten och sov över hos dem i deras sommarstuga. Hon gick först ut och klippte gräslök direkt från landet och sen gjorde hon en mycket enkel äggröra. Gissningsvis bara ägg, salt, peppar och gräslök. Men den smakar aldrig likadant när jag gör den!
 
Sa har definierar Merriam Webster dictionary Comfort Food:
"food prepared in a traditional style having a usually nostalgic or sentimental appeal"

Jag tittade ocksa pa ett par andra stallen och det var aven dar definitionen pa "Comfort Food".
I så fall är det mormors varma choklad man fick till frukost, socker kakao grädde som rördes ihop i koppen. Oftast fick man röra ihop mer när väl mjölken på spisen var varm :rofl:
Mammas stuvade spenat, hon gjorde den gudomligaste spenatstuvning, ofta serverad med hemlagade köttbullar och snabbmakaroner. Det var bara till mig och min bror eftersom hon totalvägrade äta både pasta och spenat :p
 
Soppa och pannkakor, helstekt fläskfilé med potatis, sås, vinbärsgelé och inlagd gurka. :love:
Sådant som min mormor lagade. Jag var dagbarn hos henne innan jag började på dagis, så "mormormat" finns liksom inpräntat i mig sedan jag började äta riktig mat.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Efter att ha följt en del trådar så upplever jag det som ganska vanligt att ettåringar äter dåligt. Min son är väl i en klass för sig...
2
Svar
20
· Visningar
8 025
Senast: Freddie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp