Vad äter era ettåringar?

bananabambi

Trådstartare
Efter att ha följt en del trådar så upplever jag det som ganska vanligt att ettåringar äter dåligt. Min son är väl i en klass för sig då, men han har alltid älskat mat.

En vanligt dag brukar se ut såhär:
Frukost: Ett glas mjölk, ett ägg, en smörgås med ost eller skinka och på det en yougurt. Ibland även en frukt.
Lunch: Lagat varmt mål, typ korv eller fisk. Mjölk att dricka.
Middag: Det vi äter. Äter vi sent, eller om vi äter stark mat som han inte kan äta så får sonen gröt med lite kräm på istället. Äter vi tidigt (runt femtiden) kan sonen få en frukt och lite yougurt innan läggdax, men oftast äter vi middag vid sju-halv åtta.

Mellan dessa mål brukar han även klämma i sig några nävar russin, och en eller ett par frukter. :o

Han är inte speciellt stor av sig, vägde vid ettårskontrollen 9800g, och var 75 cm lång.

Han äter i princip allt. Han får smaka nästan allt som vi själva äter, vilket innebär att han smakat och tycker om det mesta, även saker som kanske inte är så barnvänliga, t.ex: musslor, svamp, chilikorv, oliver, räkor och krabba och andra skaldjur. Han äter också alla tänkbara exotiska, men också vanliga frukter, samma sak med grönsaker, äter allt. Kött och fisk älskar han. Vissa saker får han inte äta mycket av, utan bara några smakbitar. Jag kan inte komma på någonting som han skulle neka att äta eller som han inte tycker om. Jag slutade köpa färdig burkmat när han var runt nio-tio månader, då åt han vår mat, eller gröt.

Ibland kan han få lite creme på gröten, dricka lite utspädd juice till frukosten, få fruktyougurt eller smaka en bullbit. Jag är inte helt emot socker (eller fett), utan vill lära honom att man får äta det också, men i måttliga mängder och inte alltid.

Just nu är det jordgubbar som är den stora favoriten, annars har det varit banan. Kan lova att det är svårt att passera fruktavdelningen ljudlöst, då han ljudar och ska tala om vad för frukter han ser (Anaaaaa! (banan), plääää (äpple), etc) :D (Sist skulle jag väga in rabarber, när jag kommer tillbaka med dom till vagnen, efter ca fem sekunder, sitter han nöjt och mumsar på en sharonfrukt :o. Snälla ICApersonalen bjöd honom på den, de tyckte han skulle uppmuntras att äta frukt. Och stjäla med, tydligen :crazy: )

Tack och lov har han inte förstått vad godis är, så den avdelningen är det lungt på. Även om han fått smaka choklad några gånger så kan han inte förknippa det med godishyllorna.

Han har aldrig druckit välling, började vid fyra månader med lite puréer, och vid sex månader slutade jag amma helt, då ville han bara äta riktig mat.

Enda gången han kan ha dålig aptit är om han är sjuk, då kan han leva ett par dagar på frukt, och ibland lite blåbärssoppa. Men det är ju inte farligt precis.

Nåväl, nog om honom. Det jag ville veta var hur era ettåringar äter, och framförallt vad.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad äter era ettåringar?

När Elin var ett år så åt hon ungefär;
7 00 Välling
8 30 frukost med mig, inte så stora mängder, men stoppade i sig lite bröd osv.
11 30 lunch väldigt varierande ibland en barnmatsburk, ibland rester och ibland lagad mat, beroende på dagen...
14 00 frukt
16 30 kvällsmat tillsammans med oss
20 30 välling och sedan sängen.

Hon vägrade gröt fullständigt... ;)

Freddan är ju ett tuttmonster så han ammade i praktiken nästan enbart. Man kunde få i honom lite mat när vi åt, men det var så otroligt små mängder, numera börjar han dock äta mer ordentligt!
 
Sv: Vad äter era ettåringar?

låter ju helt normalt?

Lova äter
05.00: välling (då är det visst dags stiga upp :eek: )
08.00: frukost macka + gröt/yoghurt ev frukt
11/11.30: lunch lagad mat
14.00: mellanmål, frukt + hårdbröd/mjukbröd
16.30: middag lagad mat
18.00: kvällsfika gröt + ev frukt/hårdbröd/mjukkaka
19.00: välling
under natten: oftast en välling, ibland två....

*gäsp*
 
Sv: Vad äter era ettåringar?

Gröten går i perioder här hemma, ibland är han inte så sugen på det och då slipper han och får något annat, men oftast slinker det ner om man lägger lite frukt eller creme på.
 
Sv: Vad äter era ettåringar?

Jag tycker han äter som en häst, men det är ju ganska bra i och för sig :idea:

Men så olika det kan vara, han kusin var hur knubbig som helst vid samma ålder, hans kinder vilade på axlarna, så rund var han, skitsött :love: Det hullet han aldrig min son haft. Och denna kusin hade de himla svårt att få att äta, även nu.
 
Sv: Vad äter era ettåringar?

Mina barn har väl egentligen alltid ätit bra, förutom en period när vi precis börjat med vanlig mat. "Problemet" är att de har varit väldigt enkelspåriga. Burkmat är det som gäller, bara från ett märke och så bara vissa av deras rätter.

Men de blir mer och mer nyfikna på annat och även om det oftast är burkmat som går hem så kan jag nu variera mellan olika märken och sorter.

En vanlig dag ser ut ungefär så här:

7.30-8.00 Välling
9.00 Frukost. Macka + frukt
12.00 Lunch. Burkmat eller rester av hemlagat som de gillar + frukt
15.00 Mellanmål. Macka + frukt eller fruktsallad eller gröt
17.00 Middag. Burkmat eller hemlagat.
20.00 Välling

Beroende vad vi vuxna äter till middag så kan barnens middag se annorlunda ut. Ska vi ha något som de gillar så brukar de få ett rejälare och mer mättande mellanmål, typ gröt och så äter de med oss vid 18 istället för vid 17. Annars äter de middag vid 17 och så får de lite korvbitar, köttbullarsbitar, pasta el dyl att pilla med när vi äter.

/Timsetim
 
Sv: Vad äter era ettåringar?

He he - det låter ganska precis som du beskriver mitt barn i den åldern (ett par år sedan nu) Hon har heller aldrig fått välling. och fick äta socker och fett i måttliga mängder vilket gäller fortfarande. (typ äter sällan godis och kaffebröd m.m. hemma men är vi borta och någon bjuder får givetvis hon också äta - hon ska inte behöva känna sig utanför på något vis)!!
Matfrisk har hon alltid varit men inte speciellt stor för sin ålder - i nte lite heller iofs...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad äter era ettåringar?

Vincent som är 13 månader äter ungefär så här;

5-6 Ammar

7-8 frukost, naturell yoghurt, en halv smörgås, en halv frukt

10 Är han med mig ammar jag då, är han med pappan får han en frukt eller lite yoghurt.

12 lunch lagad mat

15 Ibland ammar jag då, men oftast får han lite mellanmål, en halv smörgås, frukt eller yoghurt. Beroende på vad han ätit tidigare.

17-18 Middag, lagad mat samma som jag äter.

19-20 Välling, oftast en halv flaska, sen ammar jag.

Han får smaka på bullar och kakor när andra äter, vid födelsedagar eller likn.
Han har tom fått smaka av Bastians lördagsgodis.
Vincent är inte heller så stor av sig. Han väger nog ca 10 kg nu. Kanske 78 cm lång.
 
Sv: Vad äter era ettåringar?

Florian är drygt 13 månader. Han har alltid gillat mat. Så här äter han nu:

06.00 Amning
07.30 Gröt + vatten
10.00 Välling
13.00 Lunch (oftast en burk) och frukt till efterrätt + vatten eller juice
15.30 Välling
18.00 Middag (samma som vi äter) + vatten eller juice
20.00 Amning

Allt är ca-tider. Det kan variera mycket. Ibland byter han vällingen mot fil eller yoggi.
 
Sv: Vad äter era ettåringar?

Det är väl inte det att ettåringar äter dåligt/sämre rent generellt, utan att deras behov minskar något eftersom de inte längre har samma tillväxttakt. Största tillväxten sker ju första året. Sedan mattas det av.

Min "lille" kille på 13½ månad äter ungefär så här:

0700 200 ml välling
1000 Frukt + lite macka, mjölk eller bara frukt, brukar variera mellanmålet
1200 Lunch (lagad mat typ kött, potatis, grönsaker, sås, vatten till)
1500 Fika (macka för det mesta, pålägget varierar, mjölk till)
1700 Gröt (eller vanlig middagsmat)
1845 200 ml välling

Ibland vaknar han vid 06 och får sin välling då och något litet (halv macka + mjölk) ett par timmar senare.

Har inte mätt eller vägt efter 12-månaderskontrollen på BVC, men han har hela tiden legat en kurva över medel på alla tre linjerna. Möjligtvis har han dragit iväg ännu lite mer på längden.

Vår son har alltid fått smaka av vår mat, ända sen han började intressera sig vid ca 3 mån ålder (förutom kakor, godis etc såklart). Han äter precis allt och helst direkt från våra tallrikar. Vare sig det handlar om grönsaker av alla de slag, fisk och skaldjur eller ägg så mumsar han i sig det med god aptit. Och han är inte främmande för att prova nya saker heller. Stekt inlagd sill (ättikslag) är helt ok, likaså sushi. Favoriten är nog makrill i tomatsås. Broccoli och all slags kål älskar han. Även rivna morötter. Kan inte komma på någon grönsak han inte äter. I början var han misstänksam mot avokado, men det tog bara några tuggor så blev det också godkänt. Kokta ägg, äggröra eller omelett spelar ingen roll. Etc etc.

Ibland äter han som en skogshuggare och ibland som en ballerina. Jag gör ingen affär av endera. Det är ju bara han som vet hur hungrig han är eller när han är mätt. Har haft samma "koncept" ända från början. Enda gången han vägrar äta mat är när han är riktigt sjuk och det har bara inträffat ett par gånger på hela tiden. Ena gången halsfluss med begynnande öroninflammation på ena örat och andra gången var han magsjuk.
 
Sv: Vad äter era ettåringar?

Ibland äter han som en skogshuggare och ibland som en ballerina. Jag gör ingen affär av endera. Det är ju bara han som vet hur hungrig han är eller när han är mätt. Har haft samma "koncept" ända från början. Enda gången han vägrar äta mat är när han är riktigt sjuk och det har bara inträffat ett par gånger på hela tiden. Ena gången halsfluss med begynnande öroninflammation på ena örat och andra gången var han magsjuk.

Jag/Vi "utfodrar" vårt barn enligt exakt samma filosofi och har fått samma resultat...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad äter era ettåringar?

Det är nog det att jag har ettåringar runt mig som äter dåligt, kanske därför jag känner mig så lyckligt lottad då jag slipper oroa mig. Jag har förstått på de föräldrarna att just matdelen är så oroande, och väldigt prestationsfylld, och jag lider med dom om det har det så. Det blir ju en ond cirkel.

När vi var på ettårskontroll hos tandläkaren meddelade dom att man nu vid ett år skulle börja avvänja barnen vid välling, men det slipper vi ju eftersom han inte dricker det. Även där ett bekymmer som jag slipper.

Dock lär jag få tillbaka i form av något annat, man får inte ha det för bra :angel: :D
 
Sv: Vad äter era ettåringar?

Jaså, är det tandläkarna som bestämmer över matråden numera? Det visste jag inte. Och inte har jag hört något om att man "ska" avvänja barn från välling vid ett års ålder heller... Är du säker på att du hörde rätt alt inte missförstod?

Välling är helt ok, så länge det inte ersätter all annan mat. Det innehåller vettig näring, till skillnad från saft, juice, läsk etc. Jag dricker fortfarande välling då och då, även om det inte är så ofta.
 
Sv: Vad äter era ettåringar?

En sak jag inte förstår mig på är de som ständigt ska utropa heja och hurra och klappa händerna så fort det lilla barnet äter en tugga mat. Det skapar bara misstänksamhet och förvirring och ovilja. Mat är något man äter för att man gör det, punkt slut. Inte är det någon som klappar händerna för att man andas?
 
Sv: Vad äter era ettåringar?

Oj hjälp, din 1-åring äter mer än mig och jag är 14 :rofl: I och försig, så växer han ju mer än mig, kan ligga någonting i det också. :idea:
 
Sv: Vad äter era ettåringar?

Jaså, är det tandläkarna som bestämmer över matråden numera? Det visste jag inte. Och inte har jag hört något om att man "ska" avvänja barn från välling vid ett års ålder heller... Är du säker på att du hörde rätt alt inte missförstod?

Så bara för att du inte hört samma sak är det jag som har hört fel eller missförstått? Nej, jag missförstod inte. Det var inte något matråd, utan vad som var bäst för tänderna, eftersom det var hos en tandläkare/hygeinist. Och hon syftade på det att många ger välling som sista snuttmål som barnen får somna med = ingen kvällstandborstning, och det var det man skulle börja avveckla.



Välling är helt ok, så länge det inte ersätter all annan mat. Det innehåller vettig näring, till skillnad från saft, juice, läsk etc. Jag dricker fortfarande välling då och då, även om det inte är så ofta.

Jag tycker ju ändå att det är bättre för barn att lära sig äta frukost - lunch - middag och mellanmål, istället för att dricka välling. Även om välling kan vara ett alternativ ibland, och kanske till något av målen. Tandläkaren sa att det var väldigt vanligt att föräldrar, i försök med att avvänja vällingen, gav nyponsoppa istället. Det har jag dock aldrig hört talas om, så korkade hoppas jag inte folk är :crazy:
 
Sv: Vad äter era ettåringar?

En sak jag inte förstår mig på är de som ständigt ska utropa heja och hurra och klappa händerna så fort det lilla barnet äter en tugga mat. Det skapar bara misstänksamhet och förvirring och ovilja. Mat är något man äter för att man gör det, punkt slut. Inte är det någon som klappar händerna för att man andas?

Lika illa som de här pottorna som "belönar" när barnet bajsar :crazy:

Dock tycker jag gott att man kan uppmuntra att barn både äter mat och går på pottan, men överdriver man blir ju de där vardagssakerna enormt prestationsfyllda.
 
Sv: Vad äter era ettåringar?

Min dotter f 10e maj 06 äter i stort sett samma som oss förutom vällingen, hon sover ett pass om dagen. Hon är också en storätare som äter allt (förutom mjölk!), men samtidigt ganska liten, 9,1 kg och 73 lång vid 1 år. Jag slutade amma samma vecka som hon fyllde 1. Så nu ser det ut så här:

~7 välling eller frukost med oss om vi äter tidigt
9.30 frukost med oss om det är helg, annars lite frukt eller rån
12 lunch, det vi äter eller rester. Burk kanske någon gång i veckan när vi är helt i otakt med maten.
Här emellan sover hon minst en timme ofta två.
15 fika, rån, riskaka macka eller frukt
18.30 middag samma som oss, igår åt vi ris och indisk kycklinggryta
19.30 kvällsvälling

Det där med kvällsvällingen och tandborstningen måste vi börja tänka på nu. Hon fick tänder så sent att vi har förträngt det. Dock somnar hon aldrig av vällingen så det borde inte vara alltför svårt.
 
Sv: Vad äter era ettåringar?

Det var inte något matråd, utan vad som var bäst för tänderna, eftersom det var hos en tandläkare/hygeinist. Och hon syftade på det att många ger välling som sista snuttmål som barnen får somna med = ingen kvällstandborstning, och det var det man skulle börja avveckla.

Som sagt, det är inget fel på välling (i någon ålder) så länge det inte ersätter all annan mat och alla andra måltider. 1-2 flaskor (200 ml) per dag är lagom för en ettåring.

Det bästa för tänderna vore väl ändå om föräldrarna börjar borsta sina bebisars/småbarns tänder morgon och kväll? Inte att de slutar ge välling. Möjligtvis att man slutar ge vällingen i sängen/på natten, för det är ju bara dumt. Min kille får välling som sista mål vid 1830-1845 ungefär, sen borstar vi tänderna och han lägger sig vid ca 1900.

Det som är värre än att ettåringar dricker ett par flaskor välling, är nog de som ständigt går omkring med sin älskade nappflaska, ständigt fylld med saft eller bebisdricka! Eller de som får coca cola i nappflaskan... Värst är nog de som aldrig börjar borsta tänderna på bebisen och sen när ungen är ett par år gammal och tänderna börjat ruttna tycker det är jobbigt för ungen protesterar. :eek:
 
Sv: Vad äter era ettåringar?

Lika illa som de här pottorna som "belönar" när barnet bajsar :crazy:

Dock tycker jag gott att man kan uppmuntra att barn både äter mat och går på pottan, men överdriver man blir ju de där vardagssakerna enormt prestationsfyllda.

Oj, finns det såna pottor? Undrar hur många barn som blivit skrämda med en sån?

Det man gärna kan göra är att uppmuntra och berömma hur duktigt barnet håller i skeden tex, eller håller i flaskan/pipmuggen själv mm. Inte berömma själva ätandet som sådant.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: Sassy
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 059
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp