Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Första hoppningen med ryttare den 2 augusti :bump: Travade över en bom två gånger. Hoppade krysset en gång http://s80.photobucket.com/albums/j178/bmwfia/Tiger/?action=view&current=PICT1132.flv . Hoppade krysset igen o i galopp http://s80.photobucket.com/albums/j178/bmwfia/Tiger/?action=view&current=PICT1133.flv . Hoppade en stock som låg där http://s80.photobucket.com/albums/j178/bmwfia/Tiger/?action=view&current=PICT1134.flv .
Betänk nu att detta är första gången han rids på bana och därmed oxå första gången han galopperar på så "litet" utrymme. Det snygga hörnet efter stocken första språnget var helt enkelt så att Tiger missade att jag ville svänga, så tydlig är jag :o



Risken i Borås 4 augusti. Han gillade fälttävlansbron skarpt, ville upp på den så fort han såg den :D

PICT1162.jpg


Såhär glad var han :) http://i80.photobucket.com/albums/j178/bmwfia/Tiger/PICT1158.jpg

Såhär ser en bronsconnemara ut :p

PICT1154.jpg


67688 = 35 B

6 - Svag rastyp/ponnykaraktär
7 - Outvecklad hals, välmusklad bål, kunda ha mer utvecklat bakparti
6 - Veka kotor fram och bak, svägd i hasen
8 - Vägvinnande
8 - Ledig med bra mekanik


Film på lite trav på ett fält hemmavid 9 augusti:
*blev fel kommer snart*

Blev osams med fotografen så det blev ingen galoppfilm :p


Kommentera gärna min ridning!!
 
Senast ändrad:
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Tycker kritiken från Riks stämmer rätt bra med bilden. Om man jämför typ-poängen från skåneutställningen så var det en mer "halvblodsbetonad" domare som dömde där, så den skillnaden kan jag förstå.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jag vet inte om jag får svar egentligen men det märker vi.

Han mår fint nu. Strosar mest runt i sin hage och har ett helt eget fält att gå och äta på. Förhoppningsvis har han betäckt klart för i år. Har haft 2 fruar som båda är våra egna. En dräktig och en kvar att kolla.

Mår fint nu. Nu fattade jag visst inte. Får du inte svara eller vad menar du?
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Usch så tråkigt.. Men nu har du säkert haft din otur så det räcker länge då. Så det blir säkert bättre nu!! ;)

Ja, okej, jag ska väl inte gnälla över tiden då... :p Ami är beräknad till den 19 April.

Ja, jag tänkte att han skulle få göra det. Ska bli så spännande! Tänkte löshoppa honom lite när vi tagit hem honom från betet också. Det tycker han är kul! :bump: :)
Har lagt upp ett tidschema till honom, och bara väntar på att få börja med honom nu! :bump:

Förstår att du har fullt upp! Det tar en del tid det där, både jobbet och hästarna, även om jag är liiiite avis på att du har så många fina maror så! ;) :D
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Vad ni är duktiga!! Ser verkligen fint ut!! :bump: :banana: :)

Tiger ser pigg och framåt ut. Tycker du rider mycket mjukt och fint!
 
Senast ändrad:
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Hade det varit min gamla ridlärare som skulle kommentera så hade han sagt: sträck på ryggen, ut med bröstet och ihop med händerna!:angel:
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

OT
Läste precis på Ridsports helsida om en svensk uppfödare som köpte ett sto på auktionen där på Irland. Stammen säger mej inte så mycket. Är det nån här som kan ge lite mer info, man blir ju lite nyfiken vad det är för en tjej! ;):bump:
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Kita
Jag blev tillrättavisad för att jag var lite elak eller så, men du tar nog priset... Vad har din gamla ridlärare med connemaraaveln att göra...:cool:
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Tycker kritiken från Riks stämmer rätt bra med bilden. Om man jämför typ-poängen från skåneutställningen så var det en mer "halvblodsbetonad" domare som dömde där, så den skillnaden kan jag förstå.

Jo verkligen, jag med. Domaren i Ängelholm var samma som på treårs o gav honom precis samma rad då men med lite sämre muntlig kritik. Men jag tror hon se mer till ridbarheten och då gör det ju nada om han får kassa poäng för irländska domare, vi vill ju ha en ridhäst :)
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Hade det varit min gamla ridlärare som skulle kommentera så hade han sagt: sträck på ryggen, ut med bröstet och ihop med händerna!:angel:

Hoho, det är ju inte precis det som jag brukar få anmärkningar på heller :angel: Dock inte ännu på denna ponny då ingen sett oss in action, men på lördag, då ni ska vi träffa tränaren :eek: :D

Blir lätt så på unghästar, jag sitter lite framåt för att lätt kuna följa med om de gör ngt skutt utan att dunsa ner i ryggen. Man vill ju vara så mjuk o följsam som möjligt. Jag ska kolla filmerna igen o titta extra på händerna, jag som tyckte de blivit bättre iom Tigers känsliga munn :o Tack för tipset!
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Hihi, tack! Jag försöker verkligen vara mjuk o fin i min ridning, han är framåt o känslig så jag vill han ska komma till ro o lita på min sits o mina hjälper. Men det känns rätt bra iaf, han är helt underbar o sitta på :love:

Om 2.5 h ska vi hoppa terränghinder :bump:
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Hihi, tack! Jag försöker verkligen vara mjuk o fin i min ridning, han är framåt o känslig så jag vill han ska komma till ro o lita på min sits o mina hjälper. Men det känns rätt bra iaf, han är helt underbar o sitta på :love:

Om 2.5 h ska vi hoppa terränghinder :bump:

Åh vad roligt!! :bump: *jag vill också* :D
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Hade det varit min gamla ridlärare som skulle kommentera så hade han sagt: sträck på ryggen, ut med bröstet och ihop med händerna!:angel:


Tittade på travfilmen o kom nog på vad du menade o varför det blir så :idea: Han är väldigt känslig i munnen o man strävar hela tiden efter att få ut o upp nosen o få en ärligt kontakt med bettet bakifrån (tro mig när jag säger att jag tar inte ett enda tygeltag som på någotvis är menat att få in/ner huvudet på honom, iaf inte medvetet :p). Så när han släpper kontakten med ngn sida så parerar jag det med att lite mjukt ta ut handen lite så jag får tyglen fri från halsen så jag mer känner hur bra kontakt HAN tar eg o inte som bara är "fusk stöd" från halsen. Givetvis med ridning oxå, men just det där med händerna alltså :)

Jmf med om du drar ihop händerna upp på mankammen när tyglarna är korta så blir du megastark, effektiv på starka hästar ute i terrängen när de inte tar förhållningar i högt tempo o lätt sits.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Hihi, jag tror jag lyckats ragga upp 3 fotografer :D Vi får väl se hur många som dyker upp.

Har ju fixat speciallträning. Bara jag o Tiger och tränaren. Och mamma med gummistövlar om vattnet skulle krångla :angel: Så vi kan välja precis vilka hinder o hur mycket han ska hoppa så man inte sitter på honom i onödan. Borde väl ta en 15-20 min allt som allt. Först hade vi en stabil ponny som skulle gå före men hon kunde visst inte när det väl kom till kritan o tränaren trodde det skulle gå bra om vi var lite smarta o höll lite koll på hans rekationer. Med tanke på hoppningen o hur han är annars borde det gå men man vet aldrig *peppar peppar* Han har ju trots allt skuttat över allt i lina redan o det tyckte han var nästan tråkigt lätt men så fick han sett det.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Min lilla kommentar var inte alls så elak ment som det kanske kunde tolkas. Jag vet ju att det är en unghäst osv.
Kunde bara inte låta bli eftersom du på två ställen bad om att få din ridning kommenterad ;):D (Något som är livsfarligt att be om på Buke)
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

OT
Läste precis på Ridsports helsida om en svensk uppfödare som köpte ett sto på auktionen där på Irland. Stammen säger mej inte så mycket. Är det nån här som kan ge lite mer info, man blir ju lite nyfiken vad det är för en tjej! ;):bump:

Kristina och Anders Blad var på plats på auktionen, och ropade in det 2-åriga stoet Lucky Pearl, en dotter till Castleside Tigue och Mary Pearl e Abbeyfort- Abbeyleix Owen.

Abbeyfort är i alla fall en son till Abbbeyleix Flora som köptes på Irland av Gisela Helin på Clifden Showen väl där tror jag hon blev reserv BIS. Hon är ju även mor till Lofty Fiona.

http://homepage.eircom.net/~williamfinnerty/m_rab/tigue.htm
Här finns en gammal bild på Tigue. Jag tror att ramonarunds vet en del om honom. Har vi tur kanske hon kikar in.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Äsch jag är tålig, jag vill ha kommentarer! Ingen är perfekt, allra minst jag :D

Btw terrängen gick fint, mer om de en annan gång (massvis med filmer o kort :D )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
2 625
Senast: doppler
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
19 677
Senast: hastflicka
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
10 216
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 413
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp