Connemaratråden

Jag har bestämt mig nu för att prova i alla fall, så första september flyttar vi till nytt stall :nailbiting:

Jakt på sadel fortsätter, provade en idag som jag trodde mycket på, men den glappade i bakkant tyvärr. Har en till på g som egentligen är en storlek vidare än den som ska bytas men förhoppningsvis kan jag få den på öppet köp.

Vi har dressyrtränat idag igen och nu börjar det kännas som det ska igen :love: motivationen är enorm, tiden desto sämre resten av veckan på grund av vård av familjemedlem. Ska kolla om någon kompis kanske vill rida lite så han får röra på sig iaf.

Muggen har gett med sig det mesta men det är lite krustor kvar, inte så mycket i karlederna som på insidan av kronan. Men vi smörjer på, eftersom det blivit så mycket bättre avvaktar vi med veterinär.
 
@Idas Han heter Önnarps Pripps och har inte stått på någon ridskola. Från uppfödaren till inridaren till oss.... Men kanske någon släkting?
 
*kl*

Jag kan pigga upp tråden lite med att jag och Tingeling gör gigantiska framsteg just nu tack vare min fantastiska stallkompis!
Hon har hjälpt mig både från marken men även genom att sitta på Tingeling eftersom Tingeling satt i system att dra mig ur sadeln och ur balans - så kan det gå när man har en smart häst och en muskelsvag matte med dålig balans....

Men som sagt, numera kommunicerar vi mycket bättre igen och i måndags hade jag ett sånt underbart pass att tårarna nästan föll. Hon kändes helt fantastiskt fin till vänster - sen att det då inte funkade till höger blundar jag för eftersom jag vet att det kommer!

Jag kan avslöja att jag har till och med börjat titta på pay and rides, och kanske någon lokal tävling till hösten... För ska det fortsätta med sådana här framsteg så är vi där alldeles strax!
 
Det är nog tveksamt men uppemot 155 cm kan man hitta. Överhöjdarna är dock rätt attraktiva på marknaden och jag har fått intrycket att de flesta förmedlas genom kontakter.
Okej som jag misstänkte då... Ingen uppfödare som satsar på stora hästar och går utanför rasstandarden? :)
 
Okej som jag misstänkte då... Ingen uppfödare som satsar på stora hästar och går utanför rasstandarden? :)

Rasstandard ligger på 128-148 cm så alla därutöver är utanför rasstandard redan. Om man vill få mer höjd är det nog svårt utan att korsa in nåt annat. Skulle jag tro iaf, jag har dock inget att göra i aveln egentligen :p
 
Rasstandard ligger på 128-148 cm så alla därutöver är utanför rasstandard redan. Om man vill få mer höjd är det nog svårt utan att korsa in nåt annat. Skulle jag tro iaf, jag har dock inget att göra i aveln egentligen :p
En stor connemarakorsning skulle jag kunna tänka mig :D Har dock inte sett så många sådana... Connemara blandat med halvblod med bra gångarter och storlek borde väl ändå kunna sälja hyfsat fast det är en korsning? :)
 
En stor connemarakorsning skulle jag kunna tänka mig :D Har dock inte sett så många sådana... Connemara blandat med halvblod med bra gångarter och storlek borde väl ändå kunna sälja hyfsat fast det är en korsning? :)

Jag har för mig att det var populärt för några år sedan att korsa connemara med fullblod. Men jag upplever nog att de flesta uppfödare främst är intresserade av att plocka fram individer inom rasstandard. I alla fall vad man ser som annonseras, några korsningar och överhöjdare finns då och då mellan varven. Men sen är det nog många som aldrig kommer ut på annonssidorna också.
 
Jag har för mig att det var populärt för några år sedan att korsa connemara med fullblod. Men jag upplever nog att de flesta uppfödare främst är intresserade av att plocka fram individer inom rasstandard. I alla fall vad man ser som annonseras, några korsningar och överhöjdare finns då och då mellan varven. Men sen är det nog många som aldrig kommer ut på annonssidorna också.
okej ja det är klart att man som uppfödare vill vara inom rasstandard :) Med fullblod kan jag tänka mig att det blir mer en sportig modell av större ponny eller liten storhäst. Får hålla utkik efter en stor halvblod/connemara korsning ;) Dock är väl risken att korsningar inte satsas lika seriöst på med utbildning i vissa fall...

Jag vill ha en dressyrhäst, större, men hade gärna hittat något som inte är ett halvblod men som ändå kan ta sig igenom lätta klasserna och kanske MSVC, Om man fick önska :)
 
Min fröken är ju korsning connemara/fullblod och hon mäter 158 cm i mankhöjd. När jag köpte henne var hon distanshäst och såg då mer ut som ett fullblod i kroppen, numera med lite mer dressyrmuskler på kroppen får jag höra att hon ser ut som en connemara. :)

2014-06-07-1230_5392e9ce2a6b2203d0fd1e62.jpg
 
Himla fin @LilaTiger

Här var det paynjump med Connemaran igår. Ett pet i 60 och felfri i 70. Känns som det släpper lite äntligen.
Nu vill dottern hoppa 70 och 80 nästa vecka...:)
 
Rasstandard ligger på 128-148 cm så alla därutöver är utanför rasstandard redan. Om man vill få mer höjd är det nog svårt utan att korsa in nåt annat. Skulle jag tro iaf, jag har dock inget att göra i aveln egentligen :p

X har en halvbror som var 150cm redan som tvååring. Renrasig.
 
... och jag vet en e Gräns Roeson som jag tror blev typ 165, också renrasig.

Gittan är väl runt 150, men hennes mamma var 160 i tävlingskondis, och 155 efter 5 föl.
Så jag hoppas att hon växer på sig lite till, hon är fortfarande typ 154 över högsta punkten på rumpan, eller så är hon en sådan modell helt enkelt. Men hoppet lever, hon är ju 6 i år, och det finns ju en anledning till att de "slutmäts" först vid 8.
 
... och jag vet en e Gräns Roeson som jag tror blev typ 165, också renrasig.

Gittan är väl runt 150, men hennes mamma var 160 i tävlingskondis, och 155 efter 5 föl.
Så jag hoppas att hon växer på sig lite till, hon är fortfarande typ 154 över högsta punkten på rumpan, eller så är hon en sådan modell helt enkelt. Men hoppet lever, hon är ju 6 i år, och det finns ju en anledning till att de "slutmäts" först vid 8.
oh 165 renrasig connemara :D
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 569
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 711
Senast: ameo
·
Anläggning Undrar om tråden som går från aggregatet till strömtråden kan va farlig för hästen? Om hästen biter på den? Det är nån plast/gummi...
Svar
6
· Visningar
455
Senast: aglaonema
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 205
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp