Connemaratråden

Så roligt! Hoppglädje hos hästen kan inte underskattas!

Sedan kan brallningarna gärna vara lagom milda så man sitter kvar.

Lustigt att han är på ett sätt i grupp och ett annat vid enskild hoppning.

Ja, det är jättelustigt faktiskt. Enda anledningen till det som jag kan komma på är att han blir "taggad" när han ser de andra hoppa. Sen har jag märkt också att han blir lite "sur" om han kommer fel (som man kan se på videon) och då skickar han gärna ut ett bakben eller så.


Er ponny är verkligen jättefin! Skall ni tävla? Rider du honom någon gång också?

Tack, vi är väldigt glada i honom. Inte bara är han snygg - han har ett helt underbart temperament också. En av stallpersonalen brukar säga att "varje barn borde ha en Teddy som första häst", just för att han är så himla snäll :)
Jag red honom förut men nu har jag inte gjort det på länge, tycker jag är lite för rund och tung för honom i nuläget :o
Tanken är att det ska tävlas, försöker hitta lite P&J att starta i först men det är lite ont om sådana i närområdet.
 
Åh så bra! Tog det lång tid eller mätte de bara och så var det klart?

Jag funderar på att mäta vår övervuxna connemara, men tvekar lite.

Hon är enligt tumstock och "hemmamätning" ca 154 cm med skor. Någon gång får jag henne till strax över152 cm.

Vem vet om hon trots allt, med proffsmätning blir mätt till 148 cm?

Vår andra ponny är slutmätt och är 148 cm. Han är rejäl och upplevs inte nämnvärt mindre än stoet att rida, men hon känns högre när vi rider bredvid varandra.

Nåväl, hon är sex år och jag kommer, om jag tävlar, delta som storhäst.

Så kanske är det bättre att avvakta tills hon fyllt åtta?

Det är egentligen en onödig kostnad just nu.

De tog sin lilla tid, det gjorde det och jag vågade inte kolla :cool:. Jag har själv mätt honom till 149 hemma med tumstock så han är nog sån där "på gränsen" häst. På Irland blev han ju mätt till både 147 och 148 ett flertal gånger.
Är hon 154 med hemmamätning så är det nog tveksamt skulle jag tro men man vet ju aldrig. Kan ju vara värt att prova?
 
@prinsessfeminist Kul med en till överhöjdare. Det finns ju ingen poäng med att göra en officiell mätning av en överhöjdare, som jag ser det iaf.

Jag har ju två, en på 155 cm och en på 153 och båda kommer att tävlas som storhästar, när vi kommer dit...
Åh så kul!

Ja, jag skall erkänna att jag är löjligt svag för connemaran som ras, så jag vill helt enkelt inte ha ett halvblod eller något annat.

Så skall jag ha en ny häst i framtiden (om jag än någon anledning inte har de jag har nu), så blir det connemara igen, helst.

Jag såg en connemara till salu på Irland nyligen som jag tror var runt 160 cm. Helt perfekt i proportionerna, både elegant och rejäl på samma gång.

Tänk om man kunde ha flera stycken, tänkte jag! Jag skulle lätt kunna samla på dem... :o

Men nu är jag så fäst i de två vi har. "Ponnyn", är maxad, rejäl och av halvblodstyp. Han är en dröm att rida då han är så lyhörd och vill vara till lags, alltid.

Den "stora", är mer av fullblodstyp, nätt men börjar mer och mer få bredare kors och nacke. Hon var som en galge att sitta på i vintras, men hade då bara precis blivit nyss inriden.

Så, vad är det för stam på dina? Jag önskar det fanns E-ponny för hästar mellan 148-160 cm.
 
Åh så kul!

Ja, jag skall erkänna att jag är löjligt svag för connemaran som ras, så jag vill helt enkelt inte ha ett halvblod eller något annat.

Så skall jag ha en ny häst i framtiden (om jag än någon anledning inte har de jag har nu), så blir det connemara igen, helst.

Jag såg en connemara till salu på Irland nyligen som jag tror var runt 160 cm. Helt perfekt i proportionerna, både elegant och rejäl på samma gång.

Tänk om man kunde ha flera stycken, tänkte jag! Jag skulle lätt kunna samla på dem... :o

Men nu är jag så fäst i de två vi har. "Ponnyn", är maxad, rejäl och av halvblodstyp. Han är en dröm att rida då han är så lyhörd och vill vara till lags, alltid.

Den "stora", är mer av fullblodstyp, nätt men börjar mer och mer få bredare kors och nacke. Hon var som en galge att sitta på i vintras, men hade då bara precis blivit nyss inriden.

Så, vad är det för stam på dina? Jag önskar det fanns E-ponny för hästar mellan 148-160 cm.

Mina heter Axtorna Wise Melody (Melody): e: Frederiksminde Hazy Match u: Lady Rosscon ue: I Love You Melody). Livmodersimport född 2010. Ett sto med mycket egna åsikter. Har man henne på sin sida är det en riktig guldklimp, men är hon inte med på noterna har man MYCKET att jobba med. Vi har gått igenom en hel del under åren. Melody är mätt 155, men känns lätt närmare 160. Hon är ganska grov i typen, så det är nog därför hon upplevs som större. Mycket häst att rida och man behöver vara envis som synden.
Långarnö Vanessa, 2015; e Castle Verdi u. Inellan Alice ue: Oisin. Under inridning, men en sympatisk självständig dam. Lite lättare att ha och göra med än Melody. Något mindre, 153 och nättare i typen.
 
De tog sin lilla tid, det gjorde det och jag vågade inte kolla :cool:. Jag har själv mätt honom till 149 hemma med tumstock så han är nog sån där "på gränsen" häst. På Irland blev han ju mätt till både 147 och 148 ett flertal gånger.
Är hon 154 med hemmamätning så är det nog tveksamt skulle jag tro men man vet ju aldrig. Kan ju vara värt att prova?
Det är ju inte klokt egentligen, men om hästen är 148 så betingar den ju ett högre värde än om den är 145, och ja, 151 vill ju ingen att hästen skall vara...

😬

Jag förstår att en liten storhäst, givetvis, har ett mindre värde, men de andra centimetrarna är svårare.

Det är ju inte höjden som avgör förmågan att hoppa eller nivå på dressyr (143-145 cm eller 148cm)

Men grattis att ni har en ponny.🥰🐴

Det ÄR svettigt att vänta på mätpersonernas slutliga mått. 😬
 
@prinsessfeminist Kul med en till överhöjdare. Det finns ju ingen poäng med att göra en officiell mätning av en överhöjdare, som jag ser det iaf.

Jag har ju två, en på 155 cm och en på 153 och båda kommer att tävlas som storhästar, när vi kommer dit...
36222

Här är "storhästen".
 
Mina heter Axtorna Wise Melody (Melody): e: Frederiksminde Hazy Match u: Lady Rosscon ue: I Love You Melody). Livmodersimport född 2010. Ett sto med mycket egna åsikter. Har man henne på sin sida är det en riktig guldklimp, men är hon inte med på noterna har man MYCKET att jobba med. Vi har gått igenom en hel del under åren. Melody är mätt 155, men känns lätt närmare 160. Hon är ganska grov i typen, så det är nog därför hon upplevs som större. Mycket häst att rida och man behöver vara envis som synden.
Långarnö Vanessa, 2015; e Castle Verdi u. Inellan Alice ue: Oisin. Under inridning, men en sympatisk självständig dam. Lite lättare att ha och göra med än Melody. Något mindre, 153 och nättare i typen.
36223

Ponnyn och jag. Han känns inte liten och jag är ändå 165 cm.
 
Mina heter Axtorna Wise Melody (Melody): e: Frederiksminde Hazy Match u: Lady Rosscon ue: I Love You Melody). Livmodersimport född 2010. Ett sto med mycket egna åsikter. Har man henne på sin sida är det en riktig guldklimp, men är hon inte med på noterna har man MYCKET att jobba med. Vi har gått igenom en hel del under åren. Melody är mätt 155, men känns lätt närmare 160. Hon är ganska grov i typen, så det är nog därför hon upplevs som större. Mycket häst att rida och man behöver vara envis som synden.
Långarnö Vanessa, 2015; e Castle Verdi u. Inellan Alice ue: Oisin. Under inridning, men en sympatisk självständig dam. Lite lättare att ha och göra med än Melody. Något mindre, 153 och nättare i typen.
Våra heter Shanbo Aedin's Missy och Euro Jack. Jag hade gärna visat dem på utställning bara för att det vore kul, men ofta håller connemarasällskapet till en bra bit från oss.
 
Förra helgen var vi på Teddys och dotterns första P&J. Valde att hoppa lågt mest för dotterns skull. Teddy har ju gått högt tidigare men dottern är ju orutinerad i tävlingssammanhang så just nu samlar vi lite rutin inför riktig tävling.
I 60 cm klassen var de felfria och i 70 cm så fick de ett stopp på ett "titthinder". De hade flyttat in infångarna under hinderna i andra starten och det var superläskigt tyckte Teddy. Hade dottern ridit på så hade han ju hoppat så det får hon ta på sig.
Imorgon åker vi på P&J nr 2 och med samma höjder. Dottern har beslutat sig för att han inte ska stanna då så vi får väl se hur det går :)
teddyellenpoj.jpg
 
Förra helgen var vi på Teddys och dotterns första P&J. Valde att hoppa lågt mest för dotterns skull. Teddy har ju gått högt tidigare men dottern är ju orutinerad i tävlingssammanhang så just nu samlar vi lite rutin inför riktig tävling.
I 60 cm klassen var de felfria och i 70 cm så fick de ett stopp på ett "titthinder". De hade flyttat in infångarna under hinderna i andra starten och det var superläskigt tyckte Teddy. Hade dottern ridit på så hade han ju hoppat så det får hon ta på sig.
Imorgon åker vi på P&J nr 2 och med samma höjder. Dottern har beslutat sig för att han inte ska stanna då så vi får väl se hur det går :)
Visa bifogad fil 38277
Vilket fint ekipage!

Vår dotter skall också ut och tävla en p&j för första gången på söndag.

Vi är ännu fegare och tar 50 cm och 60 cm, men resonerar sin du, är du är för självförtroendet och övning vi gör detta.

Jag hade gärna varit med själv också, för jag har blivit så biten av hoppningen, men det får bli en annan gång.
 
Vilken mysig connemara-tråd! :love:

Jag har inte tagit mig igenom alla 70 sidor så frågan kanske redan är stött och blött, men hur lättfödda upplever ni era connemaror? Jag har fått till mig att det är en lättfödd ras.

Min allra första egna sköthäst var en övervuxen connemara som stod på ridskola. Skulle så väldigt gärna vilja ha en någon gång i framtiden.
 
Vilken mysig connemara-tråd! :love:

Jag har inte tagit mig igenom alla 70 sidor så frågan kanske redan är stött och blött, men hur lättfödda upplever ni era connemaror? Jag har fått till mig att det är en lättfödd ras.

Min allra första egna sköthäst var en övervuxen connemara som stod på ridskola. Skulle så väldigt gärna vilja ha en någon gång i framtiden.

Av de jag har haft har 1 inte varit lättfödd.
 
Vilken mysig connemara-tråd! :love:

Jag har inte tagit mig igenom alla 70 sidor så frågan kanske redan är stött och blött, men hur lättfödda upplever ni era connemaror? Jag har fått till mig att det är en lättfödd ras.

Min allra första egna sköthäst var en övervuxen connemara som stod på ridskola. Skulle så väldigt gärna vilja ha en någon gång i framtiden.

Generellt lättfödda, min är. Men är inte heller hetsig med mat så kan gå på fri tillgång under vintern utan att överäta. Sommartid på gräs måste vi dock begränsa 😅

Araben i stallet är väldigt lik så mycket enkel hästhållning med lösdrift och enbart grovfoder mindre än halva året, resten bara gräs.
 
Vilken mysig connemara-tråd! :love:

Jag har inte tagit mig igenom alla 70 sidor så frågan kanske redan är stött och blött, men hur lättfödda upplever ni era connemaror? Jag har fått till mig att det är en lättfödd ras.

Min allra första egna sköthäst var en övervuxen connemara som stod på ridskola. Skulle så väldigt gärna vilja ha en någon gång i framtiden.

Vår första var lättfödd som tusan men denna som vi har nu är inte det. Han är dessutom ganska känslig för foderbyten och dyl.
 

Liknande trådar

Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 447
Senast: ameo
·
Gnägg Med en hästapp kan man kolla farten på hästen, alltså Hästigheten! Hur fort går din Häst? Har den eld i baken!? Vad har Brunte för...
2
Svar
38
· Visningar
2 163
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
85 86 87
Svar
1 736
· Visningar
152 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp