Copyright?

D

Dasjenka

Det är många som visar bilder här på buke och många gånger är dessa bilder såklart copyrightskyddade. Hur är det egentligen när man visar bilder här på buke? Visar man en bild så måste man ju länka till bilden och lägger alltså inte upp den så att den syns här i forumet. Man snor ju faktiskt ingen bild... Men är det verkligen okej? Har funderat lite på det..
 
Jag tror inte att det är okej.

Jag skulle själv bli rätt arg om någon "stal" en bild från mig så därför tar jag inget från någon annan!

men hur skulle man kunna göra för att länka till sidan bilden kommer ifrån? Är det möjligt?

/Madelene
 
Det är faktiskt mot copyrightlagen om även om du direktlänktar till en bild utan lov.
Direktlänkning stjäl dessutom bandvidd varje gång bilden visas och för personer som betalar hemsida per använd bandvidd kan detta bli dyrt :mad:
"Låna" andras bilder (inklusive disney bilder etc) är också mot copyrightlagen om inte upphovsmannen (den som har gjort orginalbilden tex nalle puh måste man har tillstånd fån Diseny eller tagit orginalkortet) har gett dig tillstånd är också mot copyrightlagen.
Man kan bli anmäld till polisen och få böter.
Bryter man mot copyrighten så kan det även ge fängelse, men det brukar bara vara vid grova fall tex där man har kopierat massor utav spel och sålt kopiorna vidare.
Sno en bild från ett land som USA så kan du nog också vänt dig en stämning om du har otur :crazy:

Det är enkla regler att följa, står där att det är copyright på bilden då får du inte använda den, står det inget om copyright så får du inte använda den, kan du inte förstå språket om vad som står om använding av bild eller inte, använd den inte osv.
Använd bilden om du vet att den som erbjuder bilden är upphovsmannen och/eller du har tillstånd att använda den och om bilden är din egna aldrig annars :): för då vet du att din sida kommer att fortsätta att ligga ute på nätet och du slipper böter och hamna i polisregistret om det vill sig illa.
 
Tack för ett bra svar!
Själv tycker jag att det är ganska självklart att man inte går in på någons hemsida, snor en bild och laddar upp på sin egen hemsida. Men när man länkar till en bild så blir man ju lite mer osäker...
Nu ska jag tänka mig för nästa gång jag visar en bild! =D
 
Det som stollan skriver låter väldigt vettigt.

Jag är annars väldigt försiktig när jag använder bilder. Har bara tagit sådana från hemsidor där det utryckligen står att man är välkommen att använda deras bilder. :)
 
Är det samma sak om någon söker bilder på en hingst eller nåt sånt och man länkar till sidan?
 

Liknande trådar

Bukefalos Det här kanske är ett tecken på att jag skriver för mycket överallt på buke, meeen... Förut om man loggade in på buke och hade massor...
2
Svar
39
· Visningar
1 858
Senast: Daff
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 430
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har haft ett litet uppvaknande sexuellt och i och med detta så funderar jag på vart det finns sexleksaker som stimulerar HELA...
Svar
16
· Visningar
1 201
Senast: SiZo
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp