Corgi-frågor

Jag har haft en Welsh Corgi pembroke, och en mycket trevllig ras tycker jag. I princip en stor hund i litet format, arbetsvillig och positiv.
 
Det är väldigt speciella och otroligt smarta små hundar som kräver rätta sortens ägare. Alla passar inte ihop med en Corgi pga deras intelligens och signalkänslighet. De glömmer dessutom aldrig... Men om man är "rätt" människa och duger som flockmedlem i Corgins kloka ögon kommer man tycka dom är otroligt behändiga och följsamma! Koppel existerar inte i våran värld och dom skulle aldrig få för sig att lämna gården. Springer aldrig fram till främmande människor och hundar osv. De blir väldigt bundna vid sin ägare och kan vara svåra att lämna ensamma (tillräckligt smarta för att protestera och hitta på hyss). Å andra sidan är dom så himla behändiga att ha med sig överallt så det finns egentligen ingen anledning att lämna dem hemma :D. Jag skulle aldrig kunna tänka mig en annan ras. Sedan jag skaffade Corgi (Obs! Cardigan) tycker jag alla andras hundar är enbart jobbiga. Fråga på!
 
Hur är de i temperatmentet rent generellt?
fungerar de ihop med andra djur? (klart att det varierar men ändå)

Är det ngt speciellt man måste tänka just ang den här rasen?

ärftliga sjukdomar?

hmmm

:banana:
 
Dom har inga rasbundna sjukdomar. Ett stort PLUS med denna ras! De är nästan aldrig sjuka enligt försäkringsbolagens statistik. Lever länge- upp till 17-18 år.

En Cardigan är mjuk till sinnet. Aldrig aggressiv och stöddig/utmanande. De är måna om att vara sin ägare till lags och håller sig kring flocken liksom alla vallhundar. Men om du gör någonting galet kan de snabbt tappa förtroendet för dig och du duger inte längre i deras ögon som en trygg och stadig ledare. De är så himla intelligenta och har väldens bästa minne - på gott och ont. De är mycket mjuka och snälla mot alla sorters djur och har inga jaktinstinkter.

Åh, det är så svårt att beskriva rasen. De är så speciella att man måste uppleva dem :)

De man bör tänka på är det som jag skrev i första inlägget + att dom vaktar ganska mycket (spanar in främlingar noga och markerar om någon beträder gården). Man bär även ha i bakhuvudet att det är en pigg och livlig ras som inte vill ligga hemma och stirra för att sedan bara gå en runda runt kvarteret....
 
Ha ha, gullig han är :). Min sambo är också heltokig i corgi. Han som alltid velat ha mastiffer istället *s*.
 
Här är det jag som vill ha stor hund :o

Vad är det för skillnad på Cardigan och pembroke? (stavade jag rätt nu? :o )
 
Pembroke= skäller som en spets med humör som en terrier ;). De har lite för mycket humör för min smak. Jag har mycket svårt för att stå ut med "bjäbbandet" också. Skiljer sig ganska mycket från Cardigan- inte bara utseendemässigt. De är också mindre och mer spetslika utseendemässigt. Men arbetsamma och OFTAST glada :)
 
Engelska drottningens corgis kan nog ingen annan än möjligen hon själv kalla för "trevliga". :D De styr med järntass om man ska tro media. :smirk:
 
De väger 15-22 kg ungefär. Det beror på vad man jämför med. De är ju t ex mycket större en normal tax. De är som en Basset ungefär. Kan visa en bild med min kompis så du ser ungefärlig stl bredvid människa (hoppas det funkar):
Cardigan
Och en Pembroke
 
Pembroke betyder fritt översatt svanslös, denna ras kan födas som valp utan svans. I övrigt skiljer sig inte pembroke och cardigan från varann så väldigt, hade uppfödarens ena cardigan mellan varven. Hon hade både pembroke och cardigan, jag vill inte direkt påstå att någon skällde mer än den andra.

I så fall hade jag säkert en väldigt tyst hund, han skällde när hundar i allmänhet brukar skälla. Främmande på trädgårdsgången osv, och bjäbb handlade det defentivt inte om snarare stora skall enligt grannen. :D

Den är inte jämförbar med en spets, snarare en cardigan med ett rävhuvud. Och den är en hejare på att valla kor bla, men även får och annat som skall vallas ihop. :banana:
 
Äsh då! Men gå till mitt fotoalbum nedan och under "Pets" ser du två bilder som heter HARALLT och VILLE (på sidan 2 i albumet) :bump:.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
725
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 220
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 612
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 029
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp