Corgi-tråden!

Jag njuter av att ha en superglad, träningstokig liten huligan, hon är magisk! Bästa lilla hunden, och jag har äntligen fått sug att träna hund igen. Det dog med förra hunden när vi tog bort henne, sen har jag inte haft den där lusten. Men nu!

Hur gammal är hon nu? Tänker du gå kurs eller tävla i nån gren?
Hade gärna testat rallylydnad med Nessie för hon vill verkligen jobba men nu kör vi på agilityn. Vi får se om jag hinner gå kurs sen om det dyker upp nån som man kan klämma in men det är nog ganska still fram till våren på kursutbud..
 
Lasse och jag har som vanligt så mycket igång att vi inte hinner med ens hälften. Vi var iväg och tävlade förra helgen i startklass och jag är himla nöjd i hur det artade sig på plan. Nu är det apport och lite stadga som behöver tränas på över vintern.

Vi gick också en kurs i nosework under hösten, roligt, men kanske inte något vi kommer satsa på eftersom andra grenar tar upp så mycket av vår tid.
 
Lasse och jag har som vanligt så mycket igång att vi inte hinner med ens hälften. Vi var iväg och tävlade förra helgen i startklass och jag är himla nöjd i hur det artade sig på plan. Nu är det apport och lite stadga som behöver tränas på över vintern.

Vi gick också en kurs i nosework under hösten, roligt, men kanske inte något vi kommer satsa på eftersom andra grenar tar upp så mycket av vår tid.

Jag kikade på startklass och det känns som om det borde gå att ta igenom Nessie en sån (med lite träning) men vi skulle behöva träna apportering för det nåt vi inte har. Ingen av hundarna är särskilt intresserade av att hämta nåt annat än boll. Hur tränar du apport?
 
Jag kikade på startklass och det känns som om det borde gå att ta igenom Nessie en sån (med lite träning) men vi skulle behöva träna apportering för det nåt vi inte har. Ingen av hundarna är särskilt intresserade av att hämta nåt annat än boll. Hur tränar du apport?

Jag värderar upp föremålet. Lasse hämtar gärna, men vi gjorde en del misstag när han var liten som gör att han hellre drar ett varv med apporten än lämnar den till matte. :meh:
 
Hur gammal är hon nu? Tänker du gå kurs eller tävla i nån gren?
Hade gärna testat rallylydnad med Nessie för hon vill verkligen jobba men nu kör vi på agilityn. Vi får se om jag hinner gå kurs sen om det dyker upp nån som man kan klämma in men det är nog ganska still fram till våren på kursutbud..

18 månader. Hon är den roligaste och mest energiska hund jag haft, hon rycker verkligen det är kul. Jag vill gå kurser men tycker att det är satans dyrt i Stockholm, sen är jag föräldraledig och har ändå svårt att hitta tiden. Vi kajkar på, tävla är jag inte road av alls, men älskar kurser. Gammeltanten och jag tränade elitlydnad för att hon gillade det, men tävlade aldrig i någon form. Jag skulle ju vilja gå kurs på Södermalm men det känns kört:D
 
18 månader. Hon är den roligaste och mest energiska hund jag haft, hon rycker verkligen det är kul. Jag vill gå kurser men tycker att det är satans dyrt i Stockholm, sen är jag föräldraledig och har ändå svårt att hitta tiden. Vi kajkar på, tävla är jag inte road av alls, men älskar kurser. Gammeltanten och jag tränade elitlydnad för att hon gillade det, men tävlade aldrig i någon form. Jag skulle ju vilja gå kurs på Södermalm men det känns kört:D

Ja, vi bor en bit utanför så priserna känns rätt okej. Särskilt med tanke på att vi sen i våras är utan häst! Hade inte heller nån tanke på att tävla egentligen men hundarna tycker att det är sååå kul och tävlingarna är ju som träning (billigare beroende på vilken tid man bokar hall) så jag ser det mer som träningstillfällen än tävling. Imorgon ska vi på privatträning, 650 går det loss på men det känns okej med tanke på att vi är två ekipage som delar. Känns det bra kanske man kostar på ett sånt tillfälle i månaden tänkte jag.
Från min egen träning (tränar och tävlar i kraftsport) så vet jag att största misstaget jag gjort var att inte ta hjälp av nån rutinerad när jag var "ny" inom sporten. Det jätte-svårt att lära om när man tränat in fel från början..
 
Putt! Vi har fått tillskott i familjen av ytterligare en cardigan. :)

Säg hej till Gibbs!

20171214_063359-jpg.10420
 
Putt! Vi har fått tillskott i familjen av ytterligare en cardigan. :)

Säg hej till Gibbs!

Vill också ha :love: :love:..

Vi var och tävlade i helgen på träningstävling och tro det eller ej, jag och Nessie fick rosett! Vi kom på tredjeplats i öppna agilityklassen, i öppna hoppklassen kom vi 5:a och i blåbärsklassen 6:a, det var över 20 startande i varje klass och i tunnelracet var det över 30, där orkade jag inte ens kolla på vilken plats vi hamnade.
Husse och Nike lyckades plocka två rosetter, 2:a plats i blåbärsklass och 3:e plats i öppen hoppklass, husse börjar sukta lite smått efter en till hund att träna med :p.

Nike och Nessie med sina rosetter:
25348698_10213579529876814_6299771391347440253_n.jpg

Igår hade vi privatinstruktör och det gick jättebra, jag kom ihåg banan :banana: redan första varvet. Ska bli spännande att se hur det går på vår första officiella tävling på annandag jul, den kommer gå på konstgräs och våra hundar kan bli ganska sniffiga på det underlaget..
 
Puttar.

Gibbs har fått upp båda öronen, men de vill inte riktigt resa sig helt utan hänger lite lätt åt sidan, och får ett "veck" där. När Lasse kom hade han redan stadiga och rejäla öron, hur var öronen för er andra under valptiden? Blir lite nervös ärligt talat, men har bestämt mig för att ha is i magen.

När han är aktiv och uppmärksam står de mer ordentligt, men de känns ganska "lösa" liksom.
 
Puttar.

Gibbs har fått upp båda öronen, men de vill inte riktigt resa sig helt utan hänger lite lätt åt sidan, och får ett "veck" där. När Lasse kom hade han redan stadiga och rejäla öron, hur var öronen för er andra under valptiden? Blir lite nervös ärligt talat, men har bestämt mig för att ha is i magen.

När han är aktiv och uppmärksam står de mer ordentligt, men de känns ganska "lösa" liksom.

Om jag inte minns fel så låg bägge Nessies öron när vi fick hem henne vid 8 veckor, sen reste sig ena örat rätt fort men andra vek sig. Har för mig att bägge stod hyfsat stadigt vid 12 veckor, det tog iallafall någon vecka från det vi fick henne tills de stod upp bägge två.
 
Puttar.

Gibbs har fått upp båda öronen, men de vill inte riktigt resa sig helt utan hänger lite lätt åt sidan, och får ett "veck" där. När Lasse kom hade han redan stadiga och rejäla öron, hur var öronen för er andra under valptiden? Blir lite nervös ärligt talat, men har bestämt mig för att ha is i magen.

När han är aktiv och uppmärksam står de mer ordentligt, men de känns ganska "lösa" liksom.

Tuth var nog 12-13 veckor innan öronen var stadiga.
 
Om jag inte minns fel så låg bägge Nessies öron när vi fick hem henne vid 8 veckor, sen reste sig ena örat rätt fort men andra vek sig. Har för mig att bägge stod hyfsat stadigt vid 12 veckor, det tog iallafall någon vecka från det vi fick henne tills de stod upp bägge två.

Tuth var nog 12-13 veckor innan öronen var stadiga.

Huh, ni ger mig lite hopp! Bara att ha is i magen. :)
 
@FrauleinLeo nu ser ju parabolerna ut att stå stadigt iallafall :D. Hur är nya valpisen i personligheten om du jämför med Lasse? Har du några planer med vovvarna framöver?
Själv har jag varit sjuk sen innan jul, maken fick starta Nessie också på inoff agilitytävling i helgen och det gick rätt bra med tanke på att han knappt tränat med henne. Felfria rundor, en fjärdeplats och en 7:e plats. Med Nike (vår blandis) kom han 2:a i bägge klasserna. Jag vill bara bli frisk nu :banghead:..
 
@FrauleinLeo nu ser ju parabolerna ut att stå stadigt iallafall :D. Hur är nya valpisen i personligheten om du jämför med Lasse? Har du några planer med vovvarna framöver?

Ja nu står de stadigt och bra, matte kan sluta noja. :D
Alltså, Lasse är ju den ljuvligaste lilla varelsen som gått på fyra ben, väldigt mjuk och trevlig i mentaliteten. Mycket förarvek, och ett riktigt kontrollfreak. För min smak så är han lite väl vek, han har arbetsvilja och samarbetsvilja men jag hade gärna haft lite mer jävlar anamma. Gibbs är också mjuk och himla trevlig, men har lite mer självständighet och mer upptåg för sig. Ganska mycket mer mod i sig i jämförelse med Lasse som mer är den eftertänksamma, frågande typen.

Krya på dig!
 
Ja nu står de stadigt och bra, matte kan sluta noja. :D
Alltså, Lasse är ju den ljuvligaste lilla varelsen som gått på fyra ben, väldigt mjuk och trevlig i mentaliteten. Mycket förarvek, och ett riktigt kontrollfreak. För min smak så är han lite väl vek, han har arbetsvilja och samarbetsvilja men jag hade gärna haft lite mer jävlar anamma. Gibbs är också mjuk och himla trevlig, men har lite mer upptåg och självständighet. Ganska mycket mer mod i sig i jämförelse med Lasse som mer är den eftertänksamma, frågande typen.

Krya på dig!

Kul!
Vi har ju rivjärnet som är en bulldozer. Inte rädd för för nåt, pang på, hysteriskt glad och lycklig. Hoppa först och fråga aldrig! Sisten är en vekling!

Sen lilla nya som är en mjuk, glad, gosig typ, tuff men mild i typen än så länge. Självständig, lite mer röst än rivjärnet.
 
@FrauleinLeo Har du några planer med vovvarna framöver?

Glömde visst en fråga! Lasse och jag ska ut och tävla startklass igen framöver. Vi behöver nöta stagda, position och apportering men samtidigt tävlingsnerver, så vi gör allt på en gång. :D Sen ska vi bege oss ut i sökskogen igen nu när jag blivit friskförklarad och valp blivit lite äldre. Valp ska introduceras för spår, Lasse ska haka på även där, i hopp om att han får en nytändning. Valp ska även ringtränas, gå valpkurs, göra alla basic-grejer helt enkelt. Vis av Lasse ska jag se till att få igång apporteringen ganska omgående. Ett par valputställningar ska vi försöka få till innan säsongen börjar i april-maj. Nu har han precis fyllt 12 veckor och hittills har vi mest skrotat hemma och lärt känna varandra, men nu är det dags att påbörja lite "riktiga" grunder. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp