Corgi-tråden!

Mina är ju stadshundar, så de är så illa tvungna att gå i koppel till vardags. Det har aldrig varit några problem, och jag upplever att rasen i sig inte är särskilt dragig, förutom någon eventuell episod när de är unghundar. ;)
 
Idag mötte vi på jägare ute i skogen. Det första vi hörde var hundskall, strax bredvid oss uppe på en höjd. Såg aldrig hunden men kallade till min Lasse som var sisådär 15 meter före mig, utan bekymmer. Men eftersom hunden fortsatte skälla och vi inte såg den tyckte Lasse att "den där jäveln, den måste vi hitta!" :p så det blev koppel på en väldigt ivrig Lasse och upp på höjden för att kika, då såg vi jägaren och förstod att det var en jakthund vi hört. Nästan hemma mötte vi jakthund nummer två, utom synhåll men fullt hörbar med sina extremt ivriga skall.

Vi möter mycket sällan folk i skogen (sisådär 5-10 gånger på ett år kanske...?) och att vi mötte jägare på vår vanliga promenadslinga kändes lite olustigt. Det är ingen jätteskog precis och ligger bakom ett villaområde (mest sommarhus, but still). Inga skyltar om jakt uppsatta någonstans. :cautious: Inte första gången i år. Jakthund nummer två har vi träffat på tidigare i år, på samma ställe, sisådär 50-70 meter från vår husvägg. Tack och lov brukar de ju vara väldigt engagerade i jakten, har ingen lust att få hunden påhoppad av lös jakthund (eller skjuten för den delen heller :angel:).
 
Vi har inte heller några problem med koppelgåendet men nu är ju Frej också stadshund så han går mycket oftare i koppel än lös. Visst kan han dra om han ser nåt spännande eller känner nån häftig lukt men det skyller vi på åldern ;)
 
Jo, det är bristen på koppelgående som är orsaken. Tror knappt hon såg ett koppel innan valpkursen.. Det inte ofta vi behöver koppla henne, typ nån gång i månaden.
 
Jag upplever att det alltid knorras en del så fort agility kommer på tal när det gäller våra corgisar. Det finns några som menar att det är en helt olämplig sport för våra kortbeningar.

Jag antar att corgis går i klasserna xs-s? Mao hinderhöjd runt 35 cm. Lasse hoppar upp och ner på betydligt högre höjder på våra dagliga promenader i skogen och jag hade nog tyckt att det vore osunt om han inte hade kunnat göra det utan att sätta hälsan på spel, så att säga.

Hur går era tankegångar i frågan?
 
Jag upplever att det alltid knorras en del så fort agility kommer på tal när det gäller våra corgisar. Det finns några som menar att det är en helt olämplig sport för våra kortbeningar.

Jag antar att corgis går i klasserna xs-s? Mao hinderhöjd runt 35 cm. Lasse hoppar upp och ner på betydligt högre höjder på våra dagliga promenader i skogen och jag hade nog tyckt att det vore osunt om han inte hade kunnat göra det utan att sätta hälsan på spel, så att säga.

Hur går era tankegångar i frågan?

Klart man kan köra agility, men det blir sällan någon sm-vinst med en Corgi. Träna och tävla för att det är kul däremot, absolut.

Har svårt att se att det skulle äventyra hälsan på något vis. Min tar högre hopp på promenaderna varje dag och i flygande tempo.
 
Klart man kan köra agility, men det blir sällan någon sm-vinst med en Corgi. Träna och tävla för att det är kul däremot, absolut.

Har svårt att se att det skulle äventyra hälsan på något vis. Min tar högre hopp på promenaderna varje dag och i flygande tempo.

Frågan är inte om SM-kapacitet eller ej, utan sporten som sådan. Nu finns det förvisso en corgi som ju kör på SM-nivå, men varje gång sporten kommer på tal (oavsett om det är träning eller tävling) blir den stämplad som "ohälsosam" pga corgins kroppsbyggnad av ett par stycken.

Själv resonerar jag ju som du, Lasse flänger ju runt betydligt mer i skogen.
 
Jag upplever att det alltid knorras en del så fort agility kommer på tal när det gäller våra corgisar. Det finns några som menar att det är en helt olämplig sport för våra kortbeningar.

Jag antar att corgis går i klasserna xs-s? Mao hinderhöjd runt 35 cm. Lasse hoppar upp och ner på betydligt högre höjder på våra dagliga promenader i skogen och jag hade nog tyckt att det vore osunt om han inte hade kunnat göra det utan att sätta hälsan på spel, så att säga.

Hur går era tankegångar i frågan?
Det som är konstigt i min mening, är att vissa försvarar en Corgis kroppsbyggnad och menar på att den inte är osund. Att ryggen inte är längre än andra hundars, utan att benen är kortare så det blir en synvilla. Och att en Cardigans utåtriktade framtassar är ett resultat av att hunden ska kunna vända snabbt.
Och sedan hävdar man att hunden inte passar för agility? Varför då? :banghead:

Jag tror att det beror på en okunskap, som man såklart inte vill erkänna.
Min vuxna Corgi hoppar betydligt högre varje dag, precis som din Lasse. Han har inte en dag på 5 år visat att han skulle vara begränsad. Vi går i trappor varje dag, och han hoppar upp i bilen själv, liksom alla möbler (även om vi fått sätta en pall vid sängen sedan vi bytte, men den är hög). Ute i skogen är det inga problem att gå off-road, åtminstone inte för hundens skull (det är värre med min kondis :angel:).

Jag antar att de som håller på med agility tränar typ en gång i veckan och tävlar lite då och då. Hur en oskadad, vältränad hund skulle ta skada utav det kan jag inte förstå.
 
Lasse fick vi tidigt lära "gå och lägg dig", annars kunde han gå omkring som en osalig ande, småpipandes om att han ville ut... :angel::meh:

Det var det första jag fick lära min hund också. Man kan ju bli mer eller mindre knäpp på hans tassande och pipande. Särskilt när han är för lat för att lyfta på tassarna så man måste lyssna på hur klorna skrapar mot golvet. Jag börjar misstänka att han gör så bara för att reta mig.:)
 
Det som är konstigt i min mening, är att vissa försvarar en Corgis kroppsbyggnad och menar på att den inte är osund. Att ryggen inte är längre än andra hundars, utan att benen är kortare så det blir en synvilla. Och att en Cardigans utåtriktade framtassar är ett resultat av att hunden ska kunna vända snabbt.
Och sedan hävdar man att hunden inte passar för agility? Varför då? :banghead:

Jag tror att det beror på en okunskap, som man såklart inte vill erkänna.
Min vuxna Corgi hoppar betydligt högre varje dag, precis som din Lasse. Han har inte en dag på 5 år visat att han skulle vara begränsad. Vi går i trappor varje dag, och han hoppar upp i bilen själv, liksom alla möbler (även om vi fått sätta en pall vid sängen sedan vi bytte, men den är hög). Ute i skogen är det inga problem att gå off-road, åtminstone inte för hundens skull (det är värre med min kondis :angel:).

Jag antar att de som håller på med agility tränar typ en gång i veckan och tävlar lite då och då. Hur en oskadad, vältränad hund skulle ta skada utav det kan jag inte förstå.

Nej precis, och skulle den ta skada av det är det ju en avel som jag inte kan ställa mig bakom. Jag vill ha en sund hund som håller, punkt slut. Det innebär bland annat att den ska kunna flänga runt som den vill utan begränsningar, och att kunna hoppa en bana med 20 cm hinderhöjd utan att riskera hälsan... :cautious:
 
16142761_10206424525930245_7002584628870862494_n.jpg

Helt orelevant, men nu har grabbarna lika stora öron (Ebbots öron är lite små :D)
 
Nessie har pipit och pratat hemma i förmiddags så jag trodde jag skulle bli tokig fast hon fått rejäl promenad x 2. Lill-matte tog med henne på en lugn ridtur på em och tillbaka i stallet upptäcker vi att stallets Jack Russel kille helt plötsligt är superintresserad = hon är i löp utan att jag märkt nåt. Nu har hon sovit som en stock en stund och det blir inget stall på ett tag framöver för hennes del.
 
Jag upplever att det alltid knorras en del så fort agility kommer på tal när det gäller våra corgisar. Det finns några som menar att det är en helt olämplig sport för våra kortbeningar.

Jag antar att corgis går i klasserna xs-s? Mao hinderhöjd runt 35 cm. Lasse hoppar upp och ner på betydligt högre höjder på våra dagliga promenader i skogen och jag hade nog tyckt att det vore osunt om han inte hade kunnat göra det utan att sätta hälsan på spel, så att säga.

Hur går era tankegångar i frågan?

Så länge hunden är frisk, inte överviktig och tycker det är kul ser jag inga problem.
 
Angående agility så tycker jag att man ska vänta tills hunden är runt 1½ år så den är mer färdigväxt i kroppen. Tyvärr finns det vissa som börjar träna redan när valpen är runt 6 mån och det är inte bra. Det finns en anledning till att det finns en åldersgräns på 18 mån för att få tävla. Innan den är så gammal går det utmärkt att träna lydnad. Det underlättar enormt om lydnaden redan sitter innan man lär in nästa moment.
 
En av Nessies hobbys är att ta sig upp på matbordet och ta svanhopp ner därifrån så vi måste se till att dra in stolarna ordentligt. För nån vecka sen så var jag arg på dottern då jag tyckt att hon klampat runt mitt inatten men hon var helt oförstående, efter en stund kom jag fram till att det måste ha varit Nessie som klättrat upp på bordet och hoppat ner därifrån typ hela natten :crazy:. Dottern hade sovit i soffan typ tre meter ifrån matbordet och inte vaknat, normalt så sover Nessie hos henne (i sovrummet då). Fattar bara inte att hon inte vaknat av Nessies upptåg, själv vaknade till men orkade inte gå upp och skälla på "dottern"..
Hur illa är det för lederna tror ni, matbordet är ju ganska högt?


Bild på skurken när hon ligger på sin favoritplats, upptryckt mot altandörren:
16427534_10210741370684608_1997337761690582400_n.jpg


16386941_10210741371004616_5176448284331720901_n.jpg
 
En av Nessies hobbys är att ta sig upp på matbordet och ta svanhopp ner därifrån så vi måste se till att dra in stolarna ordentligt. För nån vecka sen så var jag arg på dottern då jag tyckt att hon klampat runt mitt inatten men hon var helt oförstående, efter en stund kom jag fram till att det måste ha varit Nessie som klättrat upp på bordet och hoppat ner därifrån typ hela natten :crazy:. Dottern hade sovit i soffan typ tre meter ifrån matbordet och inte vaknat, normalt så sover Nessie hos henne (i sovrummet då). Fattar bara inte att hon inte vaknat av Nessies upptåg, själv vaknade till men orkade inte gå upp och skälla på "dottern"..
Hur illa är det för lederna tror ni, matbordet är ju ganska högt?


Bild på skurken när hon ligger på sin favoritplats, upptryckt mot altandörren:
16427534_10210741370684608_1997337761690582400_n.jpg


16386941_10210741371004616_5176448284331720901_n.jpg

Menar du att hon hoppar från ett normalhögt matbord ner på golvet? :confused:
Det hade jag satt stopp för direkt, oavsett hundtyp. Skaderisken är ju skyhög.
 
Menar du att hon hoppar från ett normalhögt matbord ner på golvet? :confused:
Det hade jag satt stopp för direkt, oavsett hundtyp. Skaderisken är ju skyhög.

Hon är aldrig ensam i vardagsrummet ens korta stunder efter att vi märkt av hennes hyss men det ju lite sent nu att åtgärda att hon roade sig en hel natt med att skutta därifrån. Det var ju inte hundra hopp för då skulle jag ju ha gått upp för att skälla ut ungen som väsnades men det var ju ändå så att jag vaknade till ett par gånger. Jag visste inte att dottern sov på soffan då hon alltid sover på sitt rum så jag utgick ifrån att hon var uppe och klampade runt mellan varven (jag var ju långt ifrån klarvaken och vid mitt sinnes fulla tillstånd).
 
Och ja, tyvärr normalhögt matbord :(.

Har haft ganska många hundar innan men ingen har roat sig med att klättra upp där för att hoppa ner gång efter annan. Jag vet inte hur ofta hon roat sig med det innan jag upptäckte det av en slump då jag hört dunsande ett par gånger och kikade ur köket och råkar då se hunden "in action", det ju inget hon gjort när någon varit där inne.
 
En av Nessies hobbys är att ta sig upp på matbordet och ta svanhopp ner därifrån så vi måste se till att dra in stolarna ordentligt. För nån vecka sen så var jag arg på dottern då jag tyckt att hon klampat runt mitt inatten men hon var helt oförstående, efter en stund kom jag fram till att det måste ha varit Nessie som klättrat upp på bordet och hoppat ner därifrån typ hela natten :crazy:. Dottern hade sovit i soffan typ tre meter ifrån matbordet och inte vaknat, normalt så sover Nessie hos henne (i sovrummet då). Fattar bara inte att hon inte vaknat av Nessies upptåg, själv vaknade till men orkade inte gå upp och skälla på "dottern"..
Hur illa är det för lederna tror ni, matbordet är ju ganska högt?


Bild på skurken när hon ligger på sin favoritplats, upptryckt mot altandörren:
16427534_10210741370684608_1997337761690582400_n.jpg


16386941_10210741371004616_5176448284331720901_n.jpg
Alltså förlåt, men det krävs ju bara en Corgi för att komma på det där :rofl:

Naturligtvis är det inte särskilt bra gör kroppen. Har ni lyckats lista ut varför hon hoppat upp där från första början? Har ni ett fönster i anslutning till köksbordet? Klättrar hon upp för att titta ut?
I så fall kanske man kan ordna en säkrare utkikspost, typ en fåtölj eller så.
 
Alltså förlåt, men det krävs ju bara en Corgi för att komma på det där :rofl:

Naturligtvis är det inte särskilt bra gör kroppen. Har ni lyckats lista ut varför hon hoppat upp där från första början? Har ni ett fönster i anslutning till köksbordet? Klättrar hon upp för att titta ut?
I så fall kanske man kan ordna en säkrare utkikspost, typ en fåtölj eller så.

Ingen aning, i vilket fall som helst så lär hon ju inte sett nåt mitt i natten när det becksvart ute :confused:.. Soffan bredvid brukar hon och Nike stå och spana ut genom förnstret ifrån då ryggstödet är i perfekt jämnhöjd med fönsterbrädorna och ryggstödet är ganska brett så det händer att Nessie ligger där ibland men för det mesta föredrar hon sin plats vid altandörren där det drar lite kallt..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp