Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag trodde dock att corona gav feber, hosta och andningssvårigheter?
Inte nästäppa, snuva och halsont som är vanliga förkylningssymtom.
Rätta mig om jag har fel.
Luftvägssymptom, feber och hosta. Luftvägssymptom låter ju lite diffust, det skulle ju kunna vara nästäppa och halsont? De delarna tillhör ju luftvägarna.
 
Som @Saigon skrev... Jag förstår förklaringen.
Att förstå orden i förklaringen är inte problemet.

Sen kan inte jag avgöra vad som hade varit det bästa beslutet. Men jag vet att det är notoriskt svårt att ge instruktioner om även de simplaste saker så att ingen alls ska göra fel.
Jepp det gäller dock alla förklaringar, inte enbart de som innebär karantän

Men med smitta så behöver man optimera att redan i första skedet ska ingen alls göra något misstag. (i praktiken så nära ingen som möjligt)
Och ser man på scenariot med att isolera sig vid misstänkt smitta respektive röra sig i samhället tills eventuell smitta dyker upp och sen isolera sigs och i övrigt identiska. Vilken instruktion är det mest risk för smitta? Med tanke på att arbetsgivaren är involverad så utgår ja från att denne följer upp hälsan.


Så principiellt så tror jag resonemanget att idiotsäkra instruktionerna är vettigt. VAD som är den vettigaste idiotsäkringen ligger utanför min kompetens att avgöra. (och jag antar den kan förändras med förändrad situation) Tänker att om jag eller du skulle klara det inte är den relevanta referensramen, utan om "den siste" skulle göra det.
Nu handlar det inte om att personen ska klara att följa instruktionen utan även att arbetsgivaren genom samma person ( den som tagit beslutet om karantän antar jag) assisterar. I min värld handlar det alltså inte om förståelse utan var smittan är störst, med eller utan isolering.

Ingen kan få mig att tro att karantän riskerar större fara för smitta än att folk rör sig i samhället när det finns feed back på vägen. Sen inser jag att det finns andra orsaker bakom önskan om att inte använda karantän. Jag tror de mer är i stil med att inte oroa folk.
 
Jag trodde dock att corona gav feber, hosta och andningssvårigheter?
Inte nästäppa, snuva och halsont som är vanliga förkylningssymtom.
Rätta mig om jag har fel.

Jag har fattat det som att det också kan ge "milda förkylningssymptom". Men om man med det menar förhöjd temp och lite hosta, så kommer jag förmodligen inte ens märka att jag är sjuk. :crazy: Men bra om det inte är halsont, för det är min standardgrej vid förkylning.
 

Bifogade filer

  • CFFA74DD-0C79-4128-83F9-759E8553444D.png
    CFFA74DD-0C79-4128-83F9-759E8553444D.png
    126 KB · Visningar: 79
Vilket gör det ännu svårare. Då måste ju alla med förkylningssymptom testas, för hur ska man annars veta ifall man kan gå tillbaka till jobbet när man känner sig tillräckligt pigg, eller vänta en månad?

Jag har inga problem att vara hemma en månad, men jag tror att min arbetsgivare skulle vara ganska putt och kräva läkarintyg på att det är coronaviruset.
Fast får man en mild variant så är man ju antagligen inte sjuk en månad. Snuva/nästäppa ska inte vara en del av det hela utan det är en respiratorisk sjukdom, inte en influensa. Resurser för att prova alla som är förkylda finns knappast utan där får man väl gå efter sin egen bedömning. Har man inte varit i riskområde eller i kontakt med någon som testats positivt och man känner sig förkyld, så är man med största sannolikhet förkyld.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 252
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 302
Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
819
Senast: Ava22
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp